در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مستند نمایش «سرباز» ادای دین هنرمندان تئاتر به قهرمان ملی است

نویسنده و کارگردان مستند نمایش «سرباز» از جزئیات و اهداف این اثر گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مستند نمایش «سرباز» به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ۱۲ تا ۱۶ دی ماه همزمان با سالگرد عروج آسمانی سردار سلیمانی در تالار وحدت اجرا می‌شود. به همین مناسبت با حسین پارسایی، کارگردان این اثر گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

ایده اولیه نویسندگی و ساخت مستند نمایش «سرباز» چه طور به ذهنتان رسید؟

۱۳ دی پارسال  خبر جانگداز عروج سردار سلیمانی، داغی ابدی بر دل‌هایمان گذاشت. پس از این واقعه دردناک، جامعه هنری در آستانه فرار رسیدن اولین سالگرد شهادت این سردار بزرگ، تولید نمایشی را با مضمون زندگی این شهید آغاز کرد. نتیجه ماه‌ها تلاش هنرمندان گروه، شکل گیری مستند نمایش "سرباز" به همت بنیاد رودکی، همراهی و مشارکت اداره کل نمایشی شد.

مستند نمایش «سرباز» ادای دین هنرمندان تئاتر به قهرمان ملی است

 منابع تحقیقاتی شما برای ساخت و اجرای این نمایش چه بود ؟

شخصیت پردازی چهره‌هایی همچون سردار سلیمانی کار بسیار دشواری است و به پژوهش گسترده‌ای نیاز دارد. کمتر شخصیتی در طول تاریخ معاصر ایران چنین ویژگی‌هایی دارد. حاج قاسم مردی مقتدر، فروتن، شیفته، مدبر و خستگی‌ناپذیر بود. تلاش کردیم با تکیه بر روایات مستند ابعاد مختلف زندگی و مقاومتی یک قهرمان ملی را نشان دهیم.

این مستند نمایش به کدام برهه از زندگی قاسم سلیمانی می‌پردازد؟

این مستند سال‌ها حماسه، ایثار، وقایع بیوگرافیک و حوادث مهم و درخشان محور مقاومت در بازطراحی خاورمیانه را نشان می‌دهد. «سرباز»، گزارشی از مواجهات با یک قهرمان ملی است.

مستند نمایش «سرباز» ادای دین هنرمندان تئاتر به قهرمان ملی است

طراحی صحنه و شیوه اجرای شما چگونه است؟

صحنه این مستند نمایش بر اساس امکانات تالار وحدت طراحی شده و اجرا جز روی این صحنه، ممکن نبود. اگر می‌خواستیم در سالن دیگری اجرا کنیم، باید طراحی آن تغییر می‌کرد.

به غیر از حاج قاسم، چه شخصیت هایی در این نمایش وجود دارد؟

 موضوع و شخصیت اصلی در این مستند نمایش به قدری جذاب، مهم و تاثیرگذار است که نیازی به حضور چهره‌ها نبود. در واقع همه ما وامدار چهره برتری هستیم که هسته مرکزی نمایش را شکل می‌دهد. معتقدم حاج قاسم چهره شاخص این اثر بوده و مستند نمایش «سرباز» بی‌نیاز از چهره دیگری است.

مستند نمایش «سرباز» بیشتر متکی به خلاقیت‌های نمایشی است و با حمایت بنیاد فرهنگی‌-هنری رودکی و اداره کل هنر‌های نمایشی تولید شده است.

دلیل نام گذاری «سرباز» برای این نمایش چیست؟

«سرباز» یک صفت، یک نمایش یا یک مستند نیست؛ بلکه یک تفکر انقلابی و ولایی است که سیاوش‌گونه برای عزت، شرف، شکوه و اقتدار ایران از دل آتش عبور می‌کند.

مستند نمایش «سرباز» ادای دین هنرمندان تئاتر به قهرمان ملی است

دلیل اجرای مستند نمایش «سرباز» چه بود؟

مستند نمایش «سرباز» ادای دین هنرمندان تئاتر کشور به یک قهرمان بی بدیل ملی است. امیدوارم تولید این اثر با بضاعت اندکش در دریای مهربانی و وسعت نظر بیکران حاج قاسم، مورد پذیرش واقع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.