شرایط قایقرانی ایران پیش از مسابقات کسب سهمیه/ کرونا، تهدید یا فرصت؟

در حالی که زمان چندان زیادی تا آغاز مسابقات کسب سهمیه باقی نمانده، اما اردو‌های تیم ملی قایقرانی هنوز آغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، المپیک یکی از مهمترین رویداد‌های ورزشی دنیا است و هر ۴ سال یک بار برترین ورزشکاران حدود ۳۰ رشته‌ی ورزشی مختلف در کنار هم جمع می‌شوند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. طبق برنامه ریزی‌های کمیته بین المللی المپیک، مسابقات پیش رو قرار بود در تابستان ۲۰۲۰ برگزار شود، اما شیوع جهانی ویروس کرونا همه اتفاقات کره‌ خاکی را تحت تاثیر خود قرار داده است. المپیک توکیو با تعویقی یک ساله قرار است در تابستان ۲۰۲۱ برگزار شود. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که هنوز مسابقات کسب سهمیه برخی از رشته‌ها برگزار نشده است و کرونا هر روز در جهان بیشتر گسترش می‌یابد.

حال یک فرصت ناخواسته برای ورزشکاران و مدیران ورزشی کشور‌های مختلف به وجود آمده است تا با آمادگی بیشتری راهی مسابقات کسب سهمیه و بعد از آن المپیک شوند. اما این نکته نیز وجود دارد که برخی از ورزشکاران برای برگزاری المپیک در سال ۲۰۲۰ به آمادگی لازم رسیده بودند و این فاصله می‌تواند به ضررشان به اتمام برسد.

شرایط قایقرانی ایران پیش از مسابقات کسب سهمیه/ کرونا، تهدید یا فرصت؟

قایقرانی کشورمان با اینکه تا به حال موفق به مدال آوری در المپیک نشده است، اما در چند دوره‌ اخیر پاروزنان کشورمان در این مسابقات حضور داشته اند. قایقرانی ایران نیز به مانند رشته ای‌های دیگر ورزشی شرایط مشخصی در این دوران کرونایی ندارد. مسابقات کسب سهمیه به تعویق افتاده است و اردو‌ها به علت شیوع کرونا و وجود نداشتن زیر ساخت مناسب برای اجرای برنامه‌های قرنطینه و نبود محیطی مناسب که بتوان شیوه نامه‌های بهداشتی را برای حفظ سلامتی ورزشکاران رعایت کرد فعلا زمان برگزاری اردوها مشخص نشده است.

رکسانا رازقیان امید اول کشورمان برای کسب سهمیه المپیک در رشته‌ی اسلالوم این روز‌ها تمرینات خود را با هزینه شخصی در کشور فرانسه پیگیری می‌کند. او باید در بهمن ماه ۱۳۹۹ برای شرکت در مسابقات کسب سهمیه به کشور تایلند برود. رازقیان در مسابقات قهرمانی کشور موفق شد به مقام قهرمانی برسد.

در طرف مقابل کشور‌های رقیب در مسابقات کسب سهمیه به شیوه‌های مختلف اردو‌های خود را برگزار کرده اند و از این فرصت استفاده کرده اند. به بهانه برگزار نشدن اردو‌های تیم ملی قایقرانی در شرایطی که زمان زیادی تا برگزاری مسابقات کسب سهمیه باقی نمانده است با ورزشکاران مربیان و همینطور رئیس فدراسیون قایقرانی گفت و گو کردیم.

محمد مهدی کنارنگ نفر اول مسابقات قهرمانی کشور در رشته‌ اسلالوم در مورد برگزاری اردوی تیم ملی گفت: فدراسیون به من اعلام کرده که آخر مهر ماه اردو‌ها برگزار خواهد شد، اما فعلا خبری نشده است. با توجه به شرایط موجود چندان روی مسابقات کسب سهمیه حساب باز نمی‌کنم. هدف اصلی من بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ است.

شرایط قایقرانی ایران پیش از مسابقات کسب سهمیه/ کرونا، تهدید یا فرصت؟

ملی پوش قایقرانی اسلالوم گفت: در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی اول شدم، اما واقعیت این است که تمرینات کافی برای کسب سهمیه نداشته ام. اگر اعزام هم شوم احتمال کسب نتیجه پایین خواهد بود. باید واقع بینانه به شرایط موجود نگاه کنیم. با سرمربی تیم ملی اسلالوم در ارتباط هستم، اما مشکل در حال حاضر این است که شرایط برگزاری اردو‌ها فراهم نیست. کرونا و نبودن آب درون رودخانه‌ها، از جمله مشکلات من است که مربی تیم ملی برای رفع آن نمی‌تواند کاری انجام دهد.

منیره نصر آزادانی مربی تیم ملی قایقرانی اسلالوم بانوان در مورد برگزاری اردو‌های آماده سازی برای مسابقات کسب سهمیه المپیک توکیو گفت: با توجه به شرایط کرونایی موجود، نتواستیم اردو‌ها را هنوز برگزار کنیم و صحبت‌هایی با فدراسیون داشته ایم تا هرچه زودتر شرایط برگزاری اردوی آماده سازی برای مسابقات کسب سهمیه فراهم شود. تمام ورزشکاران در شهرستان‌های خودشان زیر نظر مربیانشان در حال تمرین کردن هستند. رکسانا رازقیان یکی از قایقرانانی است که شانس کسب سهیمه دارد و من در جریان شرایط تمرینی اش هستم و از دور او را زیر نظر دارم. ورزشکاران در این روز‌ها تمرینات خود را رها نکرده اند و این موضوع که هنوز اردویی نداشته ایم، باعث نشده چیزی را از دست بدهند.

نصر آزادانی در مورد شرایط قایقرانی کشورمان بعد از شیوع ویروس کرونا گفت: در طول دوران کرونایی و تعطیلی اردو‌ها با تمام ورزشکاران در ارتباط بوده ام و آن‌ها فیلم تمریناتشان را برای من ارسال می‌کردند و ورزشکاران را زیر نظر داشتم. آمادگی قایقرانان در این دوران به اندازه قبل از تعطیلی اردو‌ها نبود، اما می‌توان گفت قابل قبول بوده است. کسانی که آسیب دیدگی داشتند از این زمان به نفع خود استفاده کردند و به رفع آسیب دیدگی هایشان پرداختند. این دوران نکات مثبت و منفی داشته است و نمی‌توان گفت کلا بد بوده و یا همه چی خوب بوده است.

بدون اردو نمی‌توان به آمادگی لازم برای شرکت در مسابقات کسب سهمیه رسید

شیرمحمدی مربی تیم ملی قایقرانی در مورد برگزاری اردو آمادگی برای مسابقات کسب سهمیه المپیک گفت: با دبیر فدراسیون در مورد برگزاری اردو‌ها صحبت و از او درخواست کردم هرچه زودتر اردوی تیم ملی را تشکیل دهند، چون بدون اردو نمی‌توان به آمادگی لازم برای شرکت در مسابقات کسب سهمیه رسید. تمرینات انفرادی نمی‌تواند ورزشکاران را به شرایط مطلوب برساند و تا زمانی که قایقرانان در اردو حضور پیدا نکنند نمی‌توان گفت تمرین می‌کنند. متاسفانه هنوز هیچ دستوری در مورد برگزاری اردو‌ها صادر نشده است. زمانی می‌توان گفت ورزشکار تمرین دارد که زیر نظر سرمربی تمرین کند.

شرایط قایقرانی ایران پیش از مسابقات کسب سهمیه/ کرونا، تهدید یا فرصت؟

تا زمانی که اردو برگزار نشود نباید انتظار نتیجه گیری در مسابقات کسب سهمیه المپیک را داشته باشیم

شیرمحمدی گفت: زمان مسابقات کسب سهمیه المپیک بسیار نزدیک است و تا همین الان هم برای برگزاری اردو دیر کرده ایم و این موضوع را نیز با دبیر فدراسیون در میان گذاشتم. بیشتر استان‌های فعال در رشته اسلالوم مانند البرز، کهگیلویه و بویراحمد و ... به دنبال این هستند که بتوانند میزبان اردوی تیم ملی قایقرانی اسلالوم باشند. تا زمانی که اردو برگزار نشود نباید انتظار نتیجه گیری در مسابقات کسب سهمیه المپیک را داشته باشیم.

ورزشکارانی که شانس کسب سهمیه دارند در استان‌های خودشان زیر نظر مربیان استانی تمرین می کنند

علیرضا سهرابیان در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد آخرین اخبار مربوط به برگزاری اردو‌ها گفت: در حال انجام برنامه ریزی‌های لازم هستیم تا هرچه زودتر اردو‌ها را آغاز کنیم. همکارانم در تلاش هستند تا خوابگاه‌های ورزشکاران شرایط مطلوبی پیدا کند تا برای ماندن ورزشکارن در قرنطینه مشکلی نداشته باشیم. ورزشکارانی که شانس کسب سهمیه دارند در استان‌های خودشان زیر نظر مربیان استانی تمرینات خود را انجام می‌دهند. در تلاش هستیم تا برای جمع کردن ورزشکاران در یک مکان و پیگیری تمرینات زیر نظر مستقیم مربی تیم ملی شرایط لازم را محیا کنیم.

قصد داریم ورزشکاران را در قرنطینه کامل به اردو‌ها دعوت کنیم

او در پاسخ به این موضوع که پیش از این اعلام کرده بود اواخر مهر ماه اردو‌ها برگزار می‌شود، اما این اتفاق رخ نداده است گفت: پیش از این قرار بود اردو‌ها در اواخر مهرماه آغاز شود، اما خوابگاه هایمان آماده نشد. فکر کنم تا ۱۰ روز دیگر این اتفاق بیفتد. برای اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود باید هر ورزشکار در یک خوابگاه حضور داشته باشد تا فاصله گذاری حفظ شود. به دنبال این هستیم مسیری که محل تردد افراد مختلف است را ببندیم تا قایقرانان در آسایش کامل قرنطینه شوند.

شرایط قایقرانی ایران پیش از مسابقات کسب سهمیه/ کرونا، تهدید یا فرصت؟

سهرابیان در مورد اینکه چه برنامه‌هایی پیش از شیوع کرونا داشتند و این اتفاق چه قدر در اجرای آن‌ها تاثیر گذار بوده است گفت: قصد داشتیم اردو‌های تیم ملی را به مانند سال ۱۳۹۸ با حضور ورزشکاران جوان برگزار کنیم که شرایط آن فراهم نشد. قصد داشتیم مکان اردوهایمان را از نظر شرایط آب و هوایی متناسب با محل برگزاری مسابقات انتخاب کنیم. به دنبال این بودیم از هیئت‌های استانی که فعال بوده اند ۵ ورزشکار جوان را به اردوی تیم ملی دعوت کنیم تا در کنار ملی پوشان تمرین کنند و با شرایط حرفه‌ای آشنایی بیشتری پبدا کنند.

بهترین استفاده را از دوران کرونایی کرده ایم

او در پاسخ به این سوال که آیا توانسته اند از این دوران به نفع خود استفاده کنند گفت: در حال حاضر بهترین استفاده را از دوران کرونایی کرده ایم. کلاس‌های آموزشی آنلاین را برگزار کردیم که دوره‌ جدید آن تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد. در این فرصت به وجود آمده کار‌های مربوط به آموزش و تکمیل زیرساخت‌ها را پیگیری کرده ایم. فقط تنها کاری که نتوانستیم انجام دهیم برگزاری اردو‌های تیم ملی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار