باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مسافری از هند/ ترافیک در مسیر دیپلماسی تهران-دهلی نو

وزیر خارجه هند امروز قبل از شرکت در نشست وزرای امور خارجه شانگهای در مسکو، به ایران آمد.

هند//

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری خود  از سفر  غیر منتظره سوبرامانیام جایشانکار وزیر خارجه هند به ایران خبر داد و گفت که جایشانکار امروز سه شنبه چند ساعتی در تهران توقف داشته و سپس برای نشست وزرای امور خارجه شانگهای به مسکو می‌رود.

خطیب زاده روابط ایران با هند را چند لایه و عمیق خواند و درباره سفر روزهای گذشته وزیر دفاع هند به تهران هم گفت که ایران سیاست خارجی واحدی دارد که در آن دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی علمی و دیپلماسی عمومی هر کدام جایگاه خود را دارند و توازن در سیاست خارجی یک اصل برای دیپلماسی ایران است.

او همچنین  گفت که ما به دنبال حسن همسایگی با تمامی همسایگان هستیم، یکی از ابعاد همکاری ما مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در منطقه است. ایران می‌خواهد به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه نقش خود را در متوازن‌سازی امنیت در منطقه ایفا کند.

هفته شلوغ سیاست خارجی ایران

این دومین سفر یکی از مقامات عالی رتبه هند به ایران در این هفته است و پیش از این راجنات سینگ وزیر دفاع هند، ‌ پس از پایان دیدار سه روزه از روسیه، یکشنبه در سفری اعلام نشده به ایران سفر کرد تا با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران دیدار کند. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ایران در این باره گفت که موضوعات منطقه‌ای، دوجانبه و مسائل بین‌المللی در دیدار وزرای دفاع ایران و هند مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه هند دی ماه سال گذشته بود که برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند، به ایران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار کرد، علاوه بر این وزرای خارجه ۲ کشور ایران و هند،  آبان و مهر ماه سال گذشته (۱۳۹۸) نیز به ترتیب در باکو و نیویورک با یکدیگر دیدار کرده بودند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم در دی ماه گذشته برای شرکت در کنفرانس بین المللی رایسینا به دهلی نو سفر کرده و بار دیگر در کوتاه ترین مدت با همتای هندی خود دیدار کرده بود.


بیشتر بخوانید


طی روزهای گذشته در دستگاه دیپلماسی کشورمان شاهد افزایش رفت‌و‌آمدها بودیم و وزیر خارجه کشورمان روز گذشته هم در تهران میزبان «ایگنازیو کاسیس» همتای سوئیسی خود بود و در مورد آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی شامل موضوعات و مسائل مرتبط با سوریه، یمن، روابط تجاری میان دو کشور، کانال مالی سوئیس، برجام و سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا در راستای خرابکاری در روابط عادی سیاسی و اقتصاد خارجی ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

ایران میزبان چند ساعته وزیر خارجه هند

اهمیت سفر وزیر خارجه هند به ایران

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که هند یکی از کشورهای تاثیرگذار در شرق آسیاست که روابط اقتصادی و سیاسی گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران دارد. او  سفر مقام هندی را در چارچوب روابط رو به رشد تهران و دهلی نو قابل تجزیه و تحلیل دانست و گفت که مسئله حضور هندوستان و سرمایه‌گذاری این کشور در حوزه کشتیرانی و بندر چابهار می تواند یک نوع هم افزایی در روابط اقتصادی ایران و هند ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که هند نیز ایران را یک کشور همسایه نزدیک خود محسوب می‌کند و به خوبی می‌داند که تهران نقش مهمی در طرح‌های ارتباطی هند که از طریق پروژه بندر چابهار و کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب تامین می‌شوند، ایفا می‌کند، البته موضوعی که بر اهمیت این سفر اضافه می‌کند این است که هند می‌تواند در سطح بسیار بالایی در بندر چابهار سرمایه گذاری کند و  تاثیر  زیادی در گسترش روابط بین ایران و کشورهای شرق آسیا داشته باشد.

هانی زاده می‌گوید که روابط ایران و هند در آینده می تواند موجب شکل‌گیری بلوک اقتصادی بین ایران، هند و سایر کشورهای شرق آسیا شود، لذا این سفر پیامدهای مثبتی در دو حوزه سیاسی و اقتصادی برای دو کشور داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
چین و هند رقیب یکدیگرند و ایران باید در مناسباتش با این دو کشور، توازن و تعادل رو برقرار کنه تا بخاطر یکی، دیگری رو از دست نده.
Germany
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
مسافری از آمریکا هند که از خودش ارده ای نداره خخخ الان هم از طرف آمریکا مامور هست اونم بخاطر صحبت قرارداد 25 ساله ایران با چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
مقامات هند همان هایی هستند که مسلمانان کشمیر کشتند
Canada
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
تمزکز وطن باید روی کشورهای پر جمعیت و
کشورهای افریقایی باشد
برای تجارت .توریست وووو
Canada
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
فقط برای درس خواندن هند نروید
سعی کنید به اروپا یا امریکای شمالی بیایید
لااقل همراه درس
شاید کاری در رستورانها بدست اوردید
Canada
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
باید با هند قرارداد توریستی ببندیم
و همچینن با چین
اگر با این دو کشور قرارداد های تجاری .توریستی وووو ببندیم
برای رشد اقتصادمان کافی است
بخاطر جمعیت شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
مرگ بر هند
United States of America
A
۲۰:۴۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
تنها دلیل سرمایه گذاری هند در بندر چابهار دور زدن پاکستان هست . حالا هم مقامات هند بشدت نگران از دست دادن موقعیت خود بعد از اجرای قرارداد ۲۰ ساله احتمالی با چین هستند . هند بزرگترین حامی آمریکا در منطقه هست .دولت نژادپرست فعلی هند قابل اطمینان نیست به خصوص که نزدیکترین رابطه را با اسرائیل دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
چه عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
هند کشوری هست با جمعیت بالا پدر این شرایط تحریمی می تواند کمک حال ایران باشد اگر بر مبنای اصولی وحق دوستی دوکشور با هند وارد گفتگو شویم حتماً گشایشی اتفاق خواهد افتاد. درسته که از سیاست آمریکا پیروی می کنه ولی تجارت با ایران برای هند چیز دیگری خواهد بود حداقل نتیجه این امدن ورفتنها بر سفری ما نمیایان میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
یکی به نعل و یکی به ...
منتظر نتیجه انتخابات آمریکا موندند
اما اگر تعلل کنند ممکنه کل چابهار که هیچ، اسیای میانه و اوراسیا رو به چین ببازند
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۸:۵۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
به جای فرانسه بچسبيدبه هند چین و روسیه
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۸:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
کشور هند از نظر اقتصادی یک سروگردن از کشورهای اطراف ما بالاتر است ومی تواند در این شرایط اقتصادی به ایران کمک کند. حداقل این سفره ها کمک به سفره مردم باشد بسختی زندگی می کنند و هر روز با افزایش قیمتها آسیب می‌بینند وکسی هم توجه نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
هند خيلي كشور خوبيه بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
وای چه تیتر جالبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
ویزای دانشجو های ایرانی رو لغو کردن8 ماهه هیچ کسی جوابی نمیده نه وزارنت خارجه نه سفارت هند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
آيا اين ديدارها نتيجه اي براي مردم و گراني و تورم دارد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
چرا اینها سرراه سفر به مسکو به تهران میایند؟
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۴:۳۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
نتیجه اش مهمه نه ترافیکش.. ترافیکهای بیشتر و بی نتیجه کم ندیدیم.
آخرین اخبار