مسکو: تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم اتباع روسیه ناامیدکننده است

وزارت خارجه روسیه برنامه اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه اتباع خود را مصداق مداخله در امور داخلی این کشور توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه تصمیم اتحادیه اروپا برای آماده سازی تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی علیه شهروندان روس را موجب ناامیدی دانست.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم برای اعمال محدودیت‌های یک جانبه غیرقانونی جدید علیه شهروندان روسی، که در ۲۲ فوریه به بهانه‌ای ساختگی به تصویب شورای امور خارجه اتحادیه اروپا رسید، باعث ناامیدی می‌شود. فرصت دیگری توسط اتحادیه اروپا برای بازنگری در روابط دو جانبه از دست رفت، تحریم‌ها و فشار‌هایی که طی سال‌های گذشته عدم کفایت کامل آن به اثبات رسیده است.

بیانیه وزارت خارجه روسیه می‌افزاید بروکسل در دنبال روی از کلیشه‌های ضد روسی خود به طور غریزی بار دیگر بر دکمه تحریم‌ها دست می‌گذارد. وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که این امر مجدداً تأیید می‌کند که مخالفان بهبود روابط با روسیه از طریق یک موقعیت سیاسی هدایت می‌شوند و نه از طریق "پایبندی به حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی که از نظر تئوریک اعلام شده اند. در پس تلاش‌های بروکسل برای اعمال این ابزار‌های نامشروع، می‌توان ماهیت ضد روسی آن‌ها را به عنوان ابزاری برای اجرای سیاست "مهار" کشورمان مشاهده کرد.

در این بیانیه تأکید می‌شود: دائماً "خواسته‌های ناموجه و پوچ" برای آزادی الکسی ناوالنی ابراز می‌شود، که کاملاً غیرقابل قبول است، زیرا وی مطابق قانون روسیه توسط دادگاه روسی در قلمرو کشور ما به جرایم مالی محکوم شد. در رویه بین المللی این امر دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل است. با این حال بدیهی است اتحادیه اروپا مایل به پیروی از اخلاق در روابط فراملی نیست و با بهره گیری از اسطوره پاکی خود در حوزه حقوق بشر، که هر روز با تصاویر خشونت پلیس در خیابان‌های بسیاری از شهر‌های اروپا و ادامه حملات به آزادی رسانه‌ها رنگ می‌بازد، مفهوم خود از "نظم جهانی" را ترویج می‌کند.

دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه اعلام کردند اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است در چارچوب پرونده الکسی ناوالنی، مخالف غربگرای کرملین، چهار مسئول روسیه را تحریم کند. 

دادگاه مسکو پیشتر بعد از بررسی اتهامات ناوالنی، منتقد غربگرای کرملین را به دلیل نقض شرایط آزادی مشروط و جرایم امنیتی به ۳.۵ سال حبس محکوم کرد. شهریور سال جاری الکساندر ناوالنی در یک پرواز داخلی در سیبری بیمار شد و به کما رفت؛ او در همان شرایط با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد. طبق ادعای پزشکان آلمانی، آزمایش‌ها حاکی از مسمومیت ناوالنی با یک عامل عصبی بود؛ در آن زمان گفته می‌شد این آزمایش‌ها در سه کشور مختلف انجام شده است، از این رو دولت‌های غربی از روسیه خواستند تا در این باره توضیح دهد.

از آن زمان این مسئله مورد مناقشات بسیاری قرار گرفته و روسیه بار‌ها تاکید کرد که اظهارات خصمانه متعددی علیه روسیه در پرونده ناوالنی مطرح شده است. اخیرا مسئولان روسیه الکسی ناوالنی را پس از ورود به مسکو بازداشت کردند. بازداشت ناوالنی با اخراج  دیپلمات های روسی از چند کشور اروپایی و اقدام متقابل مسکو همراه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار