کارگردان موسیقی - نمایش «علمدار» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

با «علمدار» خانه تکانی کردم

حسین پارسایی، کارگردان نمایش «علمدار» از چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه و تاثیرگذاری این اثر گفت.

 

 

موسیقی نمایش «علمدار» به تهیه کنندگی پرویز پرستویی، کارگردانی حسین پارسایی و با روایتگری حسین پاکدل شامگاه چهارشنبه (۲ مهرماه) با رعایت شیوه نامه های  بهداشتی و فاصله گذاری احتماعی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

«علمدار» را محمدرضا کوهستانی نوشته و آهنگسازی آن را پوریا خادم با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و گروه آوازی به رهبری بردیا کیارس انجام داده است. به همین مناسبت با حسین پارسایی کارگردان موسیقی نمایش «علمدار» گفت و گو کردیم:

آقای پارسایی؛ درباره علمدار توضیح دهید. چی شد که تصمیم به اجرای این موسیقی نمایش گرفتید؟

من معتقدم پیش از آنکه خواسته باشم به اجرای "علمدار" فکر کنم، به این کار دعوت شده ام. همیشه وقتی به سوژه های فاخر اعتقادی و نوشتن و کارگردانی آثاری از این دست فکر می کنم، خودم را به صاحب اثر می سپارم. بنابراین احساس می کنم این بار هم انتخاب شدم تا به اندازه بضاعت اندکم همچون آثار مذهبی پیشین، قدمی هر چند کوچک در نشر مفاهیم بلند عاشورایی به ویژه مقام شامخ علمدار کربلا برداشته شود.

فکر اولیه "علمدار" به همین سادگی شکل گرفت. پوریا خادم آهنگساز خوش ذوق عرصه موسیقی در سال ۹۴ با انگیزه های شخصی پوئم سمفونی علمدار را نوشت. طی این سال ها هر بار به آن گوش می‌کنم، تصاویر اجرای موسیقی نمایش علمدار که این روزها بر صحنه تالار وحدت است در ذهنم شکل می گرفت، اما مجال و توفیقی برای تحقق آن فراهم نمی شد.

این همان انتخاب و دعوتی است که می گویم. همه ما به این پروژه دعوت شده‌ایم تا راوی حقیقت باشیم؛ حقیقت دست هایی که به جای وصال به مشکی آب، دریایی از حقیقت را نمایان کرد.

این شد که علمدار با اهداف خیرخواهانه فرصتی برای مشارکت هنرمندان عرصه موسیقی و نمایش شد؛ برای یک اجرای فاخر دینی، برای همراهی و همدردی با هموطنان مناطق محروم و پاسداشت حماسه و ایثار سردار مهر و ماه در سرزمین نینوا.

و حالا ده ها هزار تماشاگر بسته به کرمشان و به صورت همت عالی در این رویداد فرهنگی و خیریه مشارکت دارند تا پژواک این عرض ارادت و مهربانی به انسان های محروم از امکانات ابتدایی در روستاهای مرزی مناطق محروم به ویژه سیستان و بلوچستان برسد.

استقبال از نمایش به چه صورت بوده و چه بازخوردهایی دریافت کردید؟

صدها نفر به صورت حضوری و با تهیه بلیت با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری در تالار وحدت و صدها هزار نفر از طریق کانال علمدار در اپلیکیشن روبیکا در این امر خیریه مشارکت کردند. تجربه ای کم نظیر برای تحقق یک ایمان مشترک در یک اثر عاشورایی با اهداف خیرخواهانه و‌ مسئولیت اجتماعی چهره های ملی در عرصه های محتلف است.

استقبال و‌ مشارکت افتخاری هنرمندان برای تهیه و تولید اثر و حمایت مادی و معنوی مردم در این رویداد فرهنگی و خیریه ستودنی است.

با «علمدار» خانه تکانی کردم

با چه تمهیداتی توانستید این پروژه عظیم را با گروه بازیگران و نوازندگان به صحنه بیاورید؟

علمدار همانطور که همت عالی است، همت جمعی در سایه نامی بلند و رفیع در واقعه کربلا است. آقایی که ‌اسم و رسمش معجزه می‌کند و از سقایی و مهر و وفایش گرفته تا علمداری و ولایت پذیری اش درس آموز است.

به اعتقاد من پژواک این واقعه عظیم همچنان در عصر حاضر راهگشا  بوده و هست. تولیداتی از این دست می تواند آزمون بزرگی برای تحقق مسئولیت اجتماعی هنرمندان عرصه های مختلف باشد.

این گونه بود که هنرمندان عرصه موسیقی و نمایش و طراحان و همکاران این پروژه با جان و دل لبیک گفتند و بهترین ها برای علمدار رقم خورد. موسیقی نمایشی که هنرمند مردمی جناب پرستویی و پهلوان کشتی ایران رسول خادم در موسسه خیریه خادمین علی ابن ابی طالب (ع) و البته حمایت و همراهی بنیاد فرهنگی هنری رودکی سهم بسزایی در آن دارند.

علمدار چه میزان روی مخاطب تأثیرگذار است و در بیان آن به چه مسائلی توجه کردید؟

 معتقدم هرچه هست تأثیر و اراده صاحب اثر است. میزان استقبال و واکنش اقشار مختلف نشان از علاقه و پذیرش مخاطبان دارد. پیش از این تجربه موسیقیایی آثار عاشورایی را داشته ام و بارها تکرارشان کردم. بنابراین می توان تصور کرد که چه ضرورتی برای معاصر سازی این مفاهیم برای ارتباط با مخاطبان به ویژه نسل جوان وجود دارد. علمدار هم همچون «سردار مهر و ماه»، «خواهرانه» و «بانوی آب و آیینه»، «طوفان روح » و «این فصل را با من بخوان» محصول نیازهای فکری و معنوی عصر حاضر است.

با «علمدار» خانه تکانی کردم

روایتگر بودن «علمدار» روزی هنرمندان بوده است

روایتگران با چه معیاری انتخاب شدند؟

هنرمندان زیادی را مد نظر داشتم اما این عزیزان علمداری کردند. یقین دارم روزی آنها بود. تردید ندارم دعوت شده بودند. بارها و بارها با راویان و ارکستر تمرین داشتیم و هر بار با جان و دل و همه باورهایشان راز دست های علمدار را روایت می کردند.

استاد ارجمند با همه ارادتش، جناب پاکدل با همه وجودش، مهدی سلطانی با نقل حماسی اش، فرهاد قائمیان با شور حسینی و هادی حجازی فر، تمام قد  با علمدار همراه و همنوا شدند و معین البکاء هر شب جناب پرستویی بود که در خاطره علمدار نقش بست. خوشا به سعادت پوریا خادم و پوریا اخواص و بردیا میارس و دیگر دست اندرکاران "علمدار" به ویژه جناب رسول خادم و هر کس که در این امر مبارک قدم برداشت.

گروه آوازی خانم یاوری، نوازندگان خوب ارکستر سمفونیک تهران،گروه فرم و حرکت و علی براتی، گروه تصویر و پژمان زهاب، طراحان نور و لباس و صدا، مرتضی نجفی، مژگان عیوضی، سروش محمدی و نوید شیخ و عزیزان همراه با این نیت خیرخواهانه در سماء تصویر جناب فخرایی و ناظری و کلیه عوامل تالار وحدت  نذرتان قبول.

در حال حاضر اولویت شما کدام گونه نمایشی است؟ آثار کلاسیک بزرگ و گران قیمت یا نمایش های دینی و عاشورایی؟

با علمدار خودم را مرور کردم، خانه تکانی کردم تا هر کجا خیر و ثواب است همانجا باشم. آن چنان که انتظار می رود. با خود عهد کردم همچون گذشته اولویتم  ساخت آثاری با رویکردهای اخلاقی، انسانی، عاشورایی و دفاع مقدس باشد و ان شاءالله چنین شود.

با «علمدار» خانه تکانی کردم

کار بعدی شما چیست؟

ان شاءالله اگر توفیق آن حاصل شود در تدارک یک کار عظیم برای سردار دل ها و دفاع مقدس هستم.

گفت و گو از فاطمه شریفی

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار