پیشگیری از ابتلا به سرطان با مراجعه به موقع پزشک و انجام معاینات لازم

کارشناس برنامه سرطان در واحد بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: شهروندان باید به منظور جلوگیری و به حداقل رساندن احتمال ابتلا به سرطان باید ۱۰ اصل پیشگیری از سرطان را رعایت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا خسروی زادگان، کارشناس برنامه سرطان در واحد بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: کلمه سرطان برای بیش از ۱۰۰ بیماری مختلف در قسمت‌های مختلف بدن به کار می‌رود.

او، با اشاره به اینکه آنچه در این بیماری‌ها مشترک بوده، نقض در مکانیزم‌های تنظیم کننده رشد طبیعی، تکثیر مرگ سلول و رشد بی ریه سلول‌های بدن است که می‌تواند در هر عضوی از بدن ایجاد شود، بیان کرد: سلول‌های سرطانی قابلیت تهاجم به بافت‌های مجاور و در نهایت گسترش به مناطق دیگر بدن را دارند.

کارشناس برنامه سرطان در واحد بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تصریح کرد: سرطان علت‌های مختلفی از جمله وراثت، عوامل محیطی مانند تنباکو، الکل، رژیم غذایی، پرتو فرابنفش (uv)، ویروس‌ها و باکتری ها، پرتو‌های یونیزان آفت کش‌ها حلال و ذرات ریز غبار است.

او، ادامه داد: رعایت پیشگیری از سرطان، پرهیز از مصرف دخانیات، فعالیت بدنی منظم، داشتن وزنی متعادل، محافظت در برابر عفونت ها، رعایت اصول ایمنی در منزل و محیط کار، تغذیه مناسب و زندگی اجتماعی سالم از اصول ده گانه پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

خسروی زادگان، افزود: در صورت داشتن هر یک از علائم هشدار دهنده سرطان از جلمه تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در مدت دو هفته، وجود توده در هرجای بدن به ویژه سینه و اندام تناسلی، استفراغ یا سرفه خونی، بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل، اسهال طولانی یا ایجاد یبوست جدید، خون ریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، ایجاد سرطان در اقوام درجه یک، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی و سرفه یا گرفتگی صدای طولانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با بررسی‌های بیشتر ابتلا به سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود فرد بیمار تحت درمان قرار گیرد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار