اظهارات دومینیک راب در خصوص برجام و مکانیسم ماشه

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در نشست پارلمانی این کشور در خصوص برجام و مکانیسم ماشه صحبت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در سخنانی در نشست پارلمانی این کشور  در خصوص برجام، مکانیسم ماشه و پرونده نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی- بریتانیایی صحبت کرد.

دومینیک راب با اشاره به برجام گفت: ما زمینه یک توافق بزرگتر را در اختیار داریم. برجام چیزی است که ما در اختیار داریم. برجام ابزاری را برای برخی محدودیت‌ها علیه ایران فراهم کرده است؛ اگرچه من قبول دارم که این (توافق) به دلیل عدم اجرا رو به فرسایش رفته است؛ اما ما تمایلی برای انتقال به یک توافق بزرگتر، تا زمانی که این توافق اجرایی نشود، نداریم.

دومینیک راب همچنین در خصوص مکانیسم ماشه (اسنپ بک) و در پاسخ به سخنان «تام توگندهت» نماینده پارلمان انگلیس که گفته بود تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، هر کدام از کشور‌های عضو برجام می‌توانند مکانیسم ماشه را بر ایران فعال کنند، گفت: حقوقدانان در این خصوص نظرات متفاوتی را دارند.

دومینیک راب همچنین مدعی شد: ایران در حال کار با حماس و حزب الله به عنوان ابزار نیابتی خود و منبعی برای تنش و بی ثباتی است.

دومینیک راب در ادامه مدعی شد دو تماس با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در خصوص نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی- بریتانیایی که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، داشته است.

او در خصوص بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران نیز اعلام کرد این مسأله‌ای جداست و ارتباطی با مسأله نازنین زاغری ندارد.

دومینیک راب همچنین در ارتباط با توافق رژیم صهیونیستی و امارات موسوم به «توافق ابراهیم» گفت: این، گامی اساسی رو به جلو در روند گسترده آشتی است. بسیار خرسندیم که اسرائیل، طرح الحاق (کرانه باختری) را تا مدتی معلوم کنار گذاشته است.

گفتنی است دولت انگلیس چندی پیش برای نخستین بار به طور رسمی پذیرفت بدلیل تحویل ندادن «تانک‌های چیفتن» که محمدرضا شاه پهلوی قرارداد خرید آن‌ها را با لندن بسته بود، به ایران بدهکار است. این بدهی ۴۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار