گوترش خواستار توقف درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد

دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از تشدید تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواستار توقف فوری درگیری میان این ۲ کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «آنتونیو گوترش» روز جمعه درباره تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز تاسف کرد.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که گوترش خواستار توقف فوری درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده است.

دوجاریک گفت: دبیر کل سازمان ملل عمیقا از ادامه درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با وجود درخواست‌های مکرر و گسترده جامعه بین‌المللی برای توقف آن، ابراز تاسف کرده و از ۲ طرف خواست تا فورا به این درگیری‌ها پایان دهند.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده‌ و سبب شده‌اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسئله سبب آن شد که جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار