شرمن: آمریکا نمی‌تواند با توسل به مکانیسم ماشه تحریم‌های ایران را بازگرداند

مذاکره‌کننده ارشد دولت آمریکا در زمان انعقاد برجام با تشریح دلایل ناتوانی واشنگتن در توسل به مکانیسم ماشه، آن را اقدامی غیرممکن ارزیابی کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه بیزنس اینسایدر، مذاکره کننده ارشد دولت باراک اوباما اذعان کرد براساس بند‌های «طرح جامع اقدام مشترک»، برجام، آمریکا قادر به از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران نیست.

وندی شرمن روز سه شنبه در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر شرایط برای فعال سازی مکانیسم ماشه وجود دارد یا خیر، گفت: وقتی بر سر آنچه با نام توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، مذاکره می‌کردیم می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که اگر ایران دست به نقض جدی این توافق زد، هر یک از اعضای برجام بتوانند با رجوع به سازمان ملل، تحریم‌های بین المللی را علیه تهران احیا کند.

مقام سابق دولت آمریکا در تشریح علل ناتوانی دولت آمریکا در توسل به مکانیسم ماشه یادآور شد: دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. رئیس جمهور با صدای بلند اعلام کرد ما دیگر عضو برجام نیستیم. شما این را هم (روز پنج شنبه) شنیدید که آلمان، انگلیس و فرانسه، دیگر طرفین برجام، تائید کردند که آمریکا دیگر مشارکتی در برجام ندارد. به تبع آمریکا در این زمینه هیچ جایگاهی در سازمان ملل نداشته و نمی‌تواند تحریم‌های ایران را احیا کند.

شرمن در خصوص پابرجایی تحریم‌های بین المللی علیه ایران گفت آمریکا تحت دولت ترامپ کلیه تحریم‌های لغو شده تحت برجام را از سر گرفت. آنچه آن‌ها در سازمان ملل به دنبال آن هستند این است که در کنار کارزار فشار حداکثری، تحریم‌های بین المللی علیه ایران وضع شود. برخی کشور‌ها کاملا از تحریم‌های آمریکا تبعیت نکردند. این یکی از دلایلی است که دولت ترامپ قصد بازگرداندن تحریم‌های چند جانبه را دارد. چون به اعتقاد خودشان آن وقت می‌توانند شانس بیشتری در خصوص اعمال تحریم‌هایی که ذیل برجام لغو شد، چه یک جانبه و چه چند جانبه داشته باشند.

مذاکره کننده ارشد دولت وقت آمریکا در زمان انعقاد برجام وضع کنونی توافق هسته‌ای را به دلیل کارزار فشار حداکثری و دیگر اقدامات دولت ترامپ بسیار نگران کننده توصیف کرد. شرمن مدعی شد: متاسفانه ایرانی‌ها گام‌های در مسیر اشتباه برداشته اند. آن‌ها درصد غنی سازی اورانیوم را افزایش داده و ذخایر اورانیوم غنی سازی شده آن‌ها بیشتر شده است. آن‌ها همچنین در حال توسعه و بکارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته هستند. آن‌ها در حال بررسی به راه اندازی برنامه پلوتونیوم خود هستند که مسیر دیگری برای دستیابی به مواد مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای است. این مسئله بسیار نگران کننده است، زیرا مسیر دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بحث از سرگیری تحریم‌های ایران از طریق توسل به مکانیسم ماشه، موضوعی است که این روز‌ها از سوی دولتمردان آمریکایی به جد دنبال می‌شود. آمریکا پس از شکست سنگین در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، به بهانه نقض تعهدات ایران ذیل برجام تلاش می‌کند تا تمامی تحریم‌های بین المللی علیه ایران را از سر بگیرد. ادعایی که البته با مخالفت حداکثری اعضای شورای امنیت تا به امروز خریداری جز جمهوری دومینیکن نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار