گفت وگوی نخست وزیر عراق با ولیعهد سعودی

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری واس، نخست وزیر عراق سه شنبه شب با ولیعهد سعودی درباره مسائل دوجانبه و نیز در خصوص همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گفتگو کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این گفتگو که از طریق وبینار و با حضور شماری از وزیران و مسئولان دو کشور برگزار شد، جزئیات چهارمین نشست کمیته مشترک هماهنگی عراق و عربستان و کارگروه‌های برآمده از دل آن در زمینه‌های انرژی، صنایع تبدیلی، سیاسی و امنیتی و نظامی، فرهنگی و رسانه ای، اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری، آموزشی و جوانان، حمل و نقل و گذرگاه‌های مرزی و بنادر و نیز کارگروه مالی و بانکی را بررسی و نتایج حاصله از آن‌ها را در دستور کار قرار دادند.

بنا بر این گزارش، الکاظمی و بن سلمان همچنین توافقنامه‌ها و یادداشت‌های نشست‌های سه دوره گذشته کمیته هماهنگی مشترک برای تقویت روابط برادرانه بین دو کشور برادر عراق و عربستان را مورد بررسی قرار دادند.

دو طرف سپس بیانیه مشترکی را صادر کردند که از مهمترین مفاد آن تاکید بر اهمیت توسعه افق‌های همکاری دوجانبه و تقویت آن‌ها در زمینه‌های مختلف به خصوص مسائل سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری و همچنین تاکید بر اهمیت همکاری در زمینه انرژی و تبادل تجربیات و هماهنگی موضعگیری‌های نفتی در چارچوب سازمان اوپک و اوپک پلاس و نیز دعوت مجدد عراق از شرکت‌های سعودی برای سرمایه گذاری در عراق است.

گفت وگوی الکاظمی و بن سلمان و صدور این بیانیه مشترک درحالی است که از بیش از دو هفته پیش محافل داخلی عراق شاهد انتقاد‌های گسترده به نوع رویکرد اقتصادی دولت الکاظمی است.

این محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواهان نگاه به شرق و اجرای قرارداد تجاری با چین به جای نگاه به کشور‌های عربی هستند، زیرا به اعتقاد آنها، کشور‌های عربستان، مصر و اردن که دولت عراق به دنبال همکاری اقتصادی با آن‌ها است، از توان فناوری و اقتصادی و سرمایه‌ای در سطح چین برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار