رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات:

پارک تولید محتوای دیجیتال مشهد، فعالیت‌هایی در سطح منطقه خواهد داشت

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: پارک تولید محتوای دیجیتال مشهد به زودی فعالیت‌هایی را در بازار‌های کشور‌های همسایه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد صدیق دامغانی زاده مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در نشست خبری افتتاح پارک تولید محتوای دیجیتال مشهد گفت: عزم و اراده و نگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این است که فضا‌های معطل مانده دولت دراختیار بخش خصوصی قرارگیرد و این فضایی که قرار است به مرکز توسعه تولید محتوای دیجیتال در مشهد تبدیل شود یکی از این فضا‌ها است.

او افزود: وظیفه اصلی ما تعمیق، توسعه تکنولوژی و رقابتی کردن شرکت‌های فعال در این حوزه است و تمام تلاش‌های این حوزه زمانی به ثمر خواهد نشست که ما بتوانیم بازارمنطقه را به دست بگیریم.

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: رمز تحقق ارزش‌های دینی، توسعه فرهنگ اسلامی است ما می‌توانیم با استفاده از فضای مجازی در زمینه صادرات محتوای فرهنگی موفق عمل کنیم.

صدیق دامغانی زاده بیان کرد: اگرچه پارک‌های علمی و فناوری یک نهاد دولتی به شمار می‌روند، اما در واقع انعکاس صدای بخش خصوصی در دولت است و از همه فعالان بخش خصوصی تقاضا می‌کنیم آماده باشند که به زودی فعالیت در بازار‌های افغانستان و پاکستان را آغاز کنیم و بنا داریم پارکی را در منطقه هرات افغانستان ایجاد کنیم و به لحاظ قانونی نیز اجازه ایجاد پارک در سطح بین المللی داریم.

او تصریح کرد: پارک تولید محتوای دیجیتال مشهد مرکز فعالیت و اشتغالزایی است، اما تمامی فعالیت‌های آن فقط متکی به همین ساختمان نخواهد بود و در بیرون از این مرکز نیز افراد بسیاری زیادی با اینجا مرتبط خواهند بود و برایشان ایجاد شغل خواهد شد، اما در همین ساختمان حداقل ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند و اشتغالزایی برای آنان صورت خواهد پذیرفت.

بیشتر بخوانید


مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: معمولا ایده‌های نوآورانه ابتدا در تهران و پایتخت اجرا می‌شوند و پس از آن به سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور گسترش می‌یابند، اما برکت وجود امام رضا (ع) و بخش خصوصی بسیار خوب و فعال مشهد، مارا به آغاز این امر از مشهد سوق داد و امیدواریم روزی برسد که ما از تهران مهاجرت نیروی انسانی کارآمد و کیفی به مشهد داشته باشیم

صدیق دامغانی زاده اظهار کرد: جایگاه استراتژیک مشهد برای ما بسیار مهم است، زیرا این شهر یک مرکز مهم منطقه‌ای است که کشور می‌تواند از طریق آن وارد بازار‌های افعانستان و کشور‌های فارسی زبان منطقه شود.
 
پارک تولید محتوای دیجیتال مشهد، فعالیت‌هایی در سطح منطقه خواهد داشت

گردش مالی چندین میلیاردی در حوزه صنعت رسانه

هم چنین در این نشست خبری حمیدرضا بحرینی مدیرعامل پارک تولید محتوای دیجیتال با بیان اینکه این مرکز در اسفندماه افتتاح خواهد شد، گفت: حوزه صنعت رسانه گردش مالی چندین میلیاردی دارد که درصد قابل توجهی درآمد‌های حاصل از تولید محتوای دیجیتال است و این حوزه بیشترین بازدهی را دارد.

او افزود: تجربه ده ساله گروه ما در حوزه تولید محتوای دیجیتال و رسانه‌ای نشانگرآن است که اگر بخواهد کسب و کار مبتنی بر تولید محتوای دیجیتال رونق بگیرد و گسترش یابد نیاز به یک اکوسیستم منظم دارد.

مدیرعامل مرکزنوآوری محتوای دیجیتال ادامه داد: بخش عمده‌ای از حدود ۳ هزار متر مربع مساحت فضای پارک نوآوری به ساخت استودیو‌های صوتی و تصویری اختصاص یافته که شامل ۴ استودیو تصویری و ۴ استودیو صوتی می‌شود و یکی از استودیو‌های تصویری ما با مساحتی حدود ۲۰۰ مترمربع بزرگترین استودیوی تصویری درشرق کشور به شمار می‌رود و از استودیو‌های صوتی این مجموعه هم برای تولید محتوا‌هایی از جمله پادکست، تولید موسیقی، دوبله استفاده خواهد شد.

بحرینی بیان کرد:هزار و ۳۰۰ مترمربع از این فضای سه هزار متر مربعی را برای ایجاد میزکار تجهیز کرده ایم تا شرکت‌های نوپا بتوانند از این فضا برای جلسات کاری خود استفاده کنند و چهار بخش اصلی دارد که فرآیند جذب، استعدادیابی، آموزش و توانمدسازی را دربرخواهد گرفت و موضوع حمایت از تیم‌ها و استارتاپ‌ها را دردستور کارخود خواهد داشت.

او تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که اینجا تبدیل به مرکز تبادل محتوای فرهنگی با کشور افغانستان باشد و نگاه ویژه‌ای هم به فروش و بازاریابی محصول در خارج کشور داریم و امیدواریم هم زمان با افتتاح این مرکز باعث توسعه شرکت‌های تولید محتوای دیجیتال شویم.
 
پارک تولید محتوای دیجیتال مشهد، فعالیت‌هایی در سطح منطقه خواهد داشت
حمایت از شرکت‌های تولید محتوای دیجیتال در دستور کار است

مدیرعامل مرکزنوآوری محتوای دیجیتال تاکید کرد: سعی داریم این فضا را در دو سطح در اختیار تیم‌ها و شرکت قرار بدهیم و بیشتر طرح‌های حمایتی را مدنظر داریم تا شرکت‌های تولید محتوای دیجیتال بتوانند از این فضا با مشارکت ما استفاده کنند و روند تولیدات این شرکت‌ها تسریع شود و فراخوان ارائه این فضا به شرکت‌ها و تیم‌ها نیز بعد از افتتاح اعلام می‌شود که تیم‌های تولید انیمیشن، بازی و تولید محتوای متنی و دیجیتال مارکتینگ در ابتدا پذیرش خواهند شد.

بحرینی اظهار کرد: سطح دوم برای مجموعه ها، شرکت‌ها و تیم‌های خدماتی است که خدمات متقابل در قالب ارائه سرویس به خود مرکز یا سایر شرکت‌ها انجام بدهند و در حال حاضر هم تقریبا ۱۵ تیم برای این سطح از همکاری به ما مراجعه کردند.

از ظرفیت‌های نخبگان افغانستان استفاده شود

عبدالحسین ابوالحسنی مدیرعامل بنیاد ملی کارآفرینی هم در این جلسه گفت: زحماتی که برای تأسیس این پارک نوآوری کشیده شده بسیار قابل ستایش است و این می‌تواند زمینه‌ای باشد برای بهبود کارآفرینی و وبهبود اشتغالزایی که امروز امری مهم در جامعه ما است.

او افزود: تقاضا دارم زمینه فعالیت نخبگان افعانستانی مقیم ایران را در این مرکز فراهم کنیم، زیرا آن‌ها هم قشری هستند که سال‌ها در کشور ما زندگی کرده و از تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در ایران برخوردار شده اند و اکنون می‌توانند آن‌ها هم مثل ما در اینجا کار‌های رسانه ای، هنری و فرهنگی انجام دهند و این می‌تواند مقدمات ورود ما به بازار‌های خارجی را فراهم کند.

پارک تولید محتوای دیجیتال مشهد، فعالیت‌هایی در سطح منطقه خواهد داشت
تقویت اقتصاد دیجیتال یک ضرورت است

احمد موسوی مدیرکل شرکت پست خراسان رضوی هم در این نشست خبری گفت: دورانی که بیماری کرونا در کشور ما شیوع پیدا کرده، ایام سختی است، اما درحوزه پست استان خدمات بسیار شایسته و زیادی انجام داده ایم و با سرویس‌های زیادی درخدمت مردم بوده ایم و به نظر من بعد از فعالان بهداشت و سلامت، همکاران ما در شرکت ملی پست هم خدمات ارزنده‌ای به مردم دادند.

او افزود: در این ایامی که سازمان‌ها و ادارات به صورت شیفتی و یا با بخشی از نیروی انسانی خود کار می‌کردند همکاران ما با صددرصد ظرفیت فعالیت کردند و امروز رونق بازار الکترونیک و اقتصاد دیجیتال نشان دهنده آن است که ما خواه ناخواه باید به سمت اقتصاد دیجیتال هدایت شویم و شرکت پست هم خدمات خودش را در این موضوع ارائه می‌دهد.

مدیرکل شرکت پست خراسان رضوی ادامه داد: نمایشگاه مجازی کتاب امسال که با همکاری شرکت ملی پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ۱ میلیون و ۴۵۴هزار کتاب به صورت آنلاین خریداری شد. ۷۰۰۰روستا و تمام شهر‌های کشور نیز به سامانه خرید نمایشگاه کتاب متصل شدند و ما در حوزه پست سعی کردیم با تجهیز خودمان به این سمت پیش برویم که بتوانیم سفارش‌های آنلاین مردم را به خوبی پوشش دهیم و به دست مصرف کننده با کمترین زمان و هزینه برسانیم.

موسوی بیان کرد: امسال با افزایش ۱۰۰ درصدی مرسولات پستی نسبت به پارسال حدود یک میلیون و ۱۲۰هزار بسته پستی داشته ایم و متاسفانه در ایام شیوع کرونا هم حدود ۱۱۰ نفر از همکاران دچار این بیماری منحوس شدند.


انتهای پیام//ح. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.