دبیر مجمع انجمن‌های علوم آزمایشگاهی:

۸۵ درصد تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی، وارداتی است

صاحب الزمانی گفت: ۸۵ درصد تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی وارداتی است، باید برای ارائه خدمات مناسب، نظام مراقبت از آزمایشگاه‌ها در کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد صاحب الزمانی دبیر مجمع انجمن‌های علوم آزمایشگاهی کشور در نشست خبری، اظهار کرد: سالانه ۱۵۰ میلیون نفر به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و حدود دو میلیارد تست انجام می‌شود. باید توجه داشت که آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نقش مهمی در بیماریابی و تشخیص بیماری‌ها دارند و ۸۰ درصد تشخیص طبی بیماری‌ها با آزمایش صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: ۸۵ درصد تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی وارداتی است، باید برای ارائه خدمات مناسب، نظام مراقبت از آزمایشگاه‌ها در کشور ایجاد شود.

صاحب الزمانی با اشاره به چالش‌های ارزی نظام آزمایشگاهی کشور گفت: بسیاری از کیت‌های آزمایشگاهی وارداتی هستند و تعرفه و تامین این کیت‌ها وابسته به ارز است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انجمن‌های مرتبط با آزمایشگاه‌ها در این زمینه تعامل برقرار کند.


بیشتر بخوانید


قیمت بسیاری از کیت‌های آزمایشگاهی شفاف نیست

او با انتقاد از قیمت گذاری کیت‌های آزمایشگاهی گفت: قیمت بسیاری از کیت‌ها مشخص و شفاف نیست و از طرفی عدم تخصیص ارز موجب می‌شود که با کمبود و حتی گاهی بحران مواجه شویم.

صاحب الزمانی ادامه داد: باید تعرفه آزمایشگاهی واقعی دیده شود تا درآمد و هزینه آزمایشگاه‌ها متناسب باشد و نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها هم در قیمت کیت و تعرفه خدمات آزمایشگاهی لحاظ شود.

او با اشاره به نقش مهم آزمایشگاهیان در تشخیص کرونا ادامه داد: ما فقط می‌توانیم با کمک کیت‌های مولکولی بیماری را شناسایی کنیم و کرونا نقش مهم خدمات آزمایشگاهی را بیش از پیش نشان داد.

او اظهار کرد: متاسفانه در شرایطی که تحریم هستیم و کمبود ارز داریم باید با برنامه ریزی، تخصیص ارز صورت گیرد. دارو و تجهیزات پزشکی از اقلام اساسی و حیاتی محسوب می‌شوند، اما شاهد آن هستیم که ارز به موقع تخصیص پیدا نمی‌کند.

دبیر مجمع انجمن‌های علوم آزمایشگاهی کشور گفت: تخصیص ارز برای ورود و تامین ماده اولیه کیت‌های آزمایشگاهی به درستی انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.