رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی مطرح کرد؛

نیاز فوری صنعت دارو و تجهیزات پزشکی به ارز/ درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان از بانک مرکزی

شیبانی گفت: درباره تامین دارو نگران هستیم و از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم که توجه ویژه ای به دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشند تا دچار کمبود نشویم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران در نشست خبری که با حضور فعالان حوزه دارو و رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد، از جلسه اضطراری فعالان حوزه دارو با وزیر بهداشت در حوزه تامین ارز خبر داد و گفت: باید توجه کرد که ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و این میزان تولید باعث شده بیماران احساس آرامش کنند. ما به عنوان سندیکا از تلاش‌های وزارت بهداشت به دلیل حمایتی که از حوزه دارو داشتند، تشکر می‌کنیم، اما نگرانی‌هایی در این حوزه ایجاد شده و لازم است به این نگرانی ها توجه شود.

واردات داروهای وارداتی نیازمند تخصیص ارز

او افزود: درست است که میزان زیادی از دارو را در کشور تولید می‌کنیم، اما در دارو‌های وارداتی و تامین ماده اولیه داروهای تولیدی به ارز نیاز داریم. متاسفانه نهادها، سازمان‌های ذی ربط و بانک مرکزی آنطور که باید و شاید توجه ویژه و خاصی برای تخصیص و تامین به موقع و کافی ارز دارو تجهیزات پزشکی ندارند.

 رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران گفت: شش ماه از سال گذشته است و انتظار بود که با تلاش‌های وزارت بهداشت در حوزه تامین ارز و تلاش همکاران مان در صنعت داروسازی، ارز به موقع تامین شود اما تامین ارز به موقع و کافی صورت نگرفت. باید توجه کرد که همکاران ما در صنعت داروسازی علی رغم کرونا و همه مشکلات تلاش کردند و اجازه ندادند که حتی یک روز هم یک خط از کارخانه داروسازی ما برای تولید دارو تعطیل شود، اما چنانچه سازمان‌های ذی‌ربط که در حوزه سلامت تاثیر گذارند، توجه ویژه‌ای به این حوزه نداشته باشند، ممکن است پیش بینی‌ها و نگرانی‌هایمان به وقوع بپیوندد.

شیبانی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تولید ما نسبتا مناسب است و خوشبختانه از آنجایی که در سال گذشته تمهیدات لازم دیده شد، انبار‌های شرکت‌های ما تا دو سه ماه دیگر وضعیت مناسبی خواهند داشت، اما این نگرانی در ما وجود دارد و به همین دلیل امروز با وزیر بهداشت جلسه اضطراری برگزار کردیم، گزارش هایی دادیم و نگرانی‌ها را اعلام کردیم.

او گفت: از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم که حتما توجه ویژه‌ای به دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشند؛ چراکه دارو یک کالای اساسی حیاتی است و اگر خدایی نکرده تامین آن با مشکل مواجه شود، هیچ جایگزینی ندارد، ضمن اینکه به مردم اطمینان می‌دهیم که با تمام توان و وجودمان تلاش کنیم که روند تامین دارو ادامه یابد، اما نگران هستیم که اگر کمکی از سوی مسئولان ارزی به سیستم دارویی نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد البته امیدواریم وضعیت به آنجا نرسد.

فرآیند تخصیص ارز در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد

در ادامه عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های دارویی، رژیمی و غذایی ایران، گفت: امروز با وزیر بهداشت جلسه داشتیم تا هم گزارشی از وضعیت محصولات سلامت‌محور ارائه دهیم و هم نگرانی‌ها و چالش‌هایی را که صنعت با آن مواجه است اعلام کنیم. باید توجه کرد که بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مکمل‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و از آنجایی که ارز تخصیصی به این صنعت، نیمایی است.

او ادامه داد: با توجه به این‌که مکمل‌های ویتامینه و املاح در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند، یکی از تقاضاهای ما این بود که فرآیند تخصیص ارز نیمایی به این صنعت به شکل دیگری در نظر گرفته شود، زیرا زنجیره تامین ارز این فرآورده‌ها بسیار طولانی شده است که می‌تواند نگران کننده باشد. تقاضا کردیم فرآیند تخصیص ارز این محصولات در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا با سرعت بیشتری شاهد تامین ارز باشیم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های دارویی، رژیمی و غذایی ایران بیان کرد: وضعیت این صنعت تاکنون مطلوب بوده، اما نگران ماه‌های آینده هستیم. اگر رویه بانک مرکزی در تخصیص ارز مورد نیاز صنایع اصلاح نشود، ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

خطر کمبودهای دارویی با روند کنونی تخصیص ارز

در ادامه این نشست، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: ما درباره ارز هشدار دادیم و اعلام کردیم که اگر سریع مسئله ارز حل نشود، به سرعت دچار مشکل و کمبود می‌شویم. واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است، اما عمدتا این داروهای پیچیده هستند و برای بیماری‌های خاص تجویز می شوند. واردکنندگان دارو، در اوایل سال برای مصرف سه ماه، دارو وارد و در گمرک نگهداری کردند تا ارز آن را دریافت کنند، اما به دلیل عدم تخصیص ارز کافی، همه این داروها با حداقل اسناد، از گمرک ترخیص موقت شد.

تخصیص ۳۰ درصد از ارز داروهای وارداتی تاکنون

او بیان کرد: از ابتدای سال فقط ۳۰ درصد از ارزی که برای واردات دارو در نظر گرفته شده را تخصیص گرفتیم، اما حدود ۵۰ درصد دارویی که باید می‌آمد، وارد بازار شد. در عین حال ارز واردات دارو امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. بر این اساس انتظار این بود که تخصیص‌ها سریع‌تر انجام شود. از طرفی وزارت بهداشت درگیر کرونا بود و ارزی که برای کرونا تخصیص داده شد نیز فقط یک سوم آن دریافت شده است و با توجه به جمعیت، این رقم اصلا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: این هشدار را می‌دهیم که توان تامین کنندگان دارو محدود است. از وزیر بهداشت درخواست کردیم این مشکل ارز حل شود، زیرا در غیر این صورت برای تولید دارو و واردات دچار مشکل می‌شویم.

کریدور سبز برای تامین ارز تجهیزات پزشکی ایجاد شود

مجید روحی  رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در ادامه نشست، گفت: در صنعت تجهیزات پزشکی، ۶۰۰ شرکت در سال ۹۸ برای تامین تجهیزات پزشکی داشتیم که در سال جاری به ۸۰۰ شرکت افزایش یافت. انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی حدود ۲۰ سال قدمت دارد و همه اعضای ما در تامین تجهیزات پزشکی در کنار وزارت بهداشت برای تامین نیاز کشور، فعالیت داشتند.

او با تاکید بر اینکه از ابتدا با ارز دولتی مخالف بودیم، افزود: از آقای رئیس جمهور می‌خواهیم که در تامین ارز و ایجاد یک خط کریدورسبز برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز اقدام کنند. باید توجه کرد که توان و پتانسیل در زمینه تامین تجهیزات پزشکی وجود دارد. در عین حال نیازی به ارز دولتی نداریم و از ابتدا هم با آن مخالف بودیم، اما می‌خواهیم ارز نیمایی با ایجاد کریدور سبز سریع‌تر به دست ما برسد تا واردات انجام و تجهیزات ترخیص شود. تامین ارز و نیازهای کشور در همه حوزه‌ها واجب است، اما در همه دنیا دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت قرار دارند. اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم، جبران مشکل خواهد بود.

اگر به نیازهای ارزی توجه نشود، دچار بحران می‌شویم

در ادامه این نشست فرامرز اختراعی رئیس سندیکای مواد موثره و بسته‌بندی دارو گفت: ما وظیفه دانستیم که هشدار دهیم که علی رغم همه موفقیت‌ها در تامین دارو، اگر مسئولان و نهادهای مرتبط با تامین منابع ارزی دقت‌شان را در زمینه تامین ارز از دست دهند و غفلت کنند، ممکن است برای اوایل سال آینده دچار مشکل شویم. جزو معدود کشورهایی هستیم که نیازهای دارویی کشور را تا ۹۸ درصد در داخل تولید می‌کنیم و مواد بسته‌بندی هم به صورت صد درصدی در کشور تولید می‌شود. بیش از ۷۰ درصد مواد موثره هم در کشور تولید می‌شود.

رئیس سندیکای مواد موثره و بسته‌بندی دارو افزود: میزان نیاز ارزی ما کمتر از ۷۵۰ میلیون دلار در سال است. اگر به نیازهای ارزی توجه نشود، دچار بحران می‌شویم. اگر نسبت به تامین بخش ارزی برای تولید صنعت داخلی تعلل کنیم، باید خسارت آن را با ۴۰ میلیارد دلار جبران کنیم که فشار سنگینی بر اقتصاد کشور خواهد بود.

تاکنون کمتر ۴۰ درصد ارز تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کرده است

در ادامه این نشست، صانعی رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی اظهار کرد: نگران جدی برای تامین اقلام تجهیزات پزشکی وجود داشت و به این دلیل جلسه فوری با وزیر بهداشت داشتیم. باید توجه کرد که در روند تامین تجهیزات پزشکی و سایر اقلام حوزه سلامت و دارو، تنها وزارت بهداشت دخیل نیست و ارگان‌های دیگر هم در این روند و تامین، نقش دارند و گاهی نقش آنها سرنوشت ساز است. امروز بانک مرکزی این نقش را دارد.

 رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ادامه داد: به نظر می‌رسد که در گرفتاری تحریم و کرونا، چالش با این مشکلات را در خارج از وزارت بهداشت ندیده‌ایم و فقط وزارت بهداشت است که در این زمینه تمرکز داشته است. در حال که بسیاری بخش‌ها خارج از اراده وزارت بهداشت است، ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده که به دلیل محدودیت‌ها این عدد امسال به یک میلیارد دلار رسیده است. از این یک میلیارد دلار تاکنون کمتر از ۴۰ درصدش تخصیص داده شده است. این درحالیست که در زمینه درمان قبل از این‌که به نگرانی برسیم، باید کالا را آماده کنیم و فکر می‌کنیم بانک مرکزی در این زمینه کم لطفی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
فكر نكنم دارو و غذا رو تحريم كنن الانم تقريبا همه جور دارويي تو بازار هست و كشتي كشتي دون و نهاده مياد
آخرین اخبار