با حضور علی نیکزاد؛

مشکلات زعفران کاران در مجلس بررسی شد

نشست مشترک نایب رئیس دوم مجلس با وزیر جهاد کشاورزی، برای بررسی مسائل و مشکلات زعفران کاران برگزار شد.

مشکلات زعفران کاران در مجلس بررسی شدبه گزارش خبرنگار  حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر امروز چهارشنبه جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات زعفران کاران با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه، گفت: وهن جمهوری اسلامی است که ۵۰۰ تُن زعفران تولید شود و سپس کشوری، چون اسپانیا آن را از ما خریداری و با بسته بندی دیگری صادر کند.

در ادامه این نشست، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و مسائل بین المللی قیمت زغفران به شدت کاهش یافته به گونه‌ای که در دو سال گذشته زعفران کیلویی ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌سید، اما در حال حاضر کمتر از ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و هزینه تولید از قیمت زعفران پیشی گرفته است.

وی تأکید کرد: متأسفانه یک سازمان یا نهاد تصمیم گیر که مورد اقبال کشاورزان، زعفران کاران و صادرکنندگان باشد نداریم و باید نهادی وجود داشته باشد تا در این زمینه سیاستگذاری کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: حدود ۶۰ تن زعفران توسط تعاونی روستایی خریداری شده، اما هنوز به فروش نرسیده و در انبار تعاونی است که وجود این ۶۰ تُن زعفران در پایین ماندن قیمت زعفران تأثیرگذار است.

زنگنه افزود: در حال حاضر این ۶۰ تُن زعفران به مزایده در بازار بورس گذاشته شده است که باید به بهترین نحو از این شرایط استفاده کرد تا مشکلات زعفران کاران حل و فصل شود و باید تدابیری اتخاذ شود تا این ۶۰ تُن زعفران به فروش برسد.

در ادامه جلسه، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس گفت: ما ۶۰ تُن زعفران را باید به صورت اعتباری، مهلت دار و صرفا برای صادرات در اختیار تجار قرار دهیم و تقاضای ما از وزیر جهاد کشاورزی آن است که از مهرماه تا آخر سال همه محدودیت‌ها از جمله تعهدات ارزی برای صادرات زعفران برداشته شود.

زنگنه  نماینده تربت حیدریه در این  نشست گفت: در موضوع زعفران با فرض بر اینکه کلیات و جایگاه زعفران را می‌دانیم و قیمت زعفران را در وضعیت برندینگ آن آگاهیم این جلسه را برگزار کردیم، وضعیت فعلی زعفران و زعفران کاران امروز ما را کنار هم جمع کرده است؛ که باید در این زمینه به جمع‌بندی برسیم. قیمت‌ها به شدت به علت مسائل بین المللی و وضعیت کرونا کاهش پیدا کرده است. قیمت زعفران به زیر ۱۰ تومان آمده، در حالی که هزینه تولید زعفران تقریبا از قیمت زعفران سبقت می‌گیرد که آثار ناگواری بر این محصول دارد.

وی افزود: سرفصل‌های مورد بحث ما در این جلسه به این شرح  است: این کالا به یک سازمان و نهاد تصمیم گیر که مورد اقبال کشاورزان و زعفران کاران و صادرکنندگان و وزارت صمت و جهاد کشاورزی باشد، نیاز دارد که باید این نهاد، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها را در زمینه زعفران به انجام رساند.

زنگنه ادامه داد: موضوع دوم وضعیت فعلی حدود ۶۰ تن زعفران سال گذشته است که توسط تعاونی روستایی خریداری شده، ولی هنوز به فروش نرسیده و در انبار‌های تعاونی روستایی مانده است. وجود این ۶۰ تن زعفران در پایین نگه داشتن قیمت زعفران موثر است. چندین بار این اجناس را به مزایده گذاشته‌ایم و در بورس هم عرضه شده، ولی خریداری نشده است.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: موضوع سوم سیاست‌های زعفرانی در سال آتی است. سال گذشته تعاونی روستایی به این موضوع ورود کرد و خرید و حمایت را از زعفران کاران انجام داد که کار ارزشمندی بود و موجب تثبیت قیمت زعفران شد. اگر بتوانیم از طریق بخش خصوصی این حمایت را انجام دهیم بهتر است. موضوع چهارم که مورد تأکید رهبری است، بحث فراوری است.

وی تصریح کرد: موضوع آخر بحث صادرات و بحث‌های ارزی و تعهد ارزی است. سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارز مشکلاتی را برای صادرات به وجود آورده که اگر تعهد ارزی اصلاح شود در قیمت زعفران تأثیرگذار خواهد بود.

در ادامه جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس اظهار کرد: برای اینکه مشکلاتی از قبیل این ۶۰ تن زعفران را شاهد نباشیم، باید آمایش سرزمین در کل کشور اجرا شود و به صورت دستوری هم عمل کنیم. آمایش سرزمین نیاز به دستور دارد. باید این ۶۰ تن زعفران به صورت اعتباری و مهلت‌دار نهایتا ۴ ماهه صرفا برای صادرات در اختیار تجار قرار گیرد و ۲ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۰ تا ۱۲ درصد به تجار داده شود و این ۲ هزار میلیارد را دولت باید تأمین کند. باید از مهرماه تا آخر سال تمام محدودیت‌های صادراتی از جمله تعهدات ارزی در زمینه زعفران برطرف شود تا صادرکنندگان بتوانند زعفران را صادر کنند.

در ادامه کاظم خاوازی وزیر جهاد و کشاورزی در این نشست گفت: وزارت جهاد از فراوری در صنایع تبلیغاتی زعفران با عنایت و فرمایشات رهبری پیشتیبانی می‌کند. آماده‌ایم در کنار هر سرمایه‌گذار که در بحث فراوری زعفران کار کند تسهیلات ارزان قیمت تهیه و در اختیار آن‌ها قرار دهیم. آمادگی کامل از سوی وزارت خانه جهاد کشاورزی در این زمینه وجود دارد. با هماهنگی با آقای علی عسگری در خصوص حمایت از زعفران صحبت‌هایی را داشتیم که قرار شده از ظرفیت ۱۴ شبکه تلویزیون برون مرزی استفاده شود و محصولات را در آنجا در قالب ۳۲ زبان دنیا معرفی کنیم.

خاوازی اضافه کرد: در این جلسه در خصوص این ۶۰ تن زعفرانی که در انبار است پکیج مشخصی را ندیدم دوستان پیشنهادات خود را مطرح کنند؛ خودم هم مشخصا به این موضوع ورود می‌کنم، اما این منوط به مهر سازمان بازرسی است و برای بنده هم مهر نهایی سازمان بازرسی مهم است. در رابطه با حداقل ضرری که مطرح شد این موضوع را در دولت مطرح می‌کنم تا گرفتاری مردم حل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
الآن با این نشست چی مشخص شد قیمت زعفران چی شد تکلیف کشاورز بیچاره چیه؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار