آسوشیتدپرس: آمریکا جایگاه قانونی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد

آسوشیتدپرس نوشت آمریکا جایگاه قانونی خود را برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از دست داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، دولت ترامپ روز شنبه ادعا کرد که همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از سر گرفته شده است، اقدامی که اکثر کشورهای جهان آن را غیرقانونی می‌دانند.

واشنگتن مدعی شد مکانیسم ماشه به عنوان ضربه محکم و ناگهانی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را به تصویب رسانده است، از ساعت ۸ عصر به اجرا درآمد. این اظهارات در حالی مطرح شده است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرده بود که ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است.

پمپئو در اعلامیه روز گذشته خود مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعلام کرده است که آمریکا این اقدام قاطع را انجام داد، زیرا شورای امنیت به وظیفه خود در تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران عمل نکرده است.

او گفت: ما فرآیند بازگشت تحریم‌های سازمان ملل را که پیش از این خاتمه یافته بود، از جمله تحریم‌های تسلیحاتی آغاز کردیم، برای آنکه جهان امن‌تری داشته باشیم. کاخ سفید قصد دارد روز دوشنبه دستورالعمل نحوه اجرای تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران را صادر کند.


         بیشتر بخوانید:


وزیر امور خارجه آمریکا افزود: واشنگتن انتظار دارد همه کشور‌های عضو سازمان ملل به طور کامل به تعهدات خود برای اجرای این اقدامات عمل کنند، اگر سازمان ملل و کشور‌های عضو نتوانند به تعهدات خود برای اجرای این تحریم‌ها عمل کنند، آمریکا آماده است تا از مقامات داخلی خود برای جبران عواقب ناشی از این ناکامی‌ها استفاده کرده و اطمینان حاصل کند که ایران از منافع فعالیت‌های ممنوع سازمان ملل متحد بهره‌مند نمی‌شود.

این در حالی است که اقدامات واشنگتن در این خصوص با مخالفت شدید سایر اعضای شورای امنیت روبه‌رو شده است که قول داده‌اند آن را نادیده بگیرند. آن‌ها معتقدند زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ خارج شد و تحریم‌های این کشور علیه ایران را دوباره اعمال کرد، جایگاه قانونی خود را برای فراخوانی ضربه محکم و ناگهانی از دست داد. آمریکا تصور می‌کند هنوز حق انجام این کار را به عنوان یک شرکت کننده اصلی در معامله و یک عضو شورا حفظ کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار