دادستان جدید دیوان لاهه منصوب شد

پس از لابی صهیونیست‌ها و کناره‌گیری «فاتو بنسودا»، یک وکیل باسابقه انگلیسی تصدی دادستانی کل دیوان لاهه را برعهده گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک وکیل کهنه کار کیفری و کارشناس حقوق بشر انگلیسی روز جمعه به عنوان دادستان جدید دادگاه بین المللی کیفری، لاهه انتخاب شد.

بنا به اخبار مندرج در سایت سازمان ملل، کریم خان، که پیشتر مسئولیت تحقیق درباره جنایات داعش در عراق را عهده دار بوده است، روز جمعه به عنوان جایگزین فاتو بنسودا در سمت دادستانی کل دیوان لاهه انتخاب شد و از ۱۶ ژوئن کار خود را رسما آغاز خواهد کرد.

دادگاه ۱۲۳ نفری مستقر در لاهه، که تقریباً ۲۰ سال پیش کار خود را آغاز کرد، مسئول قضاوت در مورد جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت است. بنسودا، که پیگیر طرح تعقیب قضایی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بود، پس از تشدید فشار‌ها از سوی صهیونیست‌ها از سمت خود استعفا داد.

پایگاه خبری آکسیوس اخیرا به نقل از منابع آگاه گزارش داد تل‌آویو قصد دارد از ده‌ها متحد خود بخواهد فردا پیام محرمانه‌ای را به فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین المللی منتقل کنند و وی را در تحقیقات علیه جرایم جنگی این رژیم در کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی تحت فشار قرار دهند. مقامات صهیونیست بسیار نگرانند هرگونه تحقیق دیوان لاهه می‌تواند منجر به صدور قرار بازداشت بین المللی علیه مقامات و افسران نظامی این رژیم شود.

اخیرا دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت قضایی خود را برای رسیدگی به پرونده اراضی اشغالی تایید کرده و مسئول رسیدگی به این پرونده شد. دیوان لاهه در نشست خود رایی صادر کرده که بر اساس آن صلاحیت قضایی رسیدگی به پرونده اراضی اشغالی بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ را دارد.

دیوان لاهه اعلام کرد که در مورد بررسی پرونده سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ صلاحیت دارد و این می‌تواند باعث تحت پیگرد قرار گرفتن جرایم صهیونیست‌ها شود. به موجب این تصمیم، دیوان لاهه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را که پس از سال ۱۹۶۷ اشغال شده‌اند، بررسی می‌کند. این مناطق شامل کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار