محسن رضایی در زنجان: ملت ایران می‌خواهد با پیشرفت تمدن سازی کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ایران یک ملت بسیار بزرگ است. می‌خواهد گام‌های بزرگی را بردارد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۱۹ بهمن ماه در مراسم گرامیداشت دهه فجر در دارالقرآن زنجان، با بازتاب‌های رسانه‌های گسترده و متفاوتی روبرو شد. نگاهی به این رویداد و بازتاب‌های آن، رهاورد مثبتی از نظر سواد رسانه‌ای دارد:

در شرایط امروز که شاهد نبرد اقتصادی همه جانبه دولت امریکا علیه کشورمان و اعمال تحریم‌های بی سابقه و ظالمانه بر اقتصاد ایران هستیم، یکی از استراتژی‌های دشمن، جریان سازی خبری و رسانه‌ای از طریق تحریف و تشویش اذهان عمومی با هدف ایجاد اختلاف و تردید در میان مردم و هزینه سازی در عرصه خارجی، به عنوان راهبرد مکمل است.

بدیهی است رسانه‌های داخلی با اتکاء به دانش و هوشمندی، در دام چارچوب‌های القائی رسانه‌های بیگانه نخواهند افتاد و در تار و پود «شبکه تحریف»، گرفتار نخواهند شد.

یک نمونه از رفتار شبکه تحریف با هدف تشویش اذهان عمومی، در تاریخ ۱۹ بهمن ۹۹ با سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از انعکاس غیردقیق سخنرانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم دهه فجر زنجان در نگارش خبر «خبرگزاری ایرنا زنجان» صورت گرفت. هرچند فردای آن روز، خبرگزاری ایرنا زنجان پس از مرور مجدد فیلم سخنرانی، اقدام به تصحیح خبر مذکور نمود و این پذیرش خطا و تصحیح آن، جای تقدیر دارد، لیکن آثار سوء خبر تحریف شده، در شعاع رسانه‌های دیگر باقی ماند.

رضایی در مراسم دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی در دارالقرآن زنجان و در جمع شماری از ایثارگران، به تحلیل جایگاه و اهمیت ایران اسلامی در معادلات منطقه‌ای و جهانی پرداخت و ایران را بخش مهم از کمربند طلایی منطقه و کلید منطقه معرفی کرد.

یک جریان رسانه‌ای خاص که می‌توان آن را «شبکه تحریف» نامید، با سوء استفاده از متن غیردقیق منتشرشده در ایرنای زنجان، به تحریف آشکار سخنان رضایی و تشویش اذهان عمومی پرداخت.

برای درک دقیق‌تر از جزئیات سخنرانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زنجان، فیلم و متن سخنرانی رضایی که در دارالقرآن زنجان بیان شده، در اختیار رسانه‌های گروهی و هموطنان گرامی قرار گرفته است.

متن دقیق جمله رضایی به همراه ویدئوی سخنرانی مذکور به این شرح است:

«ملت ایران یک ملت بسیار بزرگ است. می‌خواهد گام‌های بزرگی را بردارد. راضی به اینکه حتی جمهوری اسلامی هم درست کرده، نیست. می‌خواهد جلوتر از این برود. می‌خواهد یک تمدن بسازد. می‌خواهد اقتصادش را درست کند. می‌خواهد صنعتش را درست کند. می‌خواهد خودش در صحنه بین المللی، در صحنه منطقه اثرگذار باشد. ملت ایران اهداف بزرگی دارد لذا مقاومت می‌کند. می‌خواهد ادامه بدهد. نمی‌خواهد متوقف بشود. نمی‌خواهد عقب بیاید. آن‌ها (آمریکایی‌ها) چرا ادامه می‌دهند؟ آن‌ها چرا بعد از ریگان و صدام، داعش را می‌فرستند، بعد از داعش ترامپ را می‌فرستند؟ چرا آنها؟ آنها، چون می‌دانند سرزمین ایران، یعنی [قلب]همه منطقه ۵۰۰ میلیونی و هر کی [از قدرت‌های جهانی]در ایران باشد بر ۵۰۰ میلیون [نفر]حکومت می‌کند. هر کی [از قدرت‌های جهانی]در ایران باشد بر ۲۵ کشور در اطراف ایران حکومت می‌کند. ایران مثل یک قله بسیار بالا و بلندی است؛ این‌ها (آمریکایی‌ها) می‌گویند اگر ما نرویم آن بالا [ی قلّه ایران]، نمی‌توانیم بر این ۲۵ کشور حکومت بکنیم.»

گفتنی است برخی رسانه‌های خارجی خاص، سخنان رضایی را وارونه کرده و به نقل از ایشان گفته بودند: «ایران بر بیست و پنج کشور و پانصد میلیون جمعیت حکومت می‌کند». انتشار نسخه ویدئویی و متن کامل سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، فراتر از پاسخ‌های معمول از قبیل تکذیبیه و جوابیه، حاوی درس‌های شناخت جریان‌های رسانه‌ای و تقویت کننده سواد رسانه‌ای مخاطبان رسانه‌های جریان تحریف است. آنچه آن‌ها منتشر کردند و در شبکه‌های اجتماعی به آن ضریب دادند، فاصله زیادی با اندیشه و گفتار سخنران دارد و روشنگری یادشده به اعتماد مخاطبان این رسانه‌ها آسیب می‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار