برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان

یک منبع آگاه، از برگزاری نشست دولت و معارضان سوری در قزاقستان در پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آر تی، یک منبع آگاه از روند مذاکرات صلح سوریه، اعلام کرد دور آتی مذاکرات قرار است در شهر «نور سلطان» پایتخت قزاقستان در پایان ماه اکتبر برگزار شود.

دو هفته پیش نیز «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به خبرگزاری نووستی گفته بود که کشور‌های دخیل در روند مذاکرات، درصدد برگزاری نشست جدیدی میان دولت و معارضان سوریه هستند.

او همچنین اعلام کرده بود که نشست میان وزرای خارجه سه کشور روسیه، ایران و ترکیه نیز بر حسب نیاز برگزار خواهد شد.
«سرگئی ورچنین» معاون وزیر خارجه روسیه نیز مدتی پیش در سخنانی گفته بود که به محض بهبود شرایط بهداشتی و شیوع کرونا، نشستی طبق روند آستانه در تهران برگزار خواهد شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز ادعا‌ها مبنی بر مرگ مذاکرات صلح سوریه موسوم به روند «آستانه» را غیر صحیح توصیف کرد.
گفتنی است نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشور‌های ضامن روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد.

پیشتر مذاکرات صلح سوریه که با میانجیگری سازمان ملل متحد و با حضور نمایندگان دولت سوریه، مخالفان و نمایندگان جامعه مدنی در ژنو سوئیس در حال برگزاری بود به دلیل مثبت شدن تست کرونای سه مذاکره‌کننده متوقف شد.

«گیر پدرسن» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، گفت که هیئت‌های نمایندگی حاضر در این مذاکرات قبل از تعلیق مذاکرات به «نخستین جلسه سازنده» رسیده بودند. این هیئت‌های نمایندگی در حال بحث در مورد قانون اساسی جدید احتمالی برای این کشور جنگ‌زده بودند؛ گامی که گیر پدرسن آنرا «گشاینده درها» برای صدور قعطنامه نهایی جهت پایان دادن به جنگ ۹ ساله سوریه توصیف کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار