باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وحدت باشگاه تحریم شدگان؛ تیر آمریکا به خطا رفت!

کارشناسان معتقدند که آمریکا عامل اصلی وحدت روز افزون در روابط ایران، چین و روسیه است.

وحدت باشگاه تحریم شدگان؛ تیر آمریکا به خطا رفت!به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، روز به روز شاهد افزایش فشار‌های آمریکا بر اقتصاد‌های مختلف جهان؛ از چین گرفته تا روسیه، کره شمالی، حتی متحدانش در اروپا و آسیای شرقی همچون ژاپن و کره جنوبی هستیم. در این میان فشار و تحریم‌های ظالمانه واشنگتن بر ایران بیش از سایر کشور‌ها به چشم می‌خورد. این کشور از هیچ تلاشی علیه ایران کوتاهی نکرده و از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ما غفلت نکرده است.

تحریم‌ها و فشار‌هایی که با هدف تضعیف و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و سعی دارد تفکر و قلب مردم ما را نشانه بگیرد، اما در این میان شاهدیم که دیپلماسی اقتصادی کشورمان این روز‌ها بیش از هر زمان دیگر فعال‌تر شده است.

کارشناسان معتقدند، ایران در این برهه از زمان در تلاش است تا روابط خود با کشور‌های همسو و هم عقیده، مستقل  و به دور از  از وابستگی به آمریکا را در راس  روابط خود قرار دهد تا بتواند خود را به جایگاه بالاتری برساند.

واشنگتن؛ دشمنی که سبب خیر شد!

صحبت از کشور‌هایی مانند چین و روسیه شد، این دو، همان کشورهایی هستند که اکنون بیش از پیش در راس روابط ما قرار دارند، در واقع به باور کارشناسان دشمنی آمریکا با تهران، مسکو و پکن سبب نزدیکی و وحدت بیشتر این سه کشور به یکدیگر شده است و به اصطلاح «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!» اخیرا شاهد تحرکات تازه‌ای در دیپلماسی اقتصادی ایران بوده‌ایم، البته دیپلماسی اقتصادی ایران از دیرباز فعال بوده و همواره تلاش کرده تا از فضای تنش آلود قدرت‌های بزرگ دوری کند.

ابوالفضل خدایی کارشناس روابط بین‌الملل در این باره معتقد است که بحث سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین و تمدید قرارداد با روسیه نشان از فعال‌تر شدن روابط ما با این دو کشور دارد.

او همچنین می‌گوید که ایران مدت هاست که در تحریم و تنگنا به سر می‌برد. از زمان جنگ بین ایران و عراق، کشورمان همواره سعی داشته تا اقتصاد بین المللی خود را به هر گونه‌ای که شده است تقویت کند. در این مسیر کشورمان متحمل هزینه‌هایی نیز شده است. در برهه‌ای مجبور به خرید غیرمستقیم و دیگر موارد شدیم که بعد‌ها به دور زدن تحریم‌ها معروف شد.

مثلث قدرت ایران، چین و روسیه؛ چگونه تحریم‌های غرب بی اثر می‌شود؟ /وحدت باشگاه تحریم شدگان؛ تیر آمریکا به خطا رفت!

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز بر این باور است که اکنون شاهد شکل‌گیری شرق جدید هستیم که به واسطه ایستادگی و مقاومت کشور‌هایی که در مقابل امپریالیسم، فرصت طلبی و سلطه گری استکبار آمریکا به وجود آمده‌اند، ایجاد شده است. این مثلثِ باشگاهِ تحریم شد‌گان با هدف مقابله در برابر ابزار تحریمی واشنگتن عمل می‌کند.

او همچنین می‌گوید که با توجه به قدرت اقتصادی که چین دارد، همچنین نفوذ روسیه در شرق آسیا و قدرتی که ایران به عنوان مقاومت از مدیترانه تا شرق آسیا پیدا کرده، این سه کشور در حال تبدیل شدن به ابر قدرتی هستند که در مقابل آمریکا در حال افول ایستاده که البته ایران نقش بسیار مهمی را در این مثلث بازی می‌کند. روسیه و چین دارای قدرت اقتصادی و نظامی هستند، اما ایران قدرت مردمی را در جبهه مقاومت دارد و نفوذ آن در کل منطقه بسیار مهم است. در حقیقت پکن و مسکو می‌دانند که بدون تهران نمی‌توانند در میان کشور‌های عربی و اسلامی جایگاهی داشته باشند.

کنعانی مقدم معتقد است که ظهور قدرت جدید با افول قدرت آمریکا همراه است و مثلث شرقی تهران، پکن و مسکو می‌تواند کشور‌های دیگر مانند هند و برخی دیگر از کشور‌های آسیا را در خود جای دهد.

نزدیکی ایران با روسیه و چین از چه زمانی کلید خورد؟

روابط ایران، چین و روسیه حکایت امروز و دیروز نیست، اما موضوعی که موجبات نزدیکی هر چه بیشتر این سه کشور را فراهم کرده حوادث اخیر منطقه، بحران سوریه و تحریم‌های آمریکاست، این روابط ابتدا در حوزه امنیتی و نظامی افزایش پیدا کرد و سپس در سایر موضوعات هم خودی نشان داد. در واقع یک بلوک قدرتمند امنیتی، نظامی و اقتصادی بین تهران، پکن و مسکو در حال شکل گیری است.

کارشناسان آمریکا را در شکل گیری مثلث قدرت تهران، مسکو و پکن عامل اصلی می‌دانند و معتقدند با توجه به اینکه ایران، روسیه و چین همواره مورد فشار و تحریم‌های آمریکا قرار دارند، با افزایش هرچه بیشتر میزان تحریم‌ها این سه کشور هم بیشتر به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند، لذا واشنگتن درصدد است تا نقش این سه کشور را در جهان کمرنگ کند، ولی اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که در وقوع این امر ناموفق عمل می‌کند.

مثلث قدرت ایران، چین و روسیه؛ چگونه تحریم‌های غرب بی اثر می‌شود؟ /وحدت باشگاه تحریم شدگان؛ تیر آمریکا به خطا رفت!

در واقع ایران، روسیه و چین درصدد هستند که دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند. ماجرای کاهش وابستگی چین و روسیه به دلار از اوایل سال ۲۰۱۴ و با فعال شدن بسته تحریم‌ها علیه مسکو آغاز شد. در آن زمان، کرملین سیاست حذف حداکثری دلار از اقتصاد و مبادلات تجاری خود را کلید زد. همچنین شکل گرفتن جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن هم باعث شد تا پکن نیز فشار سلطه دلار را بیش از گذشته حس کند. در ژوئن سال ۲۰۱۹ مقامات روسیه و چین با امضای توافقنامه‌ای قرار گذاشتند تا به سمت حذف دلار از مبادلات تجاری دوجانبه رفته و تا آنجا که می‌توانند از ارز‌های مجازی خود استفاده کنند.

کارشناسان معتقدند که چین و روسیه به عنوان دو شریک بزرگ تجاری در حال شکل دادن یک اتحاد بانکی و مالی هستند. ماسلوف کارشناس روس هم می‌گوید همکاری روسیه و چین در فضای مالی به ما می‌گوید که آن‌ها بالاخره در حال پیدا کردن پارامتر‌های مورد نیاز برای ایجاد یک اتحاد جدید با یکدیگر هستند. این کارشناس روس معتقد است این موضوعی است که می‌تواند استقلال هر دو کشور را تضمین کند.

همکاری تهران، مسکو و پکن چه ثمری دارد؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که ایران، روسیه و چین به عنوان یک محور اقتصادی در شرق تلقی می‌شوند و با توجه به اینکه اکنون حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین و روسیه به سطح قابل قبولی رسیده است؛ به نظر می‌رسد که در آینده رهبران این سه کشور، دلار را از چرخه اقتصادی خود خارج کنند که با وقوع این اتفاق شکست بزرگی در انتظار آمریکاست، همچنین همکاری‌های امنیتی و نظامی ایران، چین و روسیه تضمین کننده امنیت منطقه خواهد بود. آمریکا با استفاده از قدرت نظامی و هژمونی خود سعی می‌کند که بر منطقه مسلط شود.

مثلث قدرت ایران، چین و روسیه؛ چگونه تحریم‌های غرب بی اثر می‌شود؟ /وحدت باشگاه تحریم شدگان؛ تیر آمریکا به خطا رفت!

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی روسیه و اداره گمرک فدرال این کشور، سهم دلار در مبادلات تجاری روسیه با چین در سه ماهه نخست امسال (میلادی) به حدود ۴۶ درصد رسیده است. براساس این آمارها، ۳۰ درصد این مبادلات البته به یورو بوده و ۲۴ درصد آن هم به وسیله ارز‌های ملی روبل و یوآن انجام شده است. در حالی سهم دلار حالا به ۴۶ درصد رسیده که همین چند سال پیش و در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۹۰ درصد مبادلات تجاری بین پکن و مسکو به دلار انجام می‌شد. به عبارتی، این دو کشور برای اینکه از مخاطرات سیطره دلار بر مبادلات تجاری خود رها شوند، توانستند به خوبی این وابستگی را کاهش دهند.

کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی هم در این باره، با بیان اینکه مثلث قدرت شرقی ایران، چین و روسیه بزرگترین خطر برای واشنگتن است، گفت که آمریکا به دلیل احساس خطری که از سوی تهران، مسکو و پکن می کند علیه این سه کشور عمل کرده و سعی بر از بین بردن اتحادشان دارد تا مانع از شکل گیری قدرت نوظهوری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
به چین و روسیه فحش ندین خط قرمز من هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از آمریکا بد تر روسیه از هر دو بدتر ، چین از همه بد تر ، همه از هم بد تر ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
آیا چین قبول می کند اتومبیل سازی کشورش در اختیار ایران باشد. سرلوحه ما فقط باید اسلام باشد و اسلام هیچ ذلتی را قبول نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
مجیدj
۰۹:۵۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
فعلا که دلار ۲۵ تومان شده خیلی تیرشان خطا رفته معلومه از اوضاع.
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۷:۱۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
منظور از نه شرقی و نه غربی یعنی نرفتن استقلال و آزادی مملکت زیر بیرق شرق و غرب بود.
در ضمن در مبارزات علیه داعش در مقطعی از زمان خود ایران و آمریکا تا حدودی در یک جبهه قرار گرفتند.
همیشه با سیاست ، مصلحت نظام در نظر گرفته میشود.
آیا میدانید در زمان حمله ی اتمی آمریکا به ژاپن چه تعداد آمریکایی که در خط مقدم نبرد بودند کشته شدند...
Russian Federation
احمد
۰۶:۳۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
از نظر دین امریکاها مسیحین وبیشتر به اسلام نزدیکترین. وچیناکثرشون کمونیست هستن. این یک دومن آمریکا چند ملیون مسلمان دارن که با تمام آذادیت دارن مناسک دینشون وحقشون بدون سنی وشیعه وبدون هیچ سیاستی که ما آن در کشورهای اسلامی می‌بینیم ندارن. واما چین بالغ بر 100 ملیون مسلمان که نه تنها نمیتونند نمازش ن بخوانند بلکه... واما از نظر اقتصادی اگه روسیه وچین قوی باشند چرا حالو روز ما اینطور هست وباد لار داریم نفس میکشیم ومن در این فکر موندم آیا آمریکا دولت ونظام قویست یا روسیه وچین به ریش ما میخندد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
چین روسیه کره شمالی
چین روسیه اوکراین
چین روسیه ویتنام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اون چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
یادش بخیر ی زمانی میگفتن نه شرقی نه غربی...
یا میگفتن مرگ بر آمریکا و شوروی...
حالا برای فرار از یک دشمن، به دشمنان دیگر پناه میبرند و با افتخار از این ذلت دم می‌زنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
خودتان هم می فرمایید شوروی که واقعا دشمن ما بود اما بحث کشور روسیه زمین تا اسمان است و قطعا به نفع ایران است که ارتباط داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
تحریم زندگی هشتاد میلیون را نابود کرده شاید مسولبن و خاندان آنها در رفاه کامل هستند آیا تو این کشور جوانان دیگر صاحب شقل مسکن خودرو ازدواج می شود مردم در زندگی روز مانده چرا می گوید تحریم زندگی مردم وصل به دلار پولی ملی هم که رها شده تا که بی عدالتی کسی از مسو لین به فکر مردم نیست اقتصاد که مشکل آن بیشتر از داخل است رها شده افتاده دست سوداگران مافیای دلالی جلوی ابنها چرا گرفته نمیشود می تواند ولی انجام نمی شود دست کدام گروه پست پرده است وقتی ریکی را تو اسمان می گیرد ولی فساد اداری سوداگری را در کشور گرفته نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
فقط آمریکا کافیه تحریم‌های ما رو برداره اونوقت چین و روسیه فراموش میشن نمونه اش ابتدای برجام
France
رامین
۲۰:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
تیر خطا رفت ...!!!!!!!!!!!!
کمر اقتصادمون شکست
ملت گشنه و بدون آینده کشور رو نمیبینید ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
به خاطر همین وحدت هست که می بینیم تحریمهای استکبار جهانی تاثیری بر ما و معیشت و اقتصادمان نداشته
Germany
سعید
۲۰:۳۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
خانم محترم فاطمه زهر نصرالهی
علی الحساب تیر امریکا هر جا خطا رفته نمدانم اما ظاهرا مستقیم و زهر الود به ما مستمری بگیران تامین اجتماعی بد جوری اصابت کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
ضربات جنگ اقتصادی به مراتب سخت تر از جنگ نظامی !
سلاح تحریم سلاح بررانی است که توانسته زندگی مردم ایران فلج کند چیزی که جنگ نتوانست !!!!
متاسفانه فساد گسترده از هم پاشیدگی شئون کشور و نبود نظارت و نظم در اداره کشور بصورتی است که گوئی انگار کشور بدون دولت است !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
چین و روسیه منافع خودشان را در نظر میگیرند،در مواقع خطر پشت ما را مثل سوریه و افغانستان و کوباو کره شمالی و........ خالی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۱۸:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
توی این زمانه عقل حکم می کنه که هر کشوری برای خودش متحد های استراتژیک داشته باشد همانطور که دشمنان ما دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
متحد استراتژیک!!!! آیا چین قبول می کند اتومبیل سازی کشورش در اختیار ایران باشد. متحد و سرلوحه ما فقط باید اسلام باشد و اسلام هیچ ذلتی را قبول نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
کلا تیرهای آمریکا به خطا رفته این از ارزش پول ملی ما کلا مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
برای همینه دلار شد25تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا تو ایران زندگی میکنید اگه زندگی میکنید گاهی از شمال تهران دل بکنید ببیند
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۶:۲۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
انشاالله اتحادایران روسیه وچین تحریم راپشت سرمیگذارندواین روزهاهم سپری میشودفقط سیاهی به امریکامیماندتوهرکشوری که اتحادهمبستگی وجودداردان کشورهمیشه پیروزاست درسته تحریم مشکلات مردم رازیادکرده ولی ازاین بدترش هم نمیتونه ملت ایران رابه میزمزاکره بیاره مرگ برامریکای تروریسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
پراید ۱۱۱ بشه ۱۳۰ م؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۵:۴۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
کار به اصل قرار اد بستن ندارم؛ فقط امیدوارم مسئولین با چشم باز و عقل هوشیار قرارداد ببندن نشه قرار داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
کشورهای تحریمی من جمله ایران چین و روسیه و ونزوئلا و سوریه و لبنان و یمن باید جهت مقابله با تحریم های امریکا با هم اتحاد کرده و حتی امریکا را نیز تحریم کنند
بی شک این کشورها اگر اتحاد کنند کمر امریکا میشکند
Germany
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
کجای دوستی با شوروی و چین خیر است؟؟؟؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
از بورس بگین.اینکه دست خودتونه.روحانی خیلی مردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
به لطف خدا و بزودی ان شاالله هر چه زودتر دلار از مبادلات حذف بشه و ارزش پول ملی، به جای سابقش برگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
روسیه و چین از همه غارتگرتر و داغون تر هستند.هنوز شهرهای ایران در تصرف این دو کشور است.اجناس بی کیفیت دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
بلایی که امریکا انگلیس اسراییل خواستن سر ایران در بیارن سر خودشون در اومد مردمان خودشون دارن تظاهراتی در خیابان انجام میدهند انگلیس و فرانسه المان مثل قبلا با امریکا متحد نیستند با اینکه تحریم نیستند ولی ازشون معلومه کشورای ضعیفی هستند ولی ایران چین روسیه با وحود تحریم از هم نپاشیده بلکه اتحاد قوی تر میشود ملت ایران ملت مقاومت هستند چون ما همه جور تحریم تحمل کردیم ان شالله روزی رژیم امریکا منفجر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
بالاخره ما هم در این دنیا زندگی میکنیم و چاره ای جز ارتباط با دیگران نداریم.
Germany
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
تا منظور از دیگری چه باشد.
شوروی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
حتی کسی که پدر و برادرت رو کشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
زرشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
باید خدا را فقط بنده بود و بس .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
بله، باید فقط خدا رو بنده بود. البته یادمون نره مشارکت اقتصادی و سیاسی بین المللی، بندگی دیگران نیست. مشارکت است.
Germany
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
ببخشید اشتباهی منفی دادم.
نظرم کاملا مثبت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
گیریم اصلا چین فرشته است. راه ما فقط استقلال و عزت است. این یوغ بندگی را از گردن ملت باز کنید
Iran (Islamic Republic of)
باشناس
۱۵:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
شما جز ادم هایی هستین که تفکر 0یا 1 دارند . ما باید از هر چیزی به نفع خودمون سود ببریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
طی ۵۰۰۰ سال گذشته کی چین به ایران حمله کرده یا بر عکس؟؟؟

ولی تا دلت بخواد از زمان هخامنشیان تا الان ما با کشورهای غربی مشکل داریم.

کمی فکر کن و تاریخ رو مطالعه کن. استعمار انگلیس و ظلم روشن آمریکا رو نمی بینی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اجنبی اجنبی است حالا انگلیس و آمریکا از نوع مسیحی و خداپرست بودند حالا چه برسد به چین خدانشناس. گیریم اصلا چین فرشته. راه ما فقط استقلال و عزت است. این یوغ بندگی را از گردن ملت باز کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی توکلی زاده
۱۱:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
بهتره حرفای شعاری و احساسی نزنی. این که اسمش بندگی نسیت، این یعنی مشارکت، حالا فقط باید هواسمون باشه توی مشارکت بازیمون برد برد باشه، به شایعات واگذاری ایران به چین توجه نکن برادر من که این شایعه هم کار عوامل آمریکاست چون می خواد از این اتحاد با انحراف افکار مردم، جلوگیری کنه. مشارکت خوب اقتصادی یعنی رونق اقتصادی به این میگن استفاده از ظرفیتها نمی گن یوق بنده گی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اگر منظورتان همان مشارکتی است که با فرانسوی ها در تولید پژو داشتید و اینبار می خواهید با چین عوض کنید، این نتیجه اش سود امثال شماست و برای ملت چیزی غیر از سکون و در واقع عقبگرد و بندگی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سابقه غارتگری چین و روسیه از هم بدتر است.هنوز شهرهای ایران در تصرف هر دو کشور است.جز اجناس داغون چیزی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
ما با هر کشوری که منافع‌مان تامین بشه رابطه اقتصادی یا سیاسی برقرارمیکنیم‌،ولی‌سلطه را به هیچ وجه نمیپذیریم اگه غیر این بود ک‌۴۰۰هزارتا شهید دسته گل تقدیم نمبکردیم
United States of America
آرش
۱۶:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
چرا وقتی حرف از آمریکای جهان خوار می یاد می گید دیپلماسی و مذاکره با جهان و وقتی حرف از چین میاد می گید بندگی؟
یک بام و دو هوا تا کجا؟
Iran (Islamic Republic of)
دردمند
۱۸:۲۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
آقای مهدی توکلی عزیز اینکه فرمودید روابط ایران وچین مشارکته درست،لطفا بفرمائید مشارکت در چی؟ آیا بعداز چندین سال مشارکت ایران با این کشور واحیانا" روسیه خوب نیست آثاراین مشارکت در اقتصاد ما نمود پیدامی کرد. روسیه که هنوز هم مارو به عنوان یک شریک تجاری نپذیرفته وگرنه دروازه کشورش رو به روی تجار باز وهمچین کالاهای خودشو روانه ی بازارما می کرد.ولی متاسفانه بازار آشفته ی ایران واقتصاد شکننده ی ما گویای چیز دیگریست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
ایران با اتحاد چین و روسیه سیلی محکمی به امریکا واسرائیل نواخت حالا چشم انها ( امریکا واسرائیل وآل سعود و نوکران جیره خوارشان ) در حال انفجار شدید است از نتیجه اعمال خودشان است که دارن میترکند انشالله
آخرین اخبار