سازمان ملل: طرفین درگیر در لیبی به توافق‌های اولیه برای حل بحران دست یافتند

نماینده سازمان ملل متحد اعلام کرد که طرفین درگیر در لیبی به توافق‌هایی اولیه برای حل بحران این کشور دست یافته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، «استفانی ویلیامز» نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی، امروز (چهارشنبه) از دستیابی طرفین درگیر در لیبی به توافق‌هایی اولیه برای حل بحران در این کشور خبر داد.

او گفت: در مذاکرات اخیر برگزار شده در ژنو توافق‌های جدیدی میان هیأت‌های نظامی دولت وفاق ملی بر گرفته از توافق الصخیرات و ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر حاصل شده است که از جمله آن می‌توان به بازگشایی جاده‌ها و خطوط هوایی داخل کشور و همچنین ایجاد راه حل‌هایی در مسئله بازداشت شدگان اشاره کرد.

استفانی ویلیامز افزود: از پایان هفته، ناوگان هوایی حرکت خود را میان طرابلس، پایتخت لیبی و بنغازی در شرق این کشور از سر می‌گیرد.

او همچنین درباره توافق برای آتش‌بس گفت: دو طرف بر ادامه آتش‌بس کنونی در جبهه‌های نبرد و اجتناب از تنش نظامی توافق کرده‌اند و برای تضمین ادامه روند تولید نفت گام‌هایی به منظور باز تشکیل گارد تأسیسات نفتی اتخاذ کرده‌اند.

نماینده سازمان ملل از استعفای «فایز السراج» رئیس دولت «وفاق ملی» لیبی تقدیر و تاکید کرد که بایستی در پایان دادن به برهه طولانی‌مدت انتقال دولت سهیم باشد و باعث حرکت به‌سوی تشکیل دولتی دموکراتیک و منتخب گردد.

او همچنین ضمن محکوم کردن دخالت‌های کشور‌های بیگانه در لیبی، از این کشور‌ها خواست که «دست از سر» لیبی بردارند.

نماینده سازمان ملل اعلام کرده است طرفین درگیر با خروج تمام نیرو‌های مزدور از لیبی پس از توافق بر سر آتش‌بس موافقت کرده‌اند.

توافقات یادشده درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» از سوی ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «الصخیرات» در مراکش، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش به نام ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار