فراهانی در نشست خبری:

منابع شهرداری توسط سلایق مدیران شهری تامین می‌شود/ آن‌ها مردم را نامحرم می‌دانند

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه منابع و مصارف بودجه شهرداری بر اساس سلیقه مدیران شهرداری تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: به نظر بنده، بهمن را باید ماه مردم دانست، ماهی که مردم ایران با انقلاب اسلامی خود به رهبری امام خمینی (ره) بساط طاغوت را برهم ریختند و جنگ را اداره کردند، در برابر تحریم‌ها دوام آوردند و در دوران کرونا پشت و پناه هم بودند، اما متاسفانه برخی مدیران این مردم را غریبه و نامحرم می‌دانند.

وی ادامه داد: متاسفانه منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین می‌کنند، اما شاهد آن هستیم که این بودجه بر اساس سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده است.

وی در ادامه بیان کرد: مدتی است که اکثر افراد از اصلاح بودجه صحبت می‌کنند، اما هیچ کدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست.

فراهانی تصریح کرد: بودجه به مردم تعلق دارد و این مردم هستند که باید درباره آن نظر بدهند؛ وقتی بر اساس قانون اساسی مردم با رای و انتخاب خودشان اعضاء شورا‌های شهر، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می‌کنند؛ چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهار نظر کنند و نظر بدهند؟

وی ادامه داد: آیاحق انتخاب برای تعیین سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را ندارد؟ پس چرا شهروندان نمی‌توانند درباره بودجه کشور و شهر هم نیاز‌ها و اولویت‌های خود را بیان کنند؟ و با نظر آن‌ها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویت بندی شود؟

فراهانی افزود: اقدامات انجام شده در شورا در مسیر بودجه برای مردم عبارتند از انتشار اطلاعات لایحه بودجه و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشنهادات در خصوص تبصره‌ها و بررسی پیشنهادات مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، دعوت از رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا و اجرای پروژه‌های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران که برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و در ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: متاسفانه به علت عدم اقناع و فقدان اطلاع رسانی شهرداری مثل اینکه شورا در کنار اینکه باید بودجه را بررسی، اصلاح و تصویب کند ظاهراً باید از بودجه تدوین شده توسط شهرداری دفاع هم کند.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: بودجه شهرداری تهران در دهه ۱۳۹۰ رقم ۷ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۰ به رقم ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ رسیده است، این روند در دو سال شاهد جهش و رشد جدی نسبت به بودجه سال قبل از خود بوده است.

فراهانی گفت: بودجه مناطق کم برخوردار، غیر از دو منطقه که در حال اصلاح آن هستیم، تقریبا برابر متوسط بودجه کل شهرداری‌های مناطق است و این معنا ندارد که سرانه شهروندان ساکن در مناطق جنوبی از سرانه شهروندان دیگر مناطق کمتر باشد.

وی بیان کرد: به سمت تدوین عادلانه بودجه حرکت کرده ایم و سال ۱۴۰۰ بر این امر تاکید خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار