باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حذف دلار از تبادلات تجاری ایران؛ امکان پذیر یا رویایی شیرین؟

فشار‌های آمریکا در زمینه‌های مختلف همچون تحریم، کشور‌هایی همچون ایران را به فکر حذف دلار از مبادلات تجاری خود وا داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، شاید خبر اینکه قدرت سیاسی آمریکا رو به افول است را بارها شنیده و حتی برخی‌ها هم آن را حس کرده و ساده از کنار آن گذر کرده باشند، اما این واقعیتی است که مانند تکه‌های یک پازل هر روزی که می‌گذرد بیشتر از قبل نمایان می‌شود.

فشارهای واشنگتن بر کشورهای مختلف را می‌توان یکی از دلایل دوری آنها در استفاده از دلار دانست، بنابراین امروزه کشور‌های مختلف جهان به مبادلات با ارز ملی خود متمایل شده‌اند و واشنگتنتلاش می‌کند تا مبادلات کشور‌ها از حیطه دلار خارج نشود و این کاغذ بی ارزش آن‌ها همچنان در دنیا سروری کند؛ اما کارشناسان بر این باورند که در چنین  وضعیتی که قدرت سیاسی آمریکا مسیر سقوط خود را در پیش گرفته، دلار هم سقوط می‌کند.

برای کاهش سلطه آمریکا باید چه کرد؟

احمد سبحانی سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، دلار را شیشه عمر آمریکا دانست و معتقد است که با سقوط دلار سرنوشت واشنگتن از سرنوشت شوروی بعد از فروپاشی هم بدتر می‌شود.

این دیپلمات سابق کشورمان گفت که متاسفانه ایران در زمینه حذف دلار در تبادلات تجاری ابتکارات کمتری را به خرج داده است، چراکه ما به جای استفاده از دلار با بسیاری از کشور‌ها می‌توانیم تهاتر داشته باشیم، برای مثال ایران وارد کننده مواد غذایی است و باید به کشور مقابل کود شیمیایی و نفت دهد، لذا باید سعی کنیم تا با تهاتر و حساب‌های مشترک تبادلات خود را انجام دهیم.

پایان آقایی دلار//

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در شهریور سال ۹۵ با اشاره به «نقش الگو و آینده‌ساز ملت ایران در تحولات جهانی» گفتند که اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق، کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشور‌های دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آن‌ها الگو خواهند شد.

سبحانی در این باره هم معتقد است که ایران می‌تواند با استفاده از ارز محلی در ارتباط با کشور‌های همسایه کمتر از دلار استفاده کند، اما متاسفانه این اقدام امروز با دلار در حال انجام است و حتی در مرز‌های ما هم با ارز ملی کار نمی‌شود، لذا برای کاهش سلطه آمریکا و فشار آن بر کشور خود باید کمتر از دلار استفاده کنیم و دولت باید بستر لازم را برای این کار فراهم کند.

پایان آقایی دلار//

کیومرث یزدان پناه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین الملل هم معتقد است که به دلیل یکه تازی دلار به عنوان واحد پولی آمریکا در تجارت و نظام اقتصاد جهانی، شاهد معضلات زیادی در کشورهای مختلف بوده ایم و در حال حاضر کشورهایی که رقابت جدی با ایالات متحده آمریکا در عرصه اقتصاد و تجارت مانند چین دارند، علاقه زیادی به حذف دلار از مبادلات تجاری دارند، چراکه چین در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود، لذا به نظر می رسد چینی‌ها در فرآیند رقابت سنگین اقتصادی با آمریکا در کنار روسیه و در لوای اتحادیه شانگهای قصد دارند دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند.

یزدان پناه  می‌گوید که پیشگام طرح جایگزین کردن پول واحد بین المللی به جای دلار، چینی ها هستند و روسیه به دلایل مشخص، این مسئله را دنبال می‌کند. چین این مسئله را در میان کشورهای عضو پیمان شانگهای مطرح کرده است، اما باید دید آیا کشورهای عضو این پیمان می‌توانند از نظر اقتصادی، این کار را انجام دهند؟ زیرا این کشورها دارای اقتصاد ضعیفی هستند.

 چه کشورهایی سابقه حذف دلار در مبادلات تجاری خود را داشته اند؟

به باور کارشناسان از آنجایی که بزرگ‌ترین جنبه استکبار آمریکا وجود دلار‌های آمریکایی در کشور‌های توسعه نیافته و یا در حال توسعه است، «دلار‌های آمریکایی» مانند «سربازان آمریکایی» هستند، به همین دلیل برای جلوگیری از نفوذ بیشتر استکبار واشنگتن در کشور‌ها باید دلار‌های آمریکایی از اقتصاد آن‌ها حذف شوند، لذا افزایش فشارهای آمریکا بر اقتصادهای مختلف جهان از جمله چین، روسیه، کره شمالی و حتی متحدان آمریکا در اروپا و آسیای شرقی مانند ژاپن و کره جنوبی، این کشورها را به سمت فاصله گرفتن از دلار سوق داده و علاوه بر این برخی از کشورهای دیگر را هم به فکر حذف دلار در تبادلات شان انداخته است.

پیش از این برخی کشورها تجربه حذف دلار از مبادلات بین المللی را داشته اند که می توان به چین، آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه و هندوستان اشاره کرد. در ایران نیز می توان به تدریج به سمت کاهش ارزش دلار حرکت و در نهایت آن را از مبادلات حذف کرد.

سبحانی سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا می‌گوید کشور‌های بزرگتری مانند چین، روسیه و برزیل با شیب آرام کاهش وابستگی خود به دلار را آغاز کرده‌اند و اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند دلار ظرف ۲ سال آینده تا ۳۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد، اگر این اتفاق بیفتد ما از شرایط تحریمی قطعا فاصله می‌گیریم.

پایان آقایی دلار//

او با اشاره به مولفه‌های دیگری که در حذف دلار از تبادلات تجاری موثر است، گفت که آمریکا یک قلدر رو به ضعف است، اما در عین حال زورگویی خود را ادامه می‌دهد و به قول آقای ظریف واشنگتن به تحریم کشور‌ها معتاد شده است. دولت آقای ترامپ با سیاست غلط خود امروز قدرت نرم آمریکا را به شدت کاهش داده و در مقابل نفرت را افزایش داده است.

سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا گفت که با روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا، این کشور با دردسر‌های زیادی رو به رو می‌شود، البته فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور واشنگتن شود، این کشور با مشکلات زیادی مواجه بوده که یکی از آن‌ها چین است، قدرت کنترل افتضاح دولت آمریکا در مقابله با ویروس کرونا هم موضوع دیگری است که به این کشور ضربه زده و با فروکش کردن گرد و خاک کرونا  قدرت آقایی واشنگتن ضربه دیگری را تجربه خواهد کرد.

حذف دلار از مبادلات تجاری ایران؛ دور یا نزدیک؟

کارشناسان بر این باورند که حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و یا کمرنگ تر شدن نقش آن در این بخش مشکلی برای مبادلات و تجار ایرانی به وجود نخواهد آورد و از سوی دیگر  می‌توان انتظار داشت، داد و ستدها را با پول کشورهای طرف معامله نیز انجام داد، همچنین می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که حذف دلار از مبادلات بین المللی می‌تواند امکان تحریم دوباره ایران و ضربه زدن به اقتصاد کشور از طریق دلار را به صفر برساند و راه آسیب پذیری کشور از این طریق را ببندد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز در تیر ماه امسال در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه مسئولیت اقتصادی ندارد، بلکه تسهیل گر است، گفت که برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی تلاش کردیم به اهداف ضدایرانی آمریکا با بهره گیری از تهاتر ضربه بزنیم؛ در واقع این موضوع سبب حذف دلار از تبادلات اقتصادی می شود که امیدواریم مجلس شورای اسلامی نیز برای کاهش مقاومت های داخلی در راستای تحقق این موضوع کمک کند.

پایان آقایی دلار//

ایران از جمله کشور‌هایی است که همواره مورد ظلم آمریکا قرار گرفته و نیت شوم این کشور در بخش‌های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی ایران امری ثابت شده و غیر قابل انکار است از همین رو کشورمان باید مانند سایر کشور‌ها سیاست پیمان دو جانبه پولی را اجرا کرده و با جدیت نسبت به حذف دلار  از اقتصاد خود اقدام کند.

انتظار این است که بانک مرکزی و دولت این بار با جدیت از حذف دلار در مبادلات پولی استقبال کرده و نسبت به اجرایی شدن آن اهتمام ورزند تا در صورت اعمال تحریم‌های جدید و عدم لغو تحریم‌های قبلی کمی از فشار‌های اقتصادی ایران کم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
کامران
۰۶:۵۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
عزیزان اگه دقت کرده باشید ی عده خیلی با جدیت تو همین صفحه دارن تلاش میکنن که حتی دیگه اسم حذف دلار هم برده نشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
باهوشا، حالا مثلا یورو بود الان ارزش پولمون تفاوتی میکرد؟!
از پایبست ویران است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
باهوشا، حالا مثلا یورو بود الان ارزش پولمون تفاوتی میکرد؟!
از پایبست ویران است...
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم محمدیزاده
۱۴:۱۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من 70 میلیون نفر را از ایران حذف کنید مشکلتون حل میشه. مشکل ما ایرانیها مشکل فساد سیتماتیک. اختلاسه دزدیه نامردیه کلاهبرداریه نه حذف دلار اقایان اقتصاددان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خوبه صورت مسئله پاک میشه !
اون ده درصد قدیس هم به منافع کشور میرسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
اتفاق نخواهد افتاد
چون فرزندان اقایان در خارج نیاز به دلار دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
بیتکوین یا ارزدیجیتال مشترک آسیا را جایگزین کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
باید ارز دیجیتال را جایگزین دلار کرد

بزرگترین مخالف ارزهای دیجیتال دولت آمریکاست چون آقایی دلار را کنار میزند
Germany
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
۱- با حلوا حلوا گفتن دهن آدم شیرین نمیشه
۲- فکر نان و پنیر کن که خربزه آب است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
با این مسئولین بی ... امکان ندارد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دلار از چرخه اقتصاد ایران خارج نمیشود چون اولا دولت اراده ای نداره ودوم اینکه افرادی در بدنه دولت هستن که جلو اینکار را میگیرند وسوم اینکه همه دولتیها فرزندانشان درامریکا واروپا خوش گذرانی میکنند ودلارها را خرج میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
تا لیبرال های ایران ستیز بر راس امور هستند نمی شود. و هر ساختار مخالف با لیبرالیسم را از بین می برند.مانند مسکن مهر و کارت سوخت و سهام عدالت و.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
حرف غیرمنطقی نزنی نمیگن طرف لاله!
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۱:۲۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
حذف دلار فقط یک راه داره و لاغیر
ادغام مجمع شانگهای و اوراسیا و ایران
اونم به این راحتی نیست چون قاعدتا بین روبل روسیه و یوآن چین اختلاف جدی پیش میاد.....( البته ذخیره طلای چین بالاتره)
ایران با توجه به ذخیره کم طلا مجبور به پذیرش یک ارز خواهد شد و حرفی ندارد...
اما کدوم پول ارز شود؟!
و اینکه تجارت بین 20 کشور با زبان های کاملا متفاوت و منحصر به فرد دردسر بزرگتریه!!!
تنها راه میانجی گری ایران برای ادغام روسیه و چین و رسیدن به یک نتیجه مشترکه!
فعلا باید تولید کرد و صادرات و راهی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۵۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
خلاصه عرض کنم، تا اقتصادانان تحصیل کرده در غرب یا تاثیر گرفته و مغز و دل باخته به مکتب غرب در راس امور اقتصاد ایران هستند، این افراد اسمشان ایرانی یا اسلامی باشد، نماز بخوانند یا نه، خود را مسلمان بدانند یا ایرانی، فرقی نمی‌کند به هر حال شک نکنید ایران با تفکر این افراد در جهت تحکیم دلار قدم خواهد برداشت نه حذف دلار.
برای نجات اقتصاد ایران و حذف دلار، اول باید از شر این اقتصادانان و تفکراتشان خلاص شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
تا وقتی دلار رو از مبادلات خود خارج نکنیم همین آش و همین کاسه ست
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۰:۱۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
آخرش ما میمونیم جام زهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
من نظرم اینه که واحد پولمون رو از ریال به دلار تغییر بدیم، اسراییل رو به رسمیت بشناسیم و با امریکا دوستی کنیم با عربستان و امارات و کویت متحد شویم و سرمایه گذارهای کویتی رو جذب کنیم. چون ارزش دینار کویت بسیار بالاست. ولی مشکل اینه که واحد پولمون ریال رو نمیشه به دلار تغییر بدیم. پس قضیه کنسله :)) اصن بیاید همون دلار رو حذف کنیم یکم عقده گشایی کنیم و مردم رو فریب بدیم. مرسی اه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
هیچ کاری نمی تونن انجام بدن. همه کشورها وابسته به دلارند.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۳۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام،البته اگر حذف دلار از یک کارشناسی دقیق بیاد خوبه، ولی سالهاست که ریال حذف شده، غیرمستقیم تمام جزئیات زندگی ما با دلار محاسبه میشه، حتی دولت هم خدماتش رو با نرخ دلار افزایش میدهد، فقط حقوق و دستمزد ملت دو به ریال میدهد، و ما به نرخ دلار باید پرداخت کنیم، این تصور حذف داد یک توهم و کینه بی نیست،
مشکل اقتضا ما دلار نیست، بلکه، سوئ مدیریت کشور و اختلاس و باندبازی و ... است.
اگر مدیران کشور تماما با جوانها پر شوند بیش از ۵۰ درصد مشکلات حل میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
کشورهای آسیایی در صورت انسجام میتوانند ارز واحد مشترکی در مبادلات بین خودشان داشته باشند که با دلار و یورو قابل رقابت باشد و با آن مبادلات بین خودشان را انجام دهند.
Canada
علی
۱۹:۰۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ما بیش از ۵۰ سال گرونی و تورم رو تحمل کنیم تا ارزش دلار رو کم کنیم!!

خب پس چرا این فشار اقتصادی، فقط داره روی عامه مردم تحمیل میشه؟
چرا آقایون خودشون این فشار رو تحمل نمیکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
خواب دیدی خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اوراسیا پول بزنه
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۸:۲۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا خیلی قوی و قدرتمند هست ایرانم ضعیف و ناتوان

معلومه نمیشه اون قوی بزرگ ما کشور کوچولو یک راه باید پیدا کنیم که بتونیم سازش کنیم
من میگم بریم عذرخواهی بگیم بیا صلح میکنیم حرفات قبول وگرنه اوضاع بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
افغانستان عراق لیبی سودان و... با آمریکا دوست که هیچ غلام حلقه به گوش آمریکا هستند چرا وضع اونا افتضاح تر از ما هست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
قبل از انقلاب با اونا خوب بودیم ولی هز روز حریص تر از دیروز شدند آنها باید رفتارشان را عوض کنند اگر امریکا خوبه چرا افغانستان زیر دستش آباد نیست چرا ما نباید بریم افغانستان پناهنده بشیم اونا مجبورند بیان اینجا؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
خیلی سادس ما ایرانیان ک با چین و روسیه خوب هستیم باید اینها یک پول مشترک باهم تبادل کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
تو ساده هستی چین و روسیه استعمار گر هستند
Germany
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
کل دنیا شده چین و شوروی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
حذف دلار نیازمند صادرات قوی و روابط گسترده با دیگر ملتها داره که کشور از ارز خودش استفاده کنه. اخه کی میاد با ایران که از همه جا تحریم هست مبادله بکنه اونم با ریالی که حدود ۴ برابر از واحد پول ونزولا پایینتره همینم که هست شکر
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۲۱:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
وقتی سواد اقتصادی و اقتصاد تحریمی رو نداری نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
گفتم چند نکته مهم به کسانی که مطالعه ندارن بگم واحد محاسبه قیمت جهان دلار است درسته کشورهایی هستند دلار حذف کردن ولی حذف به معنای عدم استفاده نبوده فقط در تجارت حذف شده یک مثال میزنم درست متوجه بشید
مثلا 100 ین تصور کنید که کشور ژاپن با کره تجارت کند درست هست 100 ین داده بابت یک کالا ولی درواقع قیمت گذاری اون کالا بر اساس دلار بوده فقط با ین پرداخت شده
پس نتیجه میشه گرفت یورو ، ین و هر پول کشور دیگه هم باشه فرقی نداره محوره قیمت گذاری دلار بوده مثل قیمت طلا پس اشتباه نکنید فرق دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
قسمت طلا همیشه صعودی هست و دلار همیشه در حال بی ارزش شدن در مقابل طلا و ارز دیجیتال بیتکوین است
Germany
علیرضا
۱۷:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اقتصاددنیا بادلارآمریکا میچرخه اگرهم کشوری بخواد حذفش کند خودش را ازچرخهای اقتصاد دنیا حذف میکنه..خودتان رابیخودی گول نزنید و منتظر نباشیدکه آمریکا و دلارش سقوط خواهدکرد. آن کسی هم که چنین نظری میدهد،اقتصاددان نیست بیسواده
Germany
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
شما اقتصاد دان هستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
دلار چی هست جز یه تیکه کاغذ چی داره؟!!! به یه تیکه کاغذ باختید؟! اراده کنید تا به راحتی دلار را کنار بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۴۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
کار راحت ولی با ازم راسخ ایران چین، روسیه هند و.... می تونند مثل اعتهادیه اروپا پول واحد داشته باشن که هم قدرت و هم ارزش پول خودشون را تو نوسانات حفظ کنند که در صورتی که نظارت کامل کشور ها در میان باشه و هر کشوری اول این کارا تو آسیا انجام بده قدرت و حتی از امنیت با لایی بر خورد می شه
Germany
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اول برو نوشتن صحیح کلمات را یاد بگیر بعد نظر جهانی بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خوب است
Iran (Islamic Republic of)
محمد نایب سالکی
۱۷:۲۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
باسلام و احترام آمریکا حدودا ۲قرن است که توسط انگلستان پیدا شده به دنیا جواب می‌دهد و معامله های کشورهای جهان با دلار محاسبه می‌شود قطعا کشور های نظیر روسیه و چین شکست خواهند خورد چه برسد به کشور کوچک مثل ایران که دلار را از پایه پولی حذف کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
کار نشد نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دلار را میشود از مبادلات تجاری حذف کرد ولی بعضیها تعمدا ابن کار را نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
چیکار دلار دارید چیزهایی که وابسته به دلار هست از سفره مردم دور کنید همه چی ایرانی تولید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
تولید کشور خودمون صدبرابر دلار گرونتره از وقتی گفتن حمایت از کالای ایرانی بقران چیزا ده برابر شدن تولید خودمون گرونتره از کالای خارجیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
فعلا که دولت با دلار داره با مردم قیمت انرژی وخودرو ....را حساب میکنه البته الان مالیات رو هم با دلار میگیره ولی حقوقا رو با ریال حساب میکنه. مگه نه آقای واعظی؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعودشیرزاد اصفهانی
۱۶:۰۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
باسلام ،، همه شماها در جبهه دشمن ایران کار میکنید با این تفاوت که حقوق بی لیاقتی تان را از بیت المال میگیرد
من نباید در سال ۱۳۶۹ از سپاه بدلیل دزدیهای یک سری بیرون میامدم تا شماها الان کشور و ملت ایران را به این ذلت و خواری بیندازید، ،، خاطراتی دارم از زمان ادغام سپاه یکم و لشکر ۲۷محمدرسول الله و خاتم و سیدالشهدا ،،، در پادگان امام حسن تهران که باید کتابی بنویسم ،،، که چطوری بدون شلیک گلوله ای با ایران توسط یک سری آدمهای پشت کوهی چه ها کردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
ببین دوست عزیز خوب بد همه جای دنیا هست ولی بازهم با اختلاف نیروهای مسلح ایران پاک دست ترین و زحمتکش ترین نهاد ها ایران هستند و تنها چیزی هم که توی ایران خوبه امنیت هست که نشونه از درستکاری این عزیزان زحمتکش و پرتلاش داره
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۵:۵۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اگر کل جهان متحد شوید و همه تابع دستورات حکومت اسلامی ایران خیلی راحت میشه دلار حذف کرد و ریال اسلامی جایگزینی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
به راحتی میشه مثل آب خوردن البته اگه خائنین بزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
لایک
Iran (Islamic Republic of)
علی زاد
۱۵:۳۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ایران تمام هستی اش به دلار وابسته است . همچنان که جهان اسیر دلار امریکاست . ریال ما بی ارزش پول کل دنیا بعد از کره شمالی و ونزوئلاست . الکی تحلیل نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دنای ۶۰۰ میلیونی و دپوی خودرو توو شهرهای مختلف ب دلار هیچ ربطی نداره و قص الا هذا..!
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۱۴:۴۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
آقایان یکم به فکر مردم باشید.......
Iran (Islamic Republic of)
احمد-ر
۱۴:۴۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
بایداراده ای راسخ دردولت برای عبوراز دلار زشت باشد تا بتوانیم دورنمایی از نجات پول ملی متصور باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اگه مشکلی پیش نمیاد برای ایران بعد حذف و همچنین به نفع مردم ایران هم هست حتما پس اقدام به حذف دلار کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
تا زمانی که در سایر کشور های دنیا از دلار برای مبادلات تجاری استفاده کنند نمی شود کاری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اون کشورایی که از دلار اسیب دیدن ، چرا ،میشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۳:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
کی میگه نمیشه حذف کرد به راحتی میشه حذف کرد
با استفاده از ارز های دیجیتال به راحتی میشه دولارو کنار زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
احسنت کاملا موافقم درود برشما
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۳:۱۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
خب مسئولان این کار کنند به من کارگر که ربطی نداشت به سایر مردمم فکر نکنم ربطی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اگه ایران با روسیه و چین هماهنگ بشه و از پول ملی روسیه که قدرت زیاده داره استفاده بشه فک کنم دلار خود به خود ارزشش را از دست میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
روبل از کی پول قدرتمندی شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۰۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
پول فقط ریال خودمون،باقی ارزها فقط یه شوخیه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دلار حذف بشه بهتره مثل کویت با ریال معامله کنیم اما صفرهای ریال اینقدر زیاده که خودمان هم در حساب و کتاب دچار اشتباه می شویم . ما که همه چیز امتحان کرده ایم این یکی را هم امتحال کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دلار رو از معاملات حذف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
همچی رور به روز گرون میشه گوشی ماشین مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد هر ماه افزایش دارن در حال که حقوق کارگر ثابته و تغییری نمیکنه هیچکسم نیست به این وضع اعتراض کنه خسته شدیم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
همچی رور به روز گرون میشه گوشی ماشین مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد هر ماه افزایش دارن در حال که حقوق کارگر ثابته و تغییری نمیکنه هیچکسم نیست به این وضع اعتراض کنه خسته شدیم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
همچی رور به روز گرون میشه گوشی ماشین مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد هر ماه افزایش دارن در حال که حقوق کارگر ثابته و تغییری نمیکنه هیچکسم نیست به این وضع اعتراض کنه خسته شدیم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
رویایی ملس و شیرین ، حقیقتی تلخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
رویایی ملس و شیرین ، حقیقتی تلخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
فرض کنید می خواهیم 10 فروند هواپیما مدرن از روسیه به مبلغ کل 100 میلیون دلار بخریم. فرض کنید هر هزار کیلو زعفران درجه یک در بازار جهانی 10 میلیون دلار قیمتش است و نیز هر تن سیم مسی درجه یک، 10 میلیون دلار قیمت داشته باشد. برای این معامله می توان 5تن زعفران درجه یک به اضافه 5 تن سیم مس درجه یک، به روسیه داد
Iran (Islamic Republic of)
نعشه
۱۵:۵۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
هر کیلو زعفران هزار دلار و هر کیلو مس ده هزار دلار ، فکر کنم کم نوشتی قیمت جهانی چند برابر قیمتی که شما گفتی
Germany
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اونوقت شوروی با ۵ تن زعفران چه شله زرد بیستی میپزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
فرض کنید می خواهیم 10 فروند هواپیما مدرن از روسیه به مبلغ کل 100 میلیون دلار بخریم. فرض کنید هر هزار کیلو زعفران درجه یک در بازار جهانی 10 میلیون دلار قیمتش است و نیز هر تن سیم مسی درجه یک، 10 میلیون دلار قیمت داشته باشد. برای این معامله می توان 5تن زعفران درجه یک به اضافه 5 تن سیم مس درجه یک، به روسیه داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
میتواند به جای دلار که در واقع کاغذ است که ارزش آن به خاطر وجود کشور آمریکاست و نیز ارزش دادن به دلار یعنی دادن وجهه و ارزش به کشورآمریکا، پایه مبادلات خارجی را یک چیزی که واقعا ارزشمند است یا تلفیقی از چند چیز ارزشمند، قرار داد. مثلا می توان از طلا استفاده کرد یا پایه مبادله نقره باشد یا شمش آلومینیم باشد. مثلا قرار است از کشور روسیه 10 فروند هواپیما جنگی مدرن بخریم. مبلغ مبادله را با 10 کیلو طلا + 100 کیلو نقره +2 تن شمش آلومینیوم و +5تن شمش مس 99درصد +2تن زعفران درجه یک، معامله انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اگر عربستان نفت رو بر اساس دلار نکرده بود، قبلش خرید و فروش جهانی بر اساس طلا بودش. باز هم میشه به طلا برگردوند. ما میتوانیم اگر بخواهیم و تلاش کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
حذف دلار نیاز به اقتصاد قوی و روابط تجاری آزاد داره که ما نداریم
بس رویای شیرینه
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۱:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ذخیره طلا نداریم
همش 90 تن طلا ذخیره ایرانه
در برابر 3 هزار تن طلا چین
و 2 هزار تن طلا روسیه
ما شکست میخوریم برادر در برابر طلا
سالانه 12 تن تولید داریم اونا 200 تن
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من عوض اینکه دلار رو حذف کنیم، باید ریال رو حذف کنیم و افراد به دلار حقوق بگیرند یا اینکه پایه پولی را معادل دلار در نظر بگیریم. نقدینگی اضافه از جامعه جمع شود به طوری که هر یک تومان معادل یک دلار ارزش داشته باشد و دولت ها موظف باشند که از چاپ پول و افزایش نقدینگی خود داری کنند. اینگونه تمام تحریم ها خودکار بی اثر خواهد شد. به همین راحتی ولی متاسفانه مسولین بی سوادند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
هر موقعه شما تونستین قیمت سیب زمینی و گوجه رو ثابت نگه دارین بعد بیایین از این صحبتا کنین
سیب زمینی گوجه خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ای دانشمندان اقتصاد جهان چرا یکی بلند نمی شود و بگوید که این دلاری که شما می فرمایید ارزش خود را از دست خواهد داد در آمریکا ذخیره نشده بلکه در کل جهان از دست وصندوق خانه های مردم تا صندوق دولتهاو خزانه آنها ذخیره شده. پایین آمدن ارزش آن یعنی قدرت هر چه بیشتر آمریکا است این 26 تریلیون بدهی آمریکا یعنی دلار بدون پشتوانه. هر چه ارزشش پایین بیاید به این معنی است که سهم ذخیره کنندگان آن مانند چین و روسیه و اروپا وهند و دیگر جهان از ثروتی که در خاک آمریکا است کمتر میشود. آمریکا هم دقیقا چنین قصدی دارد که دلار را بی ارزش کند ویا بوسیله جنگ و بیماری و دیگر بلایا این دلارها از بین برود. واین کل جهان است که اجازه سقوط ارزش دلار را نمی دهد. سقوط ارزش همان و فروپاشی دیگر کشورها بجز آمریکا همان
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۱:۱۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
خیلی از کشور ها دارند ذخایرشون رو از دلار به طلا تبدیل می کنند.
تولید شگفت انگیز طلا در برزیل در چند سال اخیر
و خریدهای پیاپی روسیه و چین در خرید طلا را بررسی کنید.
همه فهمیدن جز ما
ما کلا 90 تن طلا داریم.... ارز هم نداریم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
متا سفانه مسئولین ما فقط شعار میدهند و در عمل هیچ کاری نمیکنند و اگر نه بایستی 10سال پیش دلار از معا ملات کشور ما حذف میشد و به تهاتر و روی آوردن به پول های ملی کشور ها آورد تا اینجور به بن بست نرسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
پول رسمی دنیا دلاره چجوری میخواید حذفش کنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۰۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
باسلام وصف العیش نصف العیش.کاری نمیتوانیم بکنیم حداقل حرفش را بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
با ارز دیجیتال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
نظر من جدی باید برای حذف دلار اقدام کرد ،اول از همه باید مردم آگاه کرد اینو بدونن که امریکا 25 تریلیارد دلار بدهی داره واین بدهی بنحوی بروی کشورهایی که دلار دارن سرشکن شده و برای جلوگیری از این موضوع بهتره که دلار را کنار گذاشت،الان خیلی از ایلاتهای آمریکا نیز که تولید ناخالص بالایی دارن برای در پناه بودن از این بدهی اقدام به جداشدن ار مجموعه امریکارا کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
همانطور که سلطه آمریکا را از سر کشور کوتاه کردیم میتوانیم سلطه دلار را نیز ار سر اقتصاد کشور کوتاه کنیم فقط به مدیران خود باور و جهادی نیاز داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
بچه جون روسیه و چین خیلی زودتر از شما می خواستند این کار را انجام دهند و نتوانستند! تو که دیگه جای خود داری!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
شتر در خواب بیند پمبه دانه...... فعلا اقتصاد کشور بر مبنای دلار است نه ریال .بی ارزشترین پول دنیا ریال است . اینقدر با اعصاب مردم با حرفهای چرت و پر بازی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۱:۱۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ریش سفید کشورها است و داری قدرت ونفوذ

ما با این فشارها داریم زندگی میکنیم بهتر است. به ریش سفید هم بها داد تا ما به کشور پر قدرت برسیم سپس چنین کارهای کنیم وقتی یک امضا اقتصاد ما رو داغون میکنه واقعا الان وقتش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
ژاپنش هم با این همه تکنولوژی جلوی امریکا با احترام رفتار میکنه و حواسش هست روسیه همینطور چین همینطور پس حتما یه چیزی هست که تو این جنگل قدرت امریکا تا الان زمین نخورده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
نه بابا اجرائی نمیشه یه عده خواص بدبخت میشن که تو این همه سال دلار جمع کردن چرا اجرایی شه یعنی عمرا بزارن اون خاصصصصصصصصصصصص ها
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۰۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
رویای شیرین که چه عرض کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دنیا داره با دلار کار میکنه شماها میخواید دلارو حذف کنید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دنیا داره با دلار کار میکنه شماها میخواید دلارو حذف کنید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۱:۱۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
چرا اتحادیه اروپا داره با یورو کار میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۱:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
چرا کویت نفتشو با دینار کویت معامله میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
بله دقیقا خواست برای حذف وجود داره و لزوم هم داره ولی فعلا اراده قوی در اجرا کنندگان نیست. اگر اقدام میشد قطعا الان مشکلات خیلی کمتری داشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
عربستان با فروش نفتش بر اساس دلار، باعث شد دلار امریکا جهانی بشه وگرنه قبلش با طلا معامله میشد. پس اینکار ممکنه.
آخرین اخبار