در جریان کنفرانس مطبوعاتی با همتای بلاروس خود؛

لاوروف: اظهارات سران اتحادیه اروپا و ناتو درباره بلاروس مخرب است

وزیر خارجه روسیه اظهارات سران اتحادیه اروپا و ناتو درباره بلاروس را مخرب دانست و ابراز امیدواری کرد اوضاع این کشور باثبات شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اظهارات اتحادیه اروپا و ناتو درباره وضعیت اخیر بلاروس را مخرب دانست و ابراز امیدواری کرد که از طریق گفتگو ثبات به این کشور بازگردد.

لاوروف امروز این اظهارات را در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ولادیمیر مکی» همتای بلاروس خود در مسکو بیان کرد و گفت روسیه نتیجه انتخابات بلاروس را قبول دارد.

مکی نیز در این گفتگو اظهار کرد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از سوی نیروهای خارجی و داخلی برای تضعیف اوضاع سیاسی این کشور مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

لاوروف نیز با تکرار اینکه روسیه انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس را به رسمیت می شناسد، افزود مسکو امیدوار است از طریق گفتگو وضعیت این کشور به ثبات برسد. او گفت «از انقلاب رنگی در بلاروس جلوگیری شد. ما در برابر اولین حملات مقاومت کردیم و اجازه ندادیم سناریوی اوکراین در بلاروس اجرا شود. سناریوی انقلاب رنگی از خارج سازمان یافته است.»

مکی هم پاسخ داد «مقامات بلاروس موفق شده‌اند از وضعیتی که شباهت هایی با بحران سیاسی اوکراین در سال ۲۰۱۴ دارد، جلوگیری کنند. بلاروس مخالف هرگونه انقلاب است، به ویژه آنهایی كه از خارج از كشور هماهنگ شده اند.»

در ادامه لاوروف تاکید کرد که مسکو از هرگونه تلاش برای سازماندهی تحریکات در بلاروس از خارج جلوگیری خواهد کرد. او گفت « سایر کشورها سعی کرده‌اند اوضاع بلاروس را به یک امر بین‌المللی تبدیل کنند، اما مینسک و مسکو به دخالت های خارجی در امور بلاروس در پلتفرم‌های بین‌المللی توجه نخواهند کرد.»

حدود سه هفته است که اعتراضات در بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در جریان است. انتخابات در این کشور ۹ اوت برگزار شد و در آن الکساندر لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا پیروز اعلام شد. اما عده‌ای به ویژه «سوتلانا تیخانوفسکیا»، رقیب اصلی لوکاشنکو و از سران مخالفان این نتیجه را نپذیرفتند و اعلام کردند در این انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. بلافاصله کشور‌های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیز صحت انتخابات بلاروس را زیر سوال بردند و آن را متقلبانه اعلام کردند. اما لوکاشنکو ضمن رد اتهام تقلب انتخاباتی، تاکید کرده است معترضان از خارج از کشور حمایت می‌شوند. او معتقد است که آمریکا در پس همه این اعتراضات قرار دارد و به دنبال وقوع انقلاب رنگی در بلاروس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار