متهم اول آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا معضلی که این روز‌ها نفس پایتخت نشینان را تنگ کرده و سلامت آنان را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص آلودگی هوای تهران در روز‌های اخیر در بسیاری مواقع از ۱۵۰ هم عبور کرده است. به طوری که در برخی روز‌ها شهر دچار «مه دود» شده بود. بر همین اساس مسئولان شهری و محیط زیست دلایل متعددی را برای آلوده شدن هوای تهران بیان کردند و بر اساس همین موضوع در آخرین جلسه شورای شهر تهران که روز گذشته یکشنبه ۱۴ دی ماه برگزار شد، تعداد بسیاری از اعضای شورای شهر درباره آلودگی هوا بحث و سوخت نیروگاه‌ها را علت آلودگی هوای تهران عنوان کردند.

زهرا صدراعظم نوری از اعضای شورای شهر تهران درباره آلودگی هوا در جلسه روز شورای شهر که چهاردهم دی ماه برگزار شد، اظهار کرد: سوخت‌های پاک، باید جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند و از استاندار و دولت محترم گله می‌کنم، زیرا علی‌رغم این که گزارش‌های هواشناسی و داده‌های علمی حاکی از این است که آلودگی هوا بیش از گذشته است، ضرورت دارد فعالیت‌ها در این زمینه متوقف شود، اما هنوز اتفاقی نیافتده است.


بیشتر بخوانید: هیچ کارخانه و نیروگاهی از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند


صدر اعظم نوری گفت: به هر حال آثار تصمیمات دیر هنگام را باید متوجه و پاسخگو باشیم. زیرا به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند و امروز شهر تهران و آنچه که شهروندانش رنج می‌برند و دچار مشکلات عدیده شده‌اند استفاده بی رویه از منابع انرژی نظیر بنزین گازوئیل نفت گاز و متاسفانه مازوت است که به عنوان سوخت‌های فسیلی هستند و به شدت سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

او عنوان کرد: بیماری و مرگ ناشی از آلودگی هوا در کنار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شرایط را برای مردم کشور به ویژه کلانشهری مانند تهران سخت و غیرقابل تحمل کرده است.

این در حالی است که در زمستان به دلیل بالا رفتن مصرف گاز خانگی و تجاری نیروگاه‌های برق ناچارند از سوخت جایگزین یا همان مازوت استفاده کنند که آثار استفاده از این سوخت را شهروندان به وضوح می‌توانند حس کنند، البته با تمام این شواهد برخی مسئولان اعلام کرده اند که در روز‌های اخیر از سوخت مازوت استفاده نشده است.

کارشناسان نیز دلیل ایجاد این شرایط را ارزان بودن انرژی در کشور می‌دانند؛ طبق آخرین آمار سالانه ۹۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در کشور پرداخت می‌شود، اما این یارانه به دلیل ارزان بودن به میزان مصرف شهروندان بین آنها توزیع نمی‌شود.

جالب است بدانید که ایران از بزرگترین مصرف کننده‌های انرژی در جهان است و وجود سوخت مازوت در کشور سبب شده هیچ گاه انرژی‌های پاک قدرت رقابت با این نوع سوخت را نداشته باشند، انرژی‌های بادی و خورشیدی از جمله تکنولوژی‌هایی هستند که هرگز در کنار نیروگاه‌هایی با سوخت مازوت رشد نکردند.

با تمام این گفته‌ها رئیس سازمان محیط زیست  درباره مصرف سوخت مازوت گفته بود: یا قطعی برق را بپذیریم و یا استفاده از سوخت مازوت را باید بپذیریم و اگر از سوی خانواده‌ها گاز بی رویه مصرف شود استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها به عنوان سوخت اجتناب ناپذیر است.

گفتنی است سالانه هزاران ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و تنها طی هفته گذشته شاخص آلودگی هوای پایتخت هر روز در وضعیت قرمز و بالای ۱۴۰ بوده است و پیش بینی می‌شود این شاخص در طی روز‌های آینده به ۱۶۰ نیز خواهد رسید بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولان مربوطه به این امر که سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است، تدابیری فوری و جدی در نظر بگیرند.


بیشتر بخوانید: استفاده زیاد از مازوت یعنی تخلف از دستورالعمل


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۰۰ ۱۵ دی ۱۳۹۹
متهم اول آلودگی هوا چیست؟ !!! متهم اصلی باد و باران است که به صورت مداوم نمی وزد و نمی بارد تا هوا برای اینکه آب تو دل مسئولان تکان نخورد صاف و پاک و آبی شود باید فرشته باد و باران را دستگیر و مجازاتش کنند تا یاد بگیرد هر وقت مسئولان خواستند بوزد و بباراند !!! .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۳:۲۹ ۱۶ دی ۱۳۹۹
متهم اول آلودگی هوا چیست؟ !!! مردم متهم اصلی دیگر هستند که دعا نمی کنند باد بوزد و باران ببارد تا آلودگیهای کلان شهر ها بر طرف شود !!! .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار