باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چرا انگلیس بعد از ۴۸ سال به بدهکاری خود به ایران اعتراف کرد؟

انگلیس بعد از ۴ دهه امتناع از پرداخت بدهی خود به ایران، بالاخره پذیرفت که به کشور ما بدهکار است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، بعد از ۴ دهه و اندی, انگلیس بالاخره برای اولین بار اذعان کرد به ایران بدهکار است و بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به تازگی با بیان اینکه کشورش فعالانه به دنبال پرداخت بدهی خود به دولت ایران درباره پرونده تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ است، رسما بدهکار بودن لندن به تهران را پذیرفت.

بدهی انگلیس به ایران به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد، در واقع زمانی که رژیم شاه خرید تانک‌های چیفتن انگلیسی را در دستور کار خود قرار داد، مقرر شد که یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک و خودرو‌های زرهی به کشورمان تحویل داده شود. ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیس فروش چیفتن‌ها به ایران را لغو کرد و مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند (۱.۹۵ میلیارد دلار) را که ایران به این کشور پرداخت کرده بود، در دست انگلیس ماند و در طول ۴ دهه گذشته انگلیسی‌ها با انواع کارشکنی‌ها در بازپرداخت بدهی خود به  ما امتناع کردند.

در پی این رویکرد لندن، ایران به دادگاه لاهه شکایت کرد و در نهایت حکم به نفع کشور ما صادر شد و در سال ۲۰۰۸ یک دادگاه بین المللی تائید کرد که انگلیس میلیون‌ها دلار به ایران بدهکار است، اما دولت لندن کماکان از پرداخت این بدهی امتناع کرد.

پذیرش بدهی ۴۸ ساله برای اولین بار!

حال این برای اولین بار است که دولت انگلیس می‌پذیرد به ایران بدهکار است، اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود ۲۰ میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می‌گیرد. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است. برخی کارشناسان معتقدند که انگلیس با  بلوکه کردن طلب ایران در حدود ۴۸ سال گذشته سود قابل توجهی را کسب کرده است.

این درحالی است که سال گذشته دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی به نفع یک شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند. حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن چهارم مرداد سال گذشته در این باره واکنش نشان داد و گفت که جمهوری اسلامی ایران با رأی دادگاه انگلیس نسبت به عدم الزام شرکت انگلیسی به پرداخت بخشی از سود بدهی خود در سال‌های تحریم مخالف بوده و اقدام حقوقی لازم را اتخاذ خواهد کرد، اما این رأی هیچ‌گونه تأثیری بر الزام شرکت انگلیسی به پرداخت کل مبلغ چند صد میلیون پوند بدهی و سود بیش از ۳۰ سال آن ندارد. 

پشت پرده پذیرش بدهی انگلیس به ایران چیست؟

رای نهایی دادگاه درباره این بدهی قرار بود اسفند سال گذشته صادر شود که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاده است. بنابر گزارش‌ها این رای قرار است در ماه آبان، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صادر شود.

قرار است دادگاهی در بریتانیا مسئله بازپرداخت بدهی بریتانیا به ایران را روز ۴ نوامبر (۱۴ آبان) به بررسی بگیرد. در محافل سیاسی انگلیس تعیین این تاریخ که یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تصادفی تلقی نمی‌شود، البته کارشناسان معتقدند که همین که انگلیسی‌ها آمادگی خود را برای پرداخت پول ایران اعلام کردند گام مثبتی تلقی می‌شود.

پشت پرده اعتراف انگلیس به بدهکاری چه مى گذرد؟

حال که با گذشت چند دهه شاهد پذیرش بدهکار بودن انگلیس به کشورمان هستیم، خبرها حاکی از آن است که برخی تلاش دارند موضوع پرداخت بدهی را به آزادی نازنین زاغری یک زندانی دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی ربط دهند، به نوعی دولت انگلیس  آزادی دو زندانی امنیتی خود را راهگشا در امر پرداخت بدهی خود به ایران دانسته است و به وکلای مدافع خانواده‌های اتباع بازداشت شده خود در ایران گفت که دولت به دنبال راهی برای پرداخت بدهی جمهوری اسلامی ایران است.


بیشتر بخوانید


اما در مقابل سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به انتشار این اخبار میگوید که دولت انگلیس بدهی قطعی ۴۰ ساله به ایران دارد و تفاوتی نمی‌کند که این بدهی را یک مقام دولت انگلیس بپذیرد یا نه. واقعیت این است تا همین امروز هم دولت انگلیس تأخیر‌های مکرری از پرداخت این بدهی داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران از کانال‌های مختلف و در تمامی گفت‌وگو‌هایی که با طرف انگلیسی داشته، تاکید کرده است که این بدهی قطعی را باید دولت انگلیس پرداخت کند و این ربطی به هیچ موضوع دیگری ندارد.

پشت پرده پذیرش بدهی انگلیس به ایران چیست؟

ماجرای بدهی انگلیس به ایران چیست؟

پرونده جنجالی بین تهران و لندن به قراردادی میان ایران و شرکت بریتانیایی «لیلاند موتورز» در سال‌های پیش از انقلاب باز می‎‌گردد که در آن زمان برای خرید تانک‌های چیفتن منعقد شد. این سفارش در دوران پهلوی دوم و در سال ۱۹۷۱ انجام شد که براساس آن هزارو پانصد تانک چیفتن از انگلیس خریداری شده و در سال ۱۹۷۶ ایران مبلغ یک میلیارد دلار بابت این تانک‌ها پرداخت کرد، اما از کل سفارش ثبت شده تنها ۱۵۰ تانک وارد کشور شد، این در حالی است که تهران مبلغ تعیین شده در قرارداد را به صورت کامل پرداخت کرده بود، اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷ تحویل این تانک‌ها متوقف شد، در نتیجه مشاجره مالی میان ایران و انگلیس پس از  چهار دهه بالغ بر چند صد میلیون دلار می‌شود. انگلیس در سال ۲۰۰۹ به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند سود به ایران محکوم شد، اما به بهانه‌های مختلف از پرداخت این مبلغ خودداری می‌کند.

پرونده خرید تسلیحاتی کشورمان از انگلیس که به آن لقب «پروژه ناتمام تانک ها‌ی چیفتن» نسبت داده شده بود، سال‌ها از سوی مقامات ایرانی در حال پیگیری بوده و  حمیدرضا بعیدی نژاد سفیرمان درلندن با پیگیری‌های خود، درپی احقاق حقوق نادیده گرفته شده از سوی انگلیس  تلاش زیادی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۴۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
چهل سال دیگه که انگلیس اسناد محرمانه شون را منتشر کردن // اوخت میفهمید چرا به بدهکار بودنشان اعتراف کردن
اوخت چهل سال بعد ینفر مثل اقای معتضد میاد تو تلویزیون و توضیح میده که چطوری تو پاچمون کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
همش ۲۰ ملیون سود برای ۴۰۰ ملیون بدهی در ۴۰ سال
Iran (Islamic Republic of)
توانا
۲۲:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
اگرجامه بینلملل مستقل اختیاش دست خودش بودشایدحق کشورهای دیگررامیتونست بگیر (ام)چکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
فقط پول نقد نه تسليحات يا سهام و ... بعدش آزاد كنين مثل جيسون مفت ندين بره، يكم چزوندن حال ميده تازه حساب كار دستشون مياد بزارين منت بكشن عوض اين همه صبر ملت فقط مفت ندين همچى ايران و حراج زدين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
حالا نوبت انگلیس شده که با حرف های پوچ و شعاردولت ایران را بازی دهد و وقت کشی کند . ولی بابت همین حرف های پوچ هم خدامی داند چه امتیازی از دولتمردان مرعوب این کشورگرفته ؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی یوسفی کیا
۱۶:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
انشاالله روزی برسد حق این ملت از این کفار انگلیس گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
ان شاءالله اصله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
لعنت به این انگلیس و امریکا وفرانسه خون مردم ایران رو دارن میمکن
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۱۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سوالی که در تیتر آمده بی پاسخ ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
انگلیس جنایتکار است.
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۴:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اوووو وو اینقدر به ما بدهکار زیاده، همین انگلیس زمان شاه قرار داد 3تا ناو جنگی با ایران بست و پولشم گرفت ولی انقلاب شد به ایران نداد، تازه قرامت نسل کشیمون هم که 10میلیون ایرانی بخاطر قحطی که اونا به وجود آوردن هم هست، تازه 1100میلیارد دلار غرامت جنگی که عراق هم محکوم شده 30سال پیش اونم هست و خیلی چیزای دیگه،
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اگه این پول رو به مردم انگلیس داده باشن یعنی همشون حق الناس به گردن دارن. هیچکدومشون رو نمی بخشم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
عذاب وجدان گرفته
Iran (Islamic Republic of)
غلامعلی سعادتمند من
۰۹:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
غلامعلی سعادتمند من جانباز هستم خودم وهمسر م دارای بیمار های ضمینه ای می باشیم سا کن شیراز یم از درمان تا این لحظه مشکلی نداشته ایم از همه مسءلوین امر تشکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
غلامعلی حالا این چه ربطی به بدهی تانکهای چیفتن داشت ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
مرگ برانگلیس وآمرزکای تروریست وغرب وحشی وسازمان بهداشت جهانی خائن
Germany
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اون سهام شرکت نفت شمال برنت که ایران سهام داره پس چی میشه مگه باز دارن آبنبات به ایران میدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
فکر کنم یه رقابت بین المللی راه افتاده که کدام کشور بیشتر به ایران بدهکار هست

انگلیس به خاطر ژست خودش و کسب رتبه اول قبول کرده که بگه ما نیم قرن هست که ....
Canada
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
روباه ی مکار .فتنه. اتش بیار معرکه
سودش چی میشه
مواظب باشیم برباد نره
دزدی و فرار به اینور اب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
یورو به 30 هزار تومن رسیده !!!
دیگه چیزی از ایران باقی نمونده !
مسئولین هم که فقط وعده میدن و کاری انجام نمیدند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ای ساده های خوش باور انگلیس هیچوقت پول نمیده
Iran (Islamic Republic of)
عاشق وطنم
۲۲:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام.دوستان ازاینکه امروزانگلیس به بدهکاریش به ایران بعدازچنددهه اعتراف کرده دلیل دارداونها پول نقدبه ایران پرداخت نمیکنند چونکه میدونندتحریمهای تسلیحاتی ایران روبپایان است واینهم میدونندامریکاهم درمورد تحریمهای تسلیحاتی ایران شکست خورده است انگلیس میگه حالاوقتشه بجای پرداخت بدهی تسلیحات نظامی روباایران معامله میکنندمرگ برانگلیس وامریکاومرگ بروطنفروش خائنین باشگاه جوان خواهشمندم نظر بنده راانتشاربده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
یاد برجام افتادم که همه مفادش رو اجرا کردیم و حتی بتن هم ریختیم و اونا زدن زیر قراردادشون. الان باید چهل سال صبر کنیم اعتراف جدید.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۲:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خداکنم نده انگلیس همونا بخورن بهتره یکی همش برداره فرارکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بدهی مرد این دزدی بود باید دستشأن را قطع کنند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۴۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خوب شد تحویل ندادن
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۱:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چون اونا از قدرت ایران هراسانن چون ترسیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بعد از ۴۸ سال تازه بدهی قبول کرده ۴۸ سال دیگه هم بدهی پرداخت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
فرقی برای مردم ندارد دوباره یک نفر کل پول وام می گیرید بعد به کانادا فرار می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
این پولم یه ریالش به دست مردم نمیرسه و هیچ منفعتیم برا ملت نداره که مثلا یه قلمی ارزون بشه یا چیز دیگه درسته میاد میره تو جیب بعضیا ........ والسلام
Germany
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
حالا هم دادن برنامه استفاده از این پول هم بگید خدایش وقتی دادن یک مقداریش گم میشه بعد تقصیر میندازن فلان شخص من نبودم دستم بودم تقصیر آستینم بود خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
به مناسبت دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
سود و جریمه این عدم پرداخت چطور محاسبه شده که اینقدر کم است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ی سوال همیشه برام بوده کی میدونه جواب بده ...آیا ایران تو هرکشوری پول بلوکه داره مال زمان شاه هستن ???????????????? چرا واسه پس گرفتنشون ایران ایقد دیر اقدام کرده ?? چندین ساله میگن از کره طلب داریم امریکا سوییس نمیدونم کجا و........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
نه همش بیشتر پول های بولکه مربوط به همین چند ساله چون سیستم نقل انتقال دلار الکترونیکه ومرکزشم وزارت خزانه داری آمریکاست از همون جا پولی که به فلان کشور بستانکاریم میزنه مسدودش میکنه مثل بانک مرکزی خودمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ایران اون زمانها کشوری بود که همه کشورها را پوشش میداد الان مردم کشور در جای ثروتمند اما فقیر روزشان را می گذرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خو زودتر بدشون شاید مسوولین دلشون ب رحم اومد واسه مردم واکسن خریدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چون دلش بحال اخلاسگران وسلطان خودرووطلا سوخت برای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اگربدهی پرداخت شود مانندگلابی برجام چیزی نصیب ملت نخواهدشد ولی درانگلیس بماند حداقل دلخوشیم که طلبکاربم.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۷:۴۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام علیکم دقیقا درست گفتید متاسفانه سیاست های خارجی ما کاملا اشتباهه ما باید نسل‌های جوان رو جایگزین نسل قدیم کنیم
United States of America
زهرا
۱۵:۴۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
میخواد جاسوس هایش راببرد وروحانی درآخرین روزهای حکومتش همه جاسوسها روپس فرستادشاید بهترین حکومت برای همراهی انگلیس بودچون درآینده معلو م نیس چه برسرجاسوسها بیاید وپولها به حساب کی ریخته شود که به نفع انگلیس نباشد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بعضی دوستان میگن دولت انگلیس روباهه گرگه فلانه ... به نظرم کل کشورهای جهان اینطورن کدوم کشور میاد منافع بقیه رو به منافع خودش ترجیح بده؟ سیاست انگلستان یه سیاست پخته و در راستای منافع ملی خودشه ... ایرانم باشه این کارارو میکنه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۰۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
درسته که هر کشوری در پی منافع خودشه،اما نه با اتخاذ هر راهکاری که منجر به ظلم و ضایع شدن حق ملتی دیگر باشد.کشورهایی نظیر انگلیس راه دستیابی به منافع خودشان را استعمار می دانند اما خیلی از کشورها همچین سیاستی ندارندو فقط دنبال حق ملی خود هستند مثل ایران
Germany
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
هر وقت به سایر تعهدات خود عمل کرد به این یکی هم عمل میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
می بیند که نمی تواند مانع رفع تحریم سلاح بین المللی ایران شود از در دوستی می خواهد ضربه بزند. آنها فقط زور به اضافه مادیات را درک می کنند. می گوید شاید ایران حاضر شود در عوض طلب خود، سلاح از انگلیس بخرد.تا هم ضربات ایران به هژمونی انگلیس در خاورمیانه ، کمرنگ شود و نیز به آوازه قدرت نظامی ایران ضربه بزند و سلاح به ایران بفروشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
می خواهد در عوض بدهی خود، سلاحهای خود را به ایران بفروشد تا نشان دهد کشوری مثل ایران که یک قدرت نظامی بین المللی است، از انگلیس وسایل نظامی اش را می خرد پس در نتیجه ببینید که انگلیس دیگر چیست!!! و فوق قدرت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
شک نکنید یه حیله دیگه ایی در سر کثیفشانه اینا دشمنان ایرانند برای اینکه به مقاصد شومشان برسن دروغ میگن اگر پولی هم بدهند دنبالش حیله ها دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
حالا که انگلیس پذیرفته باید اصل پول رو با تاخیر 45 سال بده یا به رور ترین سلاح ها رو به ایران بده یا ناو هواپیمابر یا زیر دریایی هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ایران باید در این مبارزه پیروز شود و این بدهی را از انگلیس حتی اگر با توسل به زور شده بگیریم و گر نه فردا هر کشوری اقدام به بلوکه کردن دارایی های ایران می کند ما باید به دنیا ثابت کنیم که دوران باج گرفتن تمام شده و دیگر کسی جرات بلوکه کردن دارایی ما رو نداره ما باید از این فرصت استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۴:۳۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بالاخره یه چی هست که اعتراف کرده...چرا تو 40 سال اعتراف نکرده بود. بشنو ولی باور نکن..یه چی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اگه یه روزی خورشید از مغرب طلوع کرد اونوقت شاید انگلیس هم آدم بشه...!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
هیچ پولی نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بهتر مردم که پول دستشان نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
سیاست شناس
۱۳:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
روباه پیر خوب میدونه داره چیکار میکنه!اگه برجام رو پایبند بودند این حرف روباه هم پذیرفتنی میشد....تا وقتی اروپایی ها دم میتکونن برا امریکایی ها وضعیت در همین لفاظی ها فراتر نمیره
Netherlands
مهدی
۱۳:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
نشون می ده این قرارداد چندتا آدم با سواد نشوتن که حالا می شه بعد 48 سال پیگیری کرد نه مثل برجام که همون بعد امضا هم قتبل پیگیری برا ایران نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
فقط در حد حرفه .‌‌‌انکلیس پولی نمیده. لعنت بر انگلیس و انگلیس دوست و طرفداران داخلی و خارجی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چون امسال سال آخر دولته باید یه چی داشته باشه بگه تو دولت من بود. دوستان اومدن کمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
عمرا اگه بدن، یعنی بشینین تا بدن :/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
عمرا اگه بدن، یعنی بشینین تا بدن :/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بایستیم چی ..........؟
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۰:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
آخرم نفهمیدیم چرا انگلیس بعد از این همه سال بدهکاری رو پذیرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چون بعد از برداشتن تحریم تسلیحاتی ایران امیدوار به خرید ایران از تسلیحات انگلیسی است ... البته خیال باطلی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اونیکه پایین نظر داده عجب خوش خیالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خیلی دلتون خوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
چون که زاغری خیلی مهمه
آخرین اخبار