باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رکاب‌هایی که معکوس می‌چرخند/ نقض قانون پیش چشمان قانونگذار

با وجود آن که شهرداری و شورای شهر تهران باید قانونی مناسب برای دوچرخه سواری تدوین کند، اما این قانون در خیابان بهشت نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نقض قانون آن هم مقابل شورای شهر قانونگذار، مدت زیادی است که شهرداری برای مقابله با آلودگی هوا و تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه خطوط دوچرخه سواری را در سطح خیابان‌های پایتخت ایجاد کرده است، خطوطی که هرچند برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه تأثیر داشته‌اند، اما ایجاد اشتباه خطوط آن هم مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر موضوعی است که به چشم می‌آید.

یکی از موضوعاتی که در شرایط کرونا می‌تواند به فاصله‌گذاری اجتماعی کمک بسیاری کند استفاده از دوچرخه با رعایت الزامات قانونی است، البته این امر نیازمند زیرساخت‌های قانونی است تا به کمک دوچرخه سواری بتوان سلامت و شادابی شهروندان را حفظ کرد و منجر به رعایت فاصله اجتماعی شد.

در حال حاضر بسیاری از کشور‌های اروپایی استفاده از دوچرخه را به عنوان یک مد ترافیکی مورد استفاده قرار داده‌اند و مدیران شهری هم باید به آن درجه برسند که بتوانند از این مدل ترافیکی استفاده کنند، اما شرایط زیرساخت باید به گونه‌ای طراحی شود که رضایتمندی بیشتری را برای مردم به دنبال داشته باشد.

با نگاه گذرا به تجربه جهانی می‌توان متوجه اهمیت دوچرخه در عبور و مرور شهروندان و کاهش آلودگی هوا شد، بر اساس همین تجربه جهانی بود که شهرداری تهران توسعه خطوط دوچرخه سواری را در دستور کار خود قرار داد و در اکثر خیابان‌های تهران خطوط دوچرخه سواری را ایجاد کرد.

شروع ناگوار تبعات جبران ناپذیر با ایجاد خطوط دوچرخه سواری نا ایمن

تا اینجای کار نه تنها نقصی دیده نمی‌شود، بلکه اهمیت دوچرخه‌سواری و ایجاد راه مخصوص هم به چشم می‌خورد،  البته خطوط دوچرخه سواری که مبتنی بر قوانین شهرسازی و حمل و نقل باشد ایجاد خطوط مخصوص دوچرخه بدون توجه به قوانین شاید در ظاهر آغاز یک اقدام را نشان دهد، اما در واقع شروعی برای تبعات ناگوار بعدی است.

با گذر کوتاه خیابان بهشت مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند کشیده شدن خطوط دوچرخه در سمت چپ خیابان است که بر اساس قانون باید حتماً سمت راست خیابان ایجاد شود، اما مسئولان امر این موضوع را در خیابان بهشت نادیده گرفته‌اند و در اقدامی تعجب برانگیز قانون در مقابل چشمان قانونگذار نقض شده و نکته جالب اینجاست که تمامی مدیران شهری هر روز از این خیابان عبور می‌کنند و این نقص را به چشم می‌بیند، اما تا به امروز برای رفع آن کاری نکرده‌اند.

رکاب‌هایی که برعکس می‌چرخد/ نقض قانون پیش چشمان قانوگذار

این خط ویژه دوچرخه درحالی سمت چپ خیابان ایجاد شده است که قانون می‌گوید باید حتما سمت راست خیابان وجود داشته باشد.

رکاب‌هایی که برعکس می‌چرخد/ نقض قانون پیش چشمان قانوگذار

بعضی‌ها در حال درست کردن مسیر موتورسواری هستند نه دوچرخه

البته رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران از این تخلف آگاهی دارد و می‌گوید بار‌ها در این باره اخطار داده است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مسیر دوچرخه سواری باید سمت راست خیابان باشد، اما در مقابل شورای شهر سمت چپ قرار گرفته است، اظهار کرد: این کار مشکل دارد و بنده بارها به این رفتار خلاف قانون اعتراض کرده‌ام، بعضی افراد فرافکنی می‌کنند و من  به شدت مخالف هدر دادن منابع هستم و خطوط دوچرخه به مسیر موتورسیکلت تبدیل شده است، بعضی‌ها در حال درست کردن مسیر موتورسواری هستند نه دوچرخه! در خصوص خیابان مقابل شورای شهر، شهرداری کاملا تخلف کرده است.

البته در مقابل این اعتراض، مدیران شهری از کارشناسی شدن راه‌ها صحبت می‌کنند و نقص خود را با صحبت درباره بررسی عوامل ترافیکی توجیه می‌کنند.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان و در پاسخ به این سوال که چرا در مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت خطوط دوچرخه سواری به جای اینکه سمت راست خیابان کشیده شود، سمت چپ خیابان کشیده شده‌اند، اظهار کرد: در ضلع جنوبی پارک شهر همواره خودرو‌ها پارک می‌شدند و تحلیل کارشناسان ما این بود که کشیده شدن خطوط دوچرخه به این شکل باعث می‌شود تا خودرویی آنجا پارک نشود و از ترافیک جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: هرچند بی نظمی‌هایی گاهی اوقات به وقوع می‌پیوندد و موتورسیکلت‌ها از این خطوط استفاده می‌کنند، اما حجم ترافیک منطقه کاهش یافته و خودرو‌ها دیگر پارک نمی‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شاید در برخی از نقاط ناهماهنگی‌هایی در ابتدای کار وجود داشته باشد، اما روز به روز این امر در حال ترقی است و شرایط بهتر می‌شود گفت: توسعه بیشتری برای مسیر‌های دوچرخه سواری در دستور کار است.

ایجاد مسیر دوچرخه سواری در بزرگراه شهید دوران برخلاف قانون و بازی با جان مردم

اما از خود دوچرخه سواری در خیابان بهشت گذر کنیم به ایجاد خطوط دوچرخه سواری در اتوبان‌ها بدون رعایت ایمنی می‌رسیم، هنوز خاطره تلخ فوت بانوی دوچرخه سوار در تهران را فراموش نکردیم و به یاد داریم که چهاردهم خرداد ماه امسال بانوی رکابزن و عضو هیئت دوچرخه سواری تهران بر اثر تصادف با یک خودرو در بزرگراه شیخ فضل الله و حکیم جان خود را از دست داد و حال در اقدامی تعجب برانگیز مسیر دوچرخه سواری در بزرگراه شهید دوران و قسمتی از بزرگراه شهید یاسینی به طول ۷۰۰۰ متر ایجاد شده است، خطی که قانون می‌گوید ایجاد آن ممنوع است.

رکاب‌هایی که برعکس می‌چرخد/ نقض قانون پیش چشمان قانوگذار

رکاب‌هایی که برعکس می‌چرخد/ نقض قانون پیش چشمان قانوگذار

همان طور که گفته شد دوچرخه‌سواری اهمیت بسزایی دارد و در شرایط کرونایی باید در راستای فاصله‌گذاری مناسب اجتماعی از راه‌هایی کم خطر مانند دوچرخه سواری استفاده شود، اما تنها ایجاد خطوط در مسیر نامناسب برای آسفالت نامرغوب و ورود موتورسیکلت‌ها به خط ویژه دوچرخه داد رکاب زنان را درآورده است.

جای تعجب است که چرا مسئولان شهری که خود از غیر قانونی بودن خط دوچرخه خبر دارند و برای آن توجیه می‌آورند و می‌شنوند برای اصلاح آن کاری نمی‌کنند و از ایجاد خط ویژه در بزرگراه‌ها جلوگیری به عمل نمی‌آورند، حالا باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی ساکنان ساختمان شهرداری و شورای شهر این نقض بزرگ خیابان بهشت را می‌بینند و برای اصلاح آن و جلوگیری از به خطر افتادن جان شهروندان اقدام می‌کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۰۸:۱۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
ماجرای هدیه تحقیرآمیز همسر جان.اف.کندی به شاه
آخرین اخبار