سیر تا پیاز ساز و کار قلدر‌های اینترنتی/ هشدار؛ گرگ‌های مجازی در کمین هستند!

خشونت و آزار و اذیت اینترنتی موضوعی جدید است که با افزایش تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آزار و اذیت اینترنتی یعنی استفاده از فناوری دیجیتال برای آسیب رساندن به دیگران. این آزار و اذیت می‌تواند از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و ... انجام شود.

از آن جا که شیوع آزار و اذیت اینترنتی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ دو برابر شده است، آزار و اذیت اینترنتی یک مشکل بهداشت عمومی قلمداد شده است.

به طور کلی، آزار و اذیت اینترنتی موضوعی جدید است که با افزایش تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته است؛ به همین دلیل، هنوز به خوبی درک نشده است. علاوه بر این، به جای این که بیشتر تمرکز بر روی نحوه کنار آمدن با آزار و اذیت اینترنتی و چگونگی کاهش آن باشد، بر روی انواع این نوع آزار و اذیت است.

مزاحمت اینترنتی چیست؟

آزار و اذیت اینترنتی استفاده مکرر و عمدی از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن شخصی دیگر با تهدید، آزار و اذیت و تحقیر عمومی است.

مزاحمت اینترنتی از فناوری دیجیتال استفاده می‌کند، پس اکثر مردم از طریق تلفن همراه، تبلت‌ها یا رایانه‌های خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

قلدر‌های اینترنتی از طریق شبکه‌های مجازی، اپلیکیشن ها، بازی‌های کامپیوتری و غیره، دیگران را مورد آزار قرار می‌دهند. البته بعضی از آن‌ها هستند که از طریق ایمیل، ارسال پیام کوتاه یا تماس مستقیم کار خود را انجام می‌دهند.

گفته می‌شود آزار و اذیت اینترنتی پنج معیار دارد: عمدی بودن، تکرار مداوم، عدم تعادل قدرت، ناشناس بودن و عمومی بودن.
عمدی بودن قلدر‌های اینترنتی از عمد قصد آسیب رساندن دارند و به همین دلیل به زورگویی آنلاین می‌پردازند. با این حال، حتی اگر قصد بدی هم نداشته باشند، ممکن است با حرف‌های نادرستشان به اشخاص دیگر آسیب بزنند.

تکرار مداوم

تکرار، مشخصه بارز آزار و اذیت اینترنتی است. این اشاره به اقدامات مکرر از طرف قلدر اینترنتی دارد. هم چنین مطالبی که به اشتراک گذاشته می‌شوند، همیشه در اینترنت و سرور‌ها باقی می‌مانند. این امر به ویژه در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات یا عکس‌های شخصی صدق می‌کند و قلدر اینترنتی می‌تواند با در دست داشتن این اطلاعات، قربانی را دائم مورد تهدید قرار دهد.

عدم تعادل قدرت

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مزاحمت اینترنتی این است که قربانیان با قلدر خود، جایگاه و قدرت یکسانی ندارند؛ مخصوصا اگر قلدری عمومی و جلوی چشم بقیه باشد و به همین دلیل نمی‌توانند جلوی شخص مزاحم بایستند.

گمنامی

برخی قلدر‌های اینترنتی وقتی به زورگویی مشغول می‌شوند، از ناشناس بودن برای پنهان شدن در پشت صفحه رایانه خود استفاده می‌کنند.

عمومی بودن

ویژگی دیگر برخی از مزاحمت‌های اینترنتی، عمومی بودن آن‌ها است. این امر به ویژه در مورد کسانی که تحقیر یا شرمساری عمومی را به عنوان نوع قلدری خود انتخاب می‌کنند، صادق است.

انواع مختلف آزار و اذیت اینترنتی

برانگیختن عصبانیت:

برانگیختن عصبانیت دیگران به معنای پخش پیام‌های توهین آمیز درباره یک نفر به امید واکنش گرفتن از آن‌ها است. یک مثال می‌تواند استفاده دونالد ترامپ از عبارات "هیلاری کج" یا "جو بایدن خواب آلود" باشد.

سرگرمی:

شامل به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی یا شرم آور یک نفر در اینترنت تنها به قصد سرگرمی و خوش گذرانی است.

ترول کردن:

منظور از ترول کردن ارسال مطالب یا نظرات توهین آمیز با هدف ایجاد دعوا و جنجال بین مردم است. این نوع مزاحم سایبری از ایجاد هرج و مرج و سپس نشستن و تماشای آن چه اتفاق می‌افتد لذت می‌برد.

لقب گذاشتن:

لقب گذاشتن شامل صدا زدن افراد با اسم‌ها و القاب توهین آمیز است.

انتشار شایعات دروغین:

قلدر‌های اینترنتی که شایعات دروغین را منتشر می‌کنند، داستان‌هایی درباره افراد می‌سازند و سپس این حقایق دروغ را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند.

چرا افراد به آزار و اذیت اینترنتی روی می‌آورند؟

عوامل مختلفی می‌تواند روی انسان‌ها اثر بگذارد و آن‌ها را به مزاحمت اینترنتی سوق دهد.

مشکلات بهداشت روان

مزاحمان اینترنتی ممکن است مشکلات روحی و روانی داشته باشند. برای مثال: پرخاشگری، بیش فعالی، واکنش ناگهانی، مصرف مواد و غیره. علاوه بر این، کسانی که دارای ویژگی‌های شخصیتی مانند خودشیفتگی یا روان پریشی هستند ممکن است دیگران را در معرض آزار و اذیت اینترنتی قرار دهند؛ چرا که با این کار حس می‌کنند قدرت و ارزششان بالا می‌رود.

قربانی قلدری بودن

گاهی اوقات، مزاحمان اینترنتی خودشان قبلا قربانی قلدری و آزار و اذیت بوده اند و حالا برای این که حس کنند کنترل امور را به دست گرفته اند، به آزار و اذیت دیگران می‌پردازند.

درگیری‌ها و جدایی‌ها

ممکن است دو نفر که قبلا با هم دوست بوده اند، حال به دلایلی از هم جدا شده باشند و یا سر مسائلی اختلاف نظر داشت باشند و بنابراین به خاطر حسادت و یا مشکلات پیش آمده بخواهند از طریق آزار واذیت اینترنتی از یکدیگر انتقام بگیرند.

بی حوصلگی یا تجربه شخصی جدید

برخی از افراد به دلیل بی حوصلگی یا تمایل به امتحان کردن یک شخصیت جدید، به قلدری اینترنتی می‌پردازند. این نوع مزاحمان اینترنتی معمولاً ناشناس اند.


بیشتر بخوانید


تنهایی

همچنین، قلدر‌های سایبری ممکن است افرادی باشند که با احساس تنهایی در جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند. این افراد اگر حس کنند دیگران آن‌ها را نادیده گرفته اند، ممکن است به خاطر عصبانیتشان از جامعه، به آزار و اذیت دیگران روی بیاورند.

اثرات آزار و اذیت‌های اینترنتی

اثرات بی شماری در کسانی که با آزار و اذیت اینترنتی روبرو هستند، دیده می‌شود. دانستن این اثرات می‌تواند مفید باشد؛ زیرا از این طریق می‌توان افراد قربانی را شناسایی کرد.

• احساس پریشانی
• افزایش افسردگی و تغییرات خلقی
• افزایش اضطراب
• مشکلات خواب
• افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی
• افزایش احساس ترس
• احساس عزت نفس یا ارزش انسانی پایین
• انزوای اجتماعی، کناره گیری از گروه‌های دوستی، گذراندن وقت زیادی در تنهایی
• پرهیز از انجام کار‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردند
• عملکرد تحصیلی ضعیف
• مشکلات در روابط با اعضای خانواده و دوستان
• علائم استرس پس از سانحه
• صدمه زدن به خود (به عنوان مثال: استفاده از تیغ برای بریدن خود، خود زنی، کوباندن سر به دیوار)
• مصرف مواد
• افزایش احساس خشم و تحریک پذیری

چگونه با یک قلدر سایبری مقابله کنیم?

به عنوان والدین

اگر کودک شما به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، از او بخواهید به مزاحم اینترنتی پاسخ ندهد. هم چنین، تاکید داشته باشید که فرزندتان با ذخیره پیام ها، ایمیل ها، عکس‌ها و هر گونه اطلاعاتی که از مزاحم اینترنتی دارد، هر نمونه آزار و اذیت اینترنتی را مستند کند و برای شما ارسال کند.

اگر متوجه شدید که مزاحم، یکی از دانش آموزان مدرسه فرزندتان است، موارد آزار و اذیت اینترنتی را به معلم، مدیر یا کارمندان اداری مدرسه گزارش دهید. در صورت آزار و اذیت شدید یا تهدید، به پلیس مراجعه کنید.

در آخر، به فرزند خود اطمینان دهید که در این ماجرا مقصر نیست. برخی از قربانیان ممکن است احساس کنند رفتار خاصی انجام داده اندکه این مشکل ایجاد شده یا به نوعی مقصر هستند. به همین دلیل، مهم است که مطمئن شوید فرزند شما می‌داند آن چه اتفاق افتاده تقصیر او نیست.

به عنوان یک فرد بالغ

بسیاری از مواردی که در قبل اشاره کردیم، این جا هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اول از همه، حتماً همه موارد اذیت و آزار را ثبت کنید. چه از طریق پیام، چت‌های پیام رسان، DM‌های اینستاگرام یا سایر منابع آنلاین باشد، از صفحه عکس بگیرید و همه مدارک را در رایانه خود در یک پوشه مشخص نگه دارید.

در مرحله بعدی، اگر منبع آزار و اذیت اینترنتی را می‌دانید، بررسی کنید که آیا می‌توان اقدامی برای متوقف کردن آن‌ها انجام داد؟ به عنوان مثال، اگر شخص مزاحم همکار شماست، آیا می‌توانید این موضوع را با رئیس یا بخش منابع انسانی محل کار خود در میان بگذارید؟ اگر مزاحم، یکی از اعضای خانواده است، راهی وجود دارد که این مسئله را به سایر اعضای خانواده بگویید و از آن‌ها کمک بخواهید؟ و در آخر، اگر کسی باشد که فقط از طریق اینترنت می‌شناسید، آیا می‌توانید او را از تمام شبکه‌های اجتماعی خود بلاک کنید؟

بهترین اقدام نادیده گرفتن مزاحمت اینترنتی تا حد ممکن است. با این حال، اگر مزاحم اینترنتی شما را مورد تهدید قرار می‌دهد، می‌توانید این موضوع را به همراه مدارکی که جمع آوری کرده اید به پلیس گزارش دهید.

به عنوان یک جامعه

این که قربانیان آزار و اذیت اینترنتی با زورگویان خود کنار بیایند و به دنبال یافتن راه حل باشند، کافی نیست. اغلب اوقات، این قربانیان از نظر احساسی پریشان هستند و نمی‌توانند کمک بگیرند. وظیفه ما به عنوان یک جامعه این است که به دنبال ایجاد سیستم‌هایی باشیم که از ایجاد مزاحمت اینترنتی جلوگیری می‌کنند. چند راهکار در زیر ذکر شده است:

کودکان و نوجوانانی که مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار می‌گیرند، هنوز در حال یادگیری کنترل احساسات و کنار آمدن با موقعیت‌های اجتماعی هستند. آزار و اذیت اینترنتی در این سن می‌تواند اثرات منفی دائمی داشته باشد. منابع بهداشت روان باید برای کمک به قربانیان خشونت اینترنتی، از طرق مختلف فراهم شوند.

مزاحمت اینترنتی زمانی رشد می‌کند که مردم به آن توجه و در راستای اهداف آن کار کنند. اما اگر مردم همه، این گونه مزاحمت‌ها را ناپسند بدانند و مزاحمان اینترنتی را نادیده بگیرند، این گونه افراد به هدفشان نمی‌رسند و متوقف می‌شوند. این بدان معناست که اگر شاهد حرکتی از مزاحمان آنلاین بودیم، باید آن را نادیده بگیریم. علاوه بر این، باید آگاهی بخشی شود که قلدری آنلاین نه تنها قابل قبول نیست، بلکه نشانه ضعف موقعیت اجتماعی است.

مدارس نیز باید برنامه‌ها و دستورالعمل هایی برای مقابله سریع با آزار و اذیت اینترنتی داشته باشند تا والدین مجبور نشوند چندین بار درخواست کمک کنند.

اگر شما خودتان مزاحم سایبری باشید چه؟

اگر مشغول آزار و اذیت اینترنتی هستید و می‌خواهید این کار را متوقف کنید، باید به این فکر کنید که چه چیزی باعث شده شما به این گونه آزار و اذیت‌ها سوق پیدا کنید؟ قبل از این، راجع به دلایل مختلفی که افراد به قلدری اینترنتی روی می‌آورند، صحبت کردیم. دوباره آن دلایل را بررسی کنید و ببینید شما مشمول کدام یک می‌شوید. حال که منبع این عمل ناپسند را می‌دانید، به جای ادامه چرخه زورگویی و قربانی کردن دیگران، شما این فرصت را دارید که چرخه را بشکنید و به انسانی بهتر تبدیل شوید. برای انجام این کار احتمالاً به کمک نیاز خواهید داشت؛ پس از افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید و یا افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. هرگز برای تغییر دیر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۳:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
جان عزیزتون تا بچتون نرفته دانشگاه نه گوشی براش بخرید نه لب تاپ نه کامپیوتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
اعدام گرگ ها
آخرین اخبار