محکومیت تصویب ساخت ۷۸۰ واحد مسکونی غیرقانونی جدید در کرانه باختری

تصویب طرح‌هایی برای ساخت ۷۸۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری از سوی فلسطین، مصر، اردن و اتحادیه اروپا محکوم شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری معا، روزنامه «تایم آو اسرائیل» گزارش داد که رژیم صهیونیستی با ساخت ۷۸۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری موافقت کرد.

این تصمیم در حالی اتخاد شده است که آمریکا ضمن طرح معامله قرن، برای عادی سازی روابط میان کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی با ادعای توقف اشغالگری تلاش‌های بسیاری کرد.

«نبیل ابو ردینه»، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را غیرقانونی خواند.

او گفت: رژیم صهیونیستی دست به تلاش‌های پیش دستانه‌ای برای نابودی هر تلاشی می‌زند که ممکن است از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای آغاز مجدد روند شکست خورده صلح صورت گیرد.

وزارت خارجه مصر نیز طرح رژیم صهیونیستی برای ساخت واحد‌های صهیونیست نشین جدید در کرانه باختری را محکوم کرد.

روزنامه الجمهوریه نوشت: وزارت خارجه مصر اقدام مسئولان رژیم صهیونیستی در تصویب ساخت ۷۸۰ واحد صهیونیست نشین جدید در کرانه باختری را محکوم کرد و آن را نقض جدیدی در مقررات بین المللی خواند.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر تاکید کرد: قاهره با ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغال شده فلسطین از جمله قدس شرقی کاملاً مخالف بوده و بر اهمیت توقف کامل این شهرک‌سازی‌ها تاکید دارد.

وزارت خارجه مصر مجدداً نگرانی قاهره را نسبت به تاثیر این فعالیت‌ها بر نابودی امکان تحقق راهکار تشکیل دو کشور و ایجاد چالش‌ها بر تلاش‌های پیشبرد روند صلح و از سرگیری روند مذاکره میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی ابراز کرد.

وزارت خارجه اردن نیز ضمن محکومیت این تصمیم رژیم صهیونیستی آن را اقدامی در راستای قانونی کردن شهرک سازی صهیونیست‌ها عنوان کرد.

«ضیف الله علی الفایز» سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرد: این اقدام نقض آشکار قانون بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل به ویژه قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت است.

او افزود: سیاست شهرک سازی صهیونیست‌ها چه ساخت و توسعه باشد چه مصادره اراضی و آواره کردن فلسطینی‌ها سیاستی غیر قانونی و نپذیرفتنی است و گامی یک جانبه است که پایه‌های ایجاد صلح و تلاش‌ها برای حل و فصل درگیری‌ها و تشکیل دو دولت را از بین خواهد برد.

در همین حال، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم اخیر تل آویو برای اجرای طرح‌های شهرک سازی با قانون بین الملل در تعارض بوده و باید از این تصمیم گیری‌ها عقب نشینی کند و برای اعتماد سازی ویژه آغاز مذاکرات جدی و نتیجه بخش با طرف فلسطینی اقدام کند.

سخنگوی این اتحادیه از دولت تل آیو خواست تا روند روزافزون ساخت واحد‌های مسکونی جدید را به صورت کامل در «جعفات هاماتس» را به حالت تعلیق درآورد و بار دیگر پایان دادن به تمامی فعالیت‌های صهیونیستی و ایجاد پایگاه‌های صهیونیستی را خواستار شد.

اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر موضع ثبات خود در غیرقانونی بودن شهرک سازی‌ها طرفین را به خودداری از انجام اقدامات یکجانبه که فرصت‌های تشکیل دو دولت را از بین نبرد فراخواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار