زنگنه مطرح کرد؛

انتقاد از عملکرد تعاونی روستایی در حمایت از کشاورزان/ پیشنهاد مجلس درباره بازار زعفران اجرا نشده است

نماینده تربت حیدریه از عملکرد تعاونی روستایی در حمایت از کشاورزان انتقاد کرد.

 به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه و مه ولات و زاوه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی زعفران را تنها محصول انحصاری تولیدی ایران دانست و گفت: از بازار ۱۰ میلیاردی این محصول، تنها ۲۵۰ میلیون دلار در اختیار ایران قرار دارد و آن هم به دلیل خام فروشی زعفران است. گل زعفران پس از جمع‌آوری باید طی ۲۴ ساعت به فروش برسد، اینجا همان‌جایی است که دلالان این محصول را با قیمت بسیار پایین از کشاورز می‌خرند. پیشنهاد ما این است که گل زعفران را با فرآیندی خشک کنند تا کشاورز بتواند آن را با نگهداری بیشتر، به راحتی بفروشد.

او افزود: تعاونی روستایی یک دستگاه برای حمایت از کشاورزان است، ولی در اجرا، عملکرد بدی داشته است. خرید از کشاورزان به صورت بسیار ارزان و تسویه هم به صورت قطره‌چکانی است؛ از سویی بازار زعفران نیز بازار کوچکی است و داده‌ها شفاف هستند، با وجود اقدام‌های صورت گرفته برای بالا بردن قیمت زعفران در بازار، با عرضه سنگین تعاونی‌های روستایی دوباره قیمت‌ها پایین آمد. به علاوه از طرف مجلس راهکار صادر کردن ۶۰ تن از داخل انبار‌های تعاونی روستایی پیشنهاد شده، ولی با گذشت دو ماه از جلسه مذکور هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

ورود منابع بانک‌ها و مؤسسات دولتی به هر بازاری موجب افزایش قیمت است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ورود منابع بانک‌ها و مؤسسات دولتی به هر بازاری را موجب افزایش قیمت در آن بازار دانست و گفت: مردم عادی در سال ۹۷ توانایی خرید بالای چند صد سکه یا چند ده خودرو را نداشتند و بانک‌ها و مؤسسات دولتی عمده این خرید‌ها را انجام می‌دادند. به همین دلیل ما با ورود پول این نهاد‌ها به بورس مخالفیم و به طور کل دولت هم باید روی نهاد‌های زیرنظر خودش و هم روی حساب ثروتمندان نظارت داشته باشد.

این نماینده مجلس خبر داد: هفته گذشته کلیات طرح تسهیل مجوز‌های کسب‌وکار را در مجلس تصویب کردیم. به طور مثال برای تأسیس یک بوم‌گردی باید از هفتاد سازمان مجوز گرفت؛ حداقل کار دولت، برداشتن بار خدمات از روی دوش مردم است و مجلس هم برای اصلاح این موضوع پیش‌قدم شد.

زنگنه تصریح کرد: قدرت مجلس در قانون اساسی بسیار زیاد است و قطعا راه‌حل برای رفع مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ ولی این موضوع تعامل دولت با مجلس هم بستگی دارد. البته تعامل نباید مشکلات مردم را بدتر کند. مجلس می‌تواند با ابزار نظارتی خود به دولت نکات و هشدار‌هایی را منتقل کند. برای نمونه درباره بازار ارز، جلسات بسیاری با رئیس بانک مرکزی داشتیم و ورود جدی به حوزه اجرا داشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار