خشم آمریکا از ابراز وجود نیم‌بند اروپا در شورای امنیت

نشریه واشنگتن فری بیکن در مطلبی از احتمال اقدامات تلافی جویانه آمریکا علیه متحدان اروپایی‌اش پس از رسوایی هفته گذشته در سازمان ملل خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه تحلیلی واشنگتن فری بیکن در مطلبی نوشت: مقامات فعلی و پیشین آمریکا معتقدند پس از آنکه متحدان اروپایی آمریکا از همراهی این کشور در پیشبرد سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه ایران امتناع کردند، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای فشار آوردن به این کشور‌ها بررسی می‌کند.

دیپلمات‌های آمریکا در صدد آن هستند که متحدان اروپایی را مجبور کنند تا از ایران و متحدان آن یعنی چین و روسیه جدا شوند. توافقنامه تجارت آزاد با انگلیس و هماهنگی با فرانسه در مورد لبنان بخشی از اعمال فشار آمریکا علیه اروپا می‌تواند باشد.

روابط واشنگتن با متحدان اروپایی‌اش در پی ناکامی آمریکا در نتایج رای گیری شورای امنیت برای تمدید مجدد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران متشنج شده است. آمریکا اکنون در تلاش است دوباره تحریم‌های تهران را که بر اساس توافق هسته‌ای لغو شده بود، اعمال کند - تلاشی که متحدان سنتی‌اش فرانسه، آلمان و انگلیس با آن مخالفت کردند.

آمریکایی‌ها معتقدند این ملل اروپایی در مخالفت با واشنگتن به روسیه و چین پیوسته‌اند. اوج این تنش‌ها در روز سه شنبه هفته گذشته بود زمانی که کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحدان اروپایی واشنگتن را به جانبداری از تروریست‌ها متهم کرد.

کلی کرفت ساعاتی پیش هم مدعی شد قطعنامه ۲۲۳۱ به واشنگتن اجازه می‌دهد تا سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران موسوم به مکانیسم ماشه را اجرایی کند و هر کسی که در برابر مکانیسم ماشه بایستد تحریم خواهد شد.

یک دیپلمات آمریکایی که به نام او اشاره نشده است می‌گوید اروپایی‌ها از آمریکایی‌ها به دلیل خروج از توافق هسته‌ای ایران ناراحت هستند، اما به نظر نمی‌رسد که دلیل کافی برای همراهی نکردن با آمریکا و مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باشد.

سخنگوی تد کروز، سناتور آمریکایی ضد ایرانی در این خصوص گفت: بی پروایی که طی چند هفته گذشته توسط انگلیس، فرانسه و آلمان مشاهده شده است به وضوح و متأسفانه روابط ما را پیچیده خواهد کرد.

با تمامی این اوصاف در حالی که گفته می‌شود روابط آمریکا و اروپا در سال‌های اخیر و با روی کار آمدن دونالد ترامپ تنش زا بوده است، اما این ادعایی بیش نیست. آمریکایی‌ها مدعی هستند اروپا به چین، روسیه و ایران نزدیک است این در حالی است که اروپا در بیشتر سیاست‌ها و اقدامات ضد ایرانی آمریکا همراه و حامی واشنگتن بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار