سامانه ۴۰۳۰، پاسخگوی سوالات کرونایی مردم

مسئول واحد آموزش مرکز بهداشت مهاباد گفت: شهروندان برای اطلاع از وضعیت خود در خصوص کرونا ویروس با شماره گویای ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

پروین مولوی مسئول واحد آموزش مرکز بهداشت مهاباد با اعلام اینکه شهروندان به هیچ وجه برای موارد غیر ضروری به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: وزارت بهداشت از ۳۱ فروردین ماه امسال سامانه ۴۰۳۰ را به منظور پاسخگوی کارشناسان به سوالات مردمی در حوزه‌های مختلف بیماری کووید ۱۹ راه اندازی کرد.

مولوی افزود: از نخستین روز‌های همه گیری و آمادگی نظام سلامت برای مقابله با بیماری کرونا، کارشناسان تغذیه نظام سلامت نیز با همکاری تنگاتنگ سایر اعضاء تیم سلامت نقش ارزنده‌ای در پیشگیری و توانمند سازی جمعیت در مقابله با این بیماری عهده دار بوده اند.

او اضافه کرد: با شناسایی افراد در معرض خطر و اجرای مداخلات هدفمند در مراقبت و پایش وضعیت سلامت و عوامل خطر تغذیه‌ای نقش خود را در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ایفا کرده اند.

این مقام مسئول ادامه داد: سامانه تلفنی ۴۰۳۰، یکی از اقدامات مهمی است که در شرایط فعلی به دلیل عدم امکان مراجعه حضوری جمعیت به مراکز خدمات جامع سلامت برای ارائه خدمات مشاوره تغذیه برنامه ریزی شده است.

او اذعان کرد: از زمان شروع برنامه مشاوره تغذیه در سامانه ۴۰۳۰ (در طول مدت کمتر از ۸ ماه)، کارشناسان مشاور تغذیه استان، پاسخگوی سوالات تغذیه بیش از ۵۷۷۲ شهروند بوده اند.

مسئول واحد آموزش مرکز بهداشت مهاباد بیان کرد: همچنین مشاوران تغذیه‌ی پاسخگو در سامانه ۴۰۳۰، علاوه بر ارائه مراقبت تغذیه‌ای به مراجعان مراکز خدمات جامع سلامت در ساعات صبح، در ساعات عصر تا شب نیز در سامانه تلفنی ۴۰۳۰، پاسخگوی تماس گیرندگان بوده اند.

مولوی ادامه داد: بیشترین سوالات طرح شده از سوی تماس گیرندگان (بیش از ۵۷ درصد) در خصوص تغذیه دوران ابتلا و دوران نقاهت بیماری کووید -۱۹ بوده و ۲۶ درصد تماس گیرندگان نیز در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ مشاوره دریافت کرده اند.

او خاطرنشان کرد: در این تماس‌ها ۸.۶ درصد تماس گیرندگان از گروه بیماران مبتلا به دیابت و ۱۱.۱ درصد از بیماران قلبی عروقی و ۳ درصد مبتلایان به بیماری‌های کبد و کلیه بوده است.

با این وصف همچنان تلاش مشاورین تغذیه تاکنون متوقف نشده و همه روزه از ساعت ۱۵ لغایت ۲۰ عصر پاسخگوی سوالات تغذیه‌ای تماس گیرندگان هستند به امید اینکه روزی با پایان همه گیری کووید -۱۹ در مشاوره حضوری مراجعان حضور یابند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.