فرانسه تلاش آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را بی‌اثر دانست

نماینده فرانسه در سازمان ملل، تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران را بی‌فایده خواند و گفت ابلاغیه آمریکا نمی‌تواند روند مکانیسم ماشه را فعال کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنا گویگون، نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل، همچون روسیه و چین، تلاش آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه را بی‌فایده خواند و طی سخنانی در نشست مجازی شورای امنیت، گفت: «براساس قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا دیگر عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شمار نمی‌آید و به همین دلیل تلاش آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه موثر نیست.»

دیپلمات فرانسوی تاکید کرد: «ابلاغیه آمریکا نمی‌تواند روند مکانیسم ماشه را فعال کند.»

پیش از این نیز واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت را نمی‌توان ابلاغیه‌ای ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تلقی کرد و بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را فعال نمی‌کند. 

این در حالی است که دیان دجانی، رئیس دوره‌ای شورای امنیت، تصریح کرده است که نمی‌تواند اقدامی در خصوص پیشبرد تقاضای آمریکا در خصوص فعال‌سازی مکانیسم ماشه انجام دهد، چراکه هیچ اجماعی در میان اعضای شورای امنیت در این باره صورت نگرفته است.

اظهارات رئیس شورای امنیت موجب عصبانیت آمریکا شد، کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از اعضای شورای امنیت، مدعی شد که دولت ترامپ ترسی از تنها ماندن در شورای امنیت در خصوص پرونده ایران ندارد. وی ضمن اتهام زنی به اعضای شورای امنیت، اعضای مخالف آمریکا را به حمایت از تروریسم متهم کرد. 

آمریکا پس از آنکه در تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت شکست خورد و منزوی شد. اکنون قصد دارد تا با فعال‌کردن مکانیسم ماشه، تحریم های بین‌المللی علیه ایران را ظرف یک بازگرداند. مخالفان آمریکا تاکید می‌کنند که واشنگتن دیگر در توافق هسته‌ای حضور ندارد و بنابراین نمی‌تواند از بندی که در توافق پیش‌بینی شده، استفاده کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار