تاکید مقام سابق آمریکایی بر کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای استراتژیک

یک مقام سابق آمریکایی بر کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای استراتژیک واشنگتن و مسکو تا یک سوم تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هوارد استوفر، افسر ارشد بخش خدمات خارجی وزارت خارجه آمریکا و مدیر سابق ضدتروریسم سازمان ملل به اسپوتنیک گفت: آمریکا و روسیه می‌توانند زرادخانه‌های استراتژیک خود را به عنوان بخشی از یک توافق کنترل تسلیحاتی در آینده به یک سوم کاهش دهند و سلاح‌های مافوق صوت خود را محدود کنند.

استوفر که هم اکنون استادیار دانشگاه نیوهاون است، گفت: من فکر می‌کنم مذاکرات آینده سعی در کاهش این تسلیحات خواهد داشت. هر دو طرف به طور غیررسمی در این باره صحبت کرده اند.

او گفت: سیستم تأیید فعلی و روش‌های بازرسی، نوآورانه و باز است که به هر دو طرف اطمینان می‌دهد هیچ تقلبی صورت نگرفته است. سلاح‌های مافوق صوت که بی ثباتی بیشتری ایجاد می‌کنند همچنین باید در هر معاهده جدیدی گنجانده شوند.

او هشدار داد که در حال حاضر، راهی برای بررسی محل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی وجود ندارد. شما باید یک بررسی در محل انجام دهید تا ببینید آیا سلاح‌های تاکتیکی در جایی وجود دارد؛ برخی از آن‌ها به قدری کوچک هستند که به راحتی پنهان می‌شوند.

استوفر اظهار کرد مسئله دیگری که مسکو و واشنگتن باید به آن بپردازند، موشک‌های ضد بالستیک تهاجمی (ABM) است. در حال حاضر، حقیقت این است که موشک‌های ضد بالستیک به خوبی کار نمی‌کنند. آمریکا آزمایش‌های موفقیت آمیزی داشته است. اسرائیلی‌ها آنچه را سامانه گنبد آهنین می‌نامند برای موشک‌های کوتاه برد ساخته اند، اما صادقانه بگویم هنوز هیچکس یک سیستم موشکی ضد بالستیک واقعاً کارآمد ایجاد نکرده است.

این کارشناس مدعی شد: مشکل دیگر استقرار موشک‌های ضد بالستیک دوربرد آمریکا در مناطقی از اروپا برای مقابله با ایران بود.

او ادعا کرد که این امر ممکن است دیگر لازم نباشد اگر آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترکی که توانایی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای را محدود می‌کند، بازگردد.

این مقام همچنین خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) را اشتباه بزرگی دانست و ابراز امیدواری کرد که این قانون دوباره به اجرا در آید.

استوفر اظهار امیدواری کرد که تعداد کلاهک‌های جنگی هر ۵ سال یکبار کاهش یابد تا در سال ۲۰۵۰ یا ۲۰۶۰ سلاح هسته‌ای دیگر تهدیدی  نباشد.

در تاریخ ۳ فوریه، آمریکا و روسیه معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت نو) را برای پنج سال تمدید کردند که هر کشور را به مالکیت ۷۰۰ موشک، ۱۵۵۰ کلاهک و ۸۰۰ پرتابه محدود می‌کند. این آخرین توافق باقی مانده است که زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه را محدود می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار