آمریکا: ایران از تعهدات خود در برجام فاصله زیادی دارد

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اینکه آمریکا منتظر پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا است مدعی شد تهران با اجرای تعهدات خود در برجام فاصله دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا همچنان بدون توجه به اقدام خود در نقض توافق هسته‌ای و خروج یکجانبه از برجام، ایران را به دور بودن از توافق هسته‌ای متهم می‌کند.

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران همچنان از توافق هسته‌ای و پای‌بندی به مفاد آن دور است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: «ایران همچنان از تعهدات خود در توافق هسته‌ای فاصله دارد. منتظر پاسخ آن به دعوت اروپا برای برگزاری نشست هستیم.»

جنیفر ساکی با بیان این ادعا که «دولت بایدن از مذاکره با ایران استقبال می‌کند»، ادامه داد: «رئیس‌جمهور به روشنی گفته چنانچه ایران به پای‌بندی کامل تعهداتش برگردد ما هم همین کار را انجام خواهیم داد و سپس از آن به عنوان سکویی برای ایجاد یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر شامل رسیدگی به موشک‌های بالیستیک و سایر نگرانی‌ها استفاده خواهیم کرد.»


بیشتر بخوانید:


سخنگوی کاخ سفید گفت: «با این حال، ما در آن نقطه قرار نداریم. نکته‌ای که اضافه می‌کنم این است که ایالات متحده موافقت خودش را با دعوت اروپا برای انجام گفتگو‌های دیپلماتیک ابراز کرده است.»

وی افزود: «مرحله‌ای که در آن قرار داریم این است. همان‌طور که می‌دانید ما اقدامی برای برداشتن تحریم‌ها آن‌طور که درخواست شده انجام نداده‌ایم.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه ادعاهای خود و در پاسخ به سوالی درباره حملات راکتی در عراق مدعی شد: «ما ایران را مسئول اقدامات نائبانش می‌دانیم»، و افزود: «ما طبق محاسبات زمانی خودمان به این اقدامات پاسخ می‌دهیم. پاسخ ما به گونه‌ای خواهد بود که از تشدید تنش‌ها به نحوی که به نفع ایران باشد جلوگیری کند.»

جنیفر ساکی گفت: «ما مسئولیت اقدامات گروه‌های عراقی را متوجه ایران می‌دانیم و در وقت مناسب به صورتی حساب شده پاسخ خواهیم داد.»

این ادعاهای سخنگوی کاخ سفید در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی در پاسخ به بدعهدی آمریکا و عدم پای‌بندی به آن و دیگر طرف‌های برجام، در چارچوب این توافق از عمل به تعهدات خود کاسته و تاکید کرده است چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود بازگردد ایران نیز به اجرای کامل تعهدات خود بازخواهد گشت.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده است ایران از بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ فراتر رفته و آن‌ها را نقض کرده است. در این گزارش همچنین ادعا شده است توضیحات ایران در زمینه وجود ذرات اورانیوم غنی‌شده در سایت توقوزآباد، از لحاظ فنی معتبر نیست.

پیش‌تر نیز سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک مدعی شده بودند: «اقدامات اخیر ایران در متوقف ساختن پای‌بندی به بازرسی‌های سرزده از رآکتورها، نقض توافق هسته‌ای به‌شمار می‌رود.»

طبق بیانیه سازمان انرژی اتمی، ایران به‌منظور پای‌بندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» اجرای اقدامات داوطلبانه خود طبق آنچه که در برجام آمده است را از۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف کرده است. بر این اساس اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به‌طور کامل متوقف شده و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
امریکا چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر مذاکره مرگ بر ذلت مرگ بر سازش
آخرین اخبار