قطر: عادی سازی روابط امری حاکمیتی است

وزیر خارجه قطر اعلام کرد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امری حاکمیتی مختص هر کشور به شمار می‌رود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر اعلام کرد مسأله عادی سازی روابط با اسرائیل تصمیمی حاکمیتی متعلق به هر کشور بوده و موضع دولت قطر در برابر این مسأله روشن و آشکار است.

او در خصوص انتظار قطر در عادی سازی روابط در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: ما منتظر ایفای نقش خود در عادی سازی در صورتی هستیم که اسرائیل به طرح صلح عربی در زمینه پایان بخشیدن به اشغالگری و برپایی دولتی فلسطینی به پایتختی قدس شرقی و نیز بازگرداندن پناهندگان پایبند باشد. دولت قطر (در چنین صورتی) به سوی این مسأله خواهد رفت؛ اما اکنون انگیزه‌ای برای این کار نمی‌بینیم.

این وزیر قطری در مصاحبه خود همچنین گفت: بحران خلیجی ساده نبود و طبیعی بود که برخی شک‌ها در خصوص حل آن وجود داشت. آنچه مورد تأکید است، این است که ما اراده‌ای واقعی برای بازگشت روابط طبق اصولی که دولت قطر آن را می‌طلبد، داشتیم. آنچه در این بحران به وقوع پیوست، استثنا بود؛ اما آنچه طبیعی است حل آن و بازگشت روابط می‌باشد.

روز چهارشنبه ایلی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه اسرائیلی I۲۴ مدعی شده بود آشتی، مسأله‌ای مهم برای ثبات منطقه به شمار می‌رود. او همچنین تصریح کرده بود: این گام می‌تواند زمینه‌ای مهم را برای توسعه روابط میان قطر و اسرائیل در آینده شکل دهد.

ایلی کوهن در واکنش به توافقات عادی سازی روابط که اسرائیل با کشور‌های عربی در ۴ ماه گذشته به امضا رساند، گفت: ما شاهد تغییرات اقلیمی هستیم. ما شاهد توافق با امارات، مراکش، بحرین و سودان هستیم.

او در ادامه مدعی شد: ما با ۶ یا ۷ کشور در آفریقا خلیج (فارس) و شرق آفریقا در تماس هستیم. آن‌ها فهمیده اند اسرائیل یک شریک است؛ شریک آن‌ها در ثبات منطقه ای، شریک آن‌ها در ائتلاف امنیتی قوی و مهم و با امکانات اقتصادی بی سابقه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار