چرا میزان ولادت در بعضی استان‌ها کمتر از سایر استان هاست؟/ فقر یا ثروت کدام عامل عدم فرزندآوری است؟

کاهش جمعیت بحرانی است که اگر نتوانیم از آن با موفقیت عبور کنیم برای آینده کشورمان دردسر ساز می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آمار ولادت منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد که هر سال میزان ولادت در مقایسه با سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است، با ادامه این روند در طی چند سال اخیر، جمعیت شناسان معتقد هستند که در ۳۰ سال آینده ایران جزء ۴ کشور پیر جهان خواهد بود، کشوری که دیگر نیروی جوان و آینده ساز نخواهد داشت.

طبق گفته جمعیت شناسان برای اینکه این بحران را با موفقیت پشت سر بگذاریم هر خانواده باید حداقل ۴ فرزند داشته باشد؛ متاسفانه هنگامیکه از فرزند آوری و تشویق آن صحبت می‌کنیم عده‌ای بهانه‌های اقتصادی و کمبود امکانات را به زبان می‌آورند و می‌گویند با کدام حقوق و امکانات ۴ فرزند بیاوریم و همین بهانه‌ای است برای داشتن تنها یک فرزند و در نتیجه بحران جمعیت.

اگر نگاهی به خانواده‌های اطرافمان کنیم، می‌بینیم که امروزه اکثر خانواده‌ها تک فرزند هستند، که این خود می‌تواند یک معضل دیگر باشد، تک فرزندی می‌تواند رشد و آینده فرزند را با مشکل رو به رو کند و ادراک و روحیه اجتماعی او با اختلالاتی مواجه شود.

جالب است وقتی اوضاع اقتصادی خانواده‌هایی که دارای یک فرزند هستند را بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌توان رسید که اکثر خانواده‌های تک فرزند مشکل اقتصادی نخواهند داشت و خانواده‌هایی که دارای تعداد فرزند بیشتری هستند از امکانات اقتصادی و رفاهی کمتری برخوردار هستند و این بهانه که با مشکلات اقتصادی پیش رو نمی‌توان یک فرزند بیشتر به دنیا آورد تنها بهانه خانواده‌هایی هستند که مشکلات مالی کمتری از سایر خانواده‌ها دارند.

نکته دیگری که در بررسی آمار میزان ولادت قابل توجه است این است که میزان ولادت (با درنظر گرفتن جمعیت استان) در هر استان متفاوت است، تعدادی از استان ها دارای میزان ولادت پایین و تعدادی داری میزان ولادت بالا هستند. به عنوان نمونه میزان ولادت در استان‌های کشور را در سه ماه اول سال ۹۹ مورد بررسی قرار دادیم، در سه ماه اول سال ۹۹ در مجموع ۲۸۰ هزار و ۵۴۷ ولادت ثبت شده است.

به ترتیب استان‌های ایلام (۱۸۹۶)، سمنان (۱۹۰۵)، کهگیلولیه و بویراحمد (۲۸۹۷)، مرکزی (۳۷۲۷) خراسان شمالی (۳۷۲۹)، بوشهر (۳۷۳۶) قزوین (۳۸۱۰)، خراسان جنوبی (۳۹۰۷) چهارمحال و بختیاری (۴۰۴۲) و قم (۴۳۶۹) دارای کمترین میزان ولادت در بهار ۹۹ بوده اند.

همچنین به ترتیب استان‌های تهران (۳۵۶۵۶)، خراسان رضوی (۲۷۷۶۰)، سیستان و بلوچستان (۲۱۷۲۶)، خوزستان (۲۱۱۸۶)، فارس (۱۵۱۶۵)، اصفهان (۱۴۱۷۹)، آذربایجان غربی (۱۳۸۳۲)، آذربایجان شرقی (۱۳۰۳۵)، کرمان (۱۱۲۷۹) و گلستان (۷۶۵۷) دارای بیشترین میزان ولادت در بهار ۹۹ بودند.

صالح قاسمی کارشناس تحولات جمعیت شناسی ایران و جهان در گفت و گو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این موضوع اظهار کرد: در ایران طی سه دهه گذشته شاهد این مسئله بودیم که شاخص‌های جمعیت شناسی تغییرات زیادی و شاخص سالمندی افزایش چشمگیری داشته است.

او با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت در پایان سال ۹۸ به کمتر از یک درصد رسیده است، گفت: این آمار از نرخ رشد جمعیت در ایران بی سابقه است و نشان از این دارد که کشورمان ایران از لحاظ جمعیت وضعیت خوبی ندارد.

این کارشناس عنوان کرد: نرخ باروری در پایان سال ۹۸، ۱/۰۷ فرزند به ازای هر زن بوده یعنی هر زن به لحاظ آماری کمتر از دو فرزند به دنیا آورده است همچنین نرخ سالمندی طی سال‌های گذشته روند افزایشی داشته که طی سال‌های آینده افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

او با بیان اینکه امروز از هر ۱۰ ایرانی یک سالمند وجود دارد، گفت: در سال‌های آینده از میان سه ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود، که این مسئله می‌تواند پیامد‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زیادی را برای کشور ایجاد کند.

قاسمی با اشاره بر اینکه نرخ موالید در ۴ سال گذشته منفی شده است، بیان کرد: متاسفانه میزان ولادت سال به سال کاهش پیدا می‌کند و در سال جاری این روند کاهشی در نیمه دوم سال بیشتر خودش را نشان خواهد داد.

این کارشناس با اشاره به میزان ولادت در استان‌های کشور، گفت: استان‌های گیلان، مازندارن، و مرکزی سه استانی هستند که پایین‌ترین نرخ باروری را دارند و می‌توان گفت این موضوع ریشه در الگو فرزند آوری استانی دارد که عواملی، چون شرایط اقتصادی، سبک زندگی، آب و هوا، الگوی تغذیه و ... در آن دخیل است.

قاسمی عنوان کرد: باید مطالعاتی بومی در زمینه جامعه شناسی و در حوزه فرزند آوری در استان‌ها اتفاق بیفتد، اما در یک نگاه کلی باید در دو متغیر مشوق‌های اقتصادی و فرهنگ سازی در زمینه فرزند آوری سرمایه گذاری شود.

بحران جمعیت، بحرانی است که شاید در این روز‌ها متوجه پیامد‌های پیش رو آن در آینده نباشیم، اما اگر نتوانیم از این بحران با موفقیت بگذریم در سی سال آینده با جامعه سالمندی که مشکلات زیادی دارد پیش رو خواهیم بود، بنابراین نیاز است تا به مسئله جمعیت و برنامه‌های راهبردی در این زمینه نگاه جدی تری شود.


بیشتر بخوانید:

بحران؛ خانواده ایرانی کوچک‌تر از خانواده غربی

ایران یک قدم تا تبدیل شدن به کشور پیرمردها/ آژیر قرمز در خانواده‌ها به صدا در آمده است


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اینا سرباز میخوان واسه جنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اینا کارگر مفت میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اینا سرباز میخوان برا جنگ و بیگاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اینا کارگر مفت و سرباز مفت میخوان واسه جنگ و بیگاری و بهره کشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
باشه هر وقت ازدواج کردیم بچه هم به دنیا میاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
جمعیت زیاد بشه که اونا رو هم بدبخت کنین؟!
همین الان چه گلی به سر ما زدین که جمعیتم بخواین زیاد کنین؟ نه پول دارم نه کار
مردن رواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بی پولی و بیکاری
من جوون سی ساله نه کار دارم نه پول پس میشینم تا عمرم تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
آقا تحلیلگر بیا یه کار ثواب بکن من 38 سالمه من و به عنوان فرزند خوندگیت قبول کنم هم قول میدم رشد ایران و به تنهای چندین برابر کنم هم ثواب داره چون تو خرج خودمم موندم چه برسه یکی دیگه چه برسه بچه چه برسه 4 تا.....
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بیا فرزند من شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
همین که خودمون به دنیا اومدیم واین همه بدبختی کشیدیم بسه
شما تا حالا شنیدید یا دید بچه های سران مملکت خدمتی ،سربازی کاری انجام بدن ،همه شون با پول ملت دارن کشورهای که برای مردم دشمن حساب میشه ولی برای خودشون دوست ،خوشگذرانی می کنن
هرکی عاقل باشه بچه دار نمیشه ،بچه بیاریم تا استوری اقا زاده ها ببینن وافسرده بشن
نه داداش بچه بی بچه
ما که دیگه هویت اصلی وایرانی مون را از دست دادیم ،فقط جمعیت درست کنیم برای حفط منافع اقایون
Iran (Islamic Republic of)
راعی
۲۲:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
وا اسامی امامان که هنوز از اسم های پر طرفدار محسوب میشه زده تو ثبت احوال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
چون پول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
فرخی
۲۱:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
جمعیت نامید رو میخوای چیکار جمعیت بایستی امیدوار باشه همین الان به علت نگرانی مشکلات مالی بی پولی احساس زیان دارند تو سن کمتر از ۶۰ سال و ۶۵ سال می میرند شما آمار بگیرید اکثر مردم ایران در سن ۶۰ سالگی دارن میمیرند � سن پیری و کهنسالی نمی‌رسند شما دم از جمعیت پیر میزنید کدوم جمعیت پیر
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
اوناکه پولدارن تک فرزندهستن بخاطرمشکلات اقتصادی.وای بحال مافقیرفقرا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
والا ما یه پسر 2/5 ساله داریم من و همسرم خیلی دلمون میخواد یه دختر هم داشته باشیم ولی راستش با خرجای الان پوشک 80 هزار تومنی و شیر خشک 30 تومنی و.... که روز به روزم گرونتر میشه دیگه جرئت نداریم یه بچه دیگه داشته باشیم تازه این خرج های الانشه وای بحال خرج های تحصیل و خوراک و... در آیندش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
خب پوشک نبندین که ، شیر خشک هم بهش ندین. مگه ما قدیما ننه باباهای ما برامون از این خرج ها می کردند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بچه دار شین چند سال بعد پشیمون میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
اگه دولت هم مثل کشورهای دیگه از فرزندآوری حمایت کنه مردم تشویق میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
جیب خالی
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان
۲۰:۳۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
ولا ی بگم بچه اوری راحته خرجشه که سخته پوشک بچه و شیرخشکش که بماند ما چیکار کردیم برای اینده و این دولت و مسولین ایا چیزی گذاشتن برای نسل اینده که حالا شماها میگین فرزند اوری کم شده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
با سلام. اولا وضعیت اقتصادی و بیکاری جوانان و درامدهای ناچیز .دوما وقتی خودم دارم از زندگیم لذتی نمیبرم فقط زنده ام وزندگی نمیکنم چرا یکی دیگه رو ب شرنوشت خودم دچار کنم. زندگی فقط مال ادم های پولداره اوناهم بچه بیارن...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
نترسید آقازاده ها جبران میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام این بهانه نیس واقعیت حال جامعه هست
البته هستند بعضیا که وسع زندگیشون خوبه و نمیخواهند چند بچه داشته باشند
اما زندگی خیلی سخت شده خیلی
برای هر چیزی باید کلی هزینه کنی
با این کضع درامد بد مردم و ببکاری جوانان
دور از انصاف است که اسم ان را بهانه می گذارید
بهتر نیست این کارشناسان راه حلی برای بیکاری جوانان داشته باشند و با ثروتمندان و خوش درامدها چاره ا ی .....
Iran (Islamic Republic of)
اوان
۱۹:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
با سلام و خسته نباشید
ان چیزی که مسلم است امنیت ملی ما با امنیت اقتصادی گره خورده شما نگاه کنین سن ازدواج رو کدوم یک از ما هست که جوانان داخل فامیل در شرف ازدواج هستند ولی نمی توانند ازدواج کنند باید تا حدودی حق داد که بچه دار نشوند
شما همین دیشب توئیت یکی از وزرا در مورد خبر به دنیا امدن شش قلوها در البرز رو ببینین این سخنان تاثیر داره بر روی مردم
نمی شوگفت بچه بیاوردید ولی هیچ تشویقی مانند بسیاری از کشورها در نظر گرفته نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
درسته شرایط اقتصادی مردم خرابه،ولی بچه دار نشدن و تک فرزندی هیچ ربطی به شرایط اقتصادی نداره،کمااینکه میبینیم تو خانواده هایی که از تمکن بالایی هم برخوردارن اکثرا تک فرزند و نهایتا دو فرزند دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
این حرف شما هیچ منطق علمی نداره . حدود 20 درصد جامعه ثروتمندن و شاید نخوان بچه دار هم بشن و ولی قطعا میشه برای 80 درصد بقیه برنامه ریزی کرد ولی اولین مشکل فقر اقتصادی و دومیش فقر فرهنگیه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
اقتصاد ضیف خانوادها تنها دلیل این مشکله بااین اجاره خونها وهزینه های بالا خوراک وپوشاک ؛درمان و.. ..چطوره ممکنه؟؟؟ برای منافع خوتون به فکر افزایش جمعیت افتادین که ضررنکنید نه برای مردم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
کارگران هفت تپه الان ۵ ماه اعتراض کردن هر روز زیر گرمای ۵۰ درجه
دولت کجاست؟
بعد توقع دارین بچه بیارن
مردم نون ندارن بخورن
دولت هزینه پرداخت حقوق ۵ ماه کارگران شرکت هفت تپه نداره ؟میدونید ۵ ماه ادم بی پول باشه یعنی چی ؟!اونم زن و بچه دار...فقط میگیم اللهم عجل لولیک الفرج ....بخاطر این همه ظلمی که به مردم میشه و دولت اسوده با حقوق های نجومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اقتصاد ضعیف؟ مگه چیزی هم از اقتصاد گذاشتن؟ اقتصادی که دلارش 25 تومن باشه سکه اش یازده میلیون طلا گرمی یک میلیون این دیگه اقتصاد نیست بدبختی و فلاکته
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۱۶:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
بنده، بیست سال ازدواج کردم، وفرزندی ندارم،هزینه مراکز ناباروری اینقدر زیاده،که ادم از رفتن وداشتن بچه دلسرد میکنه،تو بگو چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
یکی شغل نداره، یکی ناباروره خلاصه زندگی همش مشکلاته واقعا آدم نا امید میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
میفهمم چی میگی واقعا مخارج و دارو ها گرونه پزشکام که از دستمزدشون نمیکذرن بیمه حمایت نمیکنه کاملا درکت میکنم
ان شا الله بزودی شما هم پدر میشی برا منم دعا کن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
اگه نویسنده این مطلب متاهل و دارای 4 فرزند باشه من همین الان ازدواج میکنم و 8 بچه میارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اگه تونستی بیار! من الان ۹ ساله ازدواج کردم به هزار بدبختی تونستیم ۱ بچه بیاریم، همینجور الکی که نیست داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
باسلام وقتی ما درفقرزندگی میکنم وفرزندان ما بیکار هستند ونمیتوانند تشکیل زندگی بدهند عده‌ای کل ثروت وامکانات رفاهی دارند فرزندان استان‌های فقیر مثل کهگیلویه و بویراحمد مجبورند به استان‌های همجوار مهاجرت کننده برای پیدا کردن کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
قطعا میزان درآمد در فرزندآوری اولین شاخص هست خانواده ای که درآمد کافی نداشته باشه وقتی که فقط به هزینه پوشک بچه فکر کنه از فزرندآوری منصرف میشه چه برسه به سایر هزینه هاش .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
گرانی و تورم و عدم وجود امنیت شغلی الان و نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی و مسکن فرزندان باعث تک فرزندی خیلیها شده.
ما که پول و امکانات نداریم که برای فرزندانمان مدرسه و دانشگاه خوب بسازیم .ویا در وزارتخانه و سازمانی خوب شغل مناسب رزرو کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
ما توی خرح خودمون موندیم
چطوری میخوایم خرج زن و بچه رو بکشیم
Germany
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
شما شرایط تحریم در آمد پایین و فقر روز به روز رو فاکتور گرفتید و مشکلات جامعه رو سانسور کردید !
مردم توان سیر کردن شکم خودشون رو ندارند
بچه بیارن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
فرزندآوری مردم هیچ نفعی برای مسئولین ندارد. علف!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
12 ساله که ازدواج کردم فکر طلاق و جدایی هستم چه برسه به بچه دار شدن: گرااااااانی . توررررم و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
برو اخلاقتون رو درست کنید و یکم باهم بسازید!! این حرفا چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
وقتی صیغه توکشوررایج بشه مشخصه ک این اوضاع پیش میاد بنیان خانواده سست شده بعدشم بعضی مردم ازفقروبه جیبشون نگاه میکنندبعدبچه میارن بعضیها هم هستندک براشون فرهنگ سازی شده ک کم بچه بیارن کلا دیگه مردم تمایلی ندارن به فرزنداوری حتی ثروتمندها وکارخونه دارها هم بچه کم میارن شاید فکرمیکنند بچه زیاداوردن ادم وپیروکور کر میکنه هی بایدحرصشونوبخوری بگی ازدواج میکنند اینده دارن اینده ندارن سرکارمیرن خلاصه مردم ازاین روبه تک فرزندی روی اوروندچون دیدمنطقی به اوضاع اقتصادی دارند بنظرمن دولت باید دست همت وتلاش خودشو پیاده کنه و ب فکرکارشغل خانه ارزان برا جوانها باشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
پول نداری
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۲۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
یکیش خودم وقتی شکمه خودمو ننیتونم سیر کنم زنو بچه رو چطور سیر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا سوال کردن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
چرا 60 پیام رو چاپ نمی کنید، چرا واقعیت رو پنهان می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
به قول دوست ما، تولید بچه، ساده ترین کار هست، مشکل کار هست و درامد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اتفاقا تولید بچه خودش پروسه سختیه!! الکی که نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
تعداد زیاذی زوج نابارور وجود داره اونا رو دریابید هزینه درمان بالاست بیمه ها قبول نمیکنن دولت باید حداقل نصف هزینه رو پرداخت کنه
-
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
باسلام وعرض خداقوت محضرعزیزان درباشگاه خبرنگاران جوان ما درشهرستان کبود راهنگ که ازتوابع استان همدان است زندگی می کنیم چندین وچندسال است که درحق مردم این شهرستان ظلم می شودوهرساله سهمیه کنکورشهرستان کبود راهنگ راباپارتی بازی به شهرهمدان که مرکزاستان است ومناطق جنوبی استان مانند ملایر،تویسرکان،نهاوندواسدآبادو....می دهندوخودمان شاهدهستیم که هرساله تعداد زیادی ازشرکت کنندگان کنکورحتی بارتبه پایین تراز دانش آموزان منطقه کبود راهنگ ازمناطق جنوبی استان وشهرهمدان قبول شده ودرمنطقه کبود راهنگ استخدام می شوندطوری که رتبه ده هزارکبود راهنگ درتربیت معلم پذیرفته نشده ولی ازمناطق دیگه بارتبه 37000درتربیت معلم پذیرفته شده حتی درآزمون استخدامی هم که به ماده 28 معروف است اکثراستخدام شدگان غیربومی هستند و70درصد کارمندان ادارات شهرستان کبود راهنگ غیربومی هستند حتی راننده وآبدارچی ومستخدمین ادارات هم افرادغیربومی هستند چون این مناطق افراد ذی نفوذ درادارات کل وحتی مجلس دارند وحتی مسئولین رده بالای منطقه کبود راهنگ هم غیربومی هستند ولی هیچ فردی ازمنطقه کبود راهنگ درسایرمناطق مشغول بکارنیست به نوعی می توان گفت شهرستان کبود راهنگ مستعمره است کشورهند ازاستعمارانگلیس رها شد ولی کبود راهنگ ازاستعمار رهایی ندارد امیدوارم درآینده هیچ زادو ولدی نباشدوساکنان این شهرستان هم ازمناطق دیگرباشدچون هیچ مسئول ذلسوزی نداریم که رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بجای اینکه بشینی تا یکی با هزار منت استخدامت کنه یه یا علی بگو و خودت برای خودت کاری روبه راه کن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
۳۵ سالمه. چهارساله ازدواج کردم بچه نیاوردم. به بر خودم بذارن ۴۰ سال دیگه هم بچه نمیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
بی پولی و بیکاری و قیمت بالای مسکن که آرزو شده برای جوانان
Iran (Islamic Republic of)
حافظ
۱۰:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
چشم ما اگه تونستیم ازدواج کنیم فرزند آوری هم یه فکری بحالش میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا گل گفتی >>>>
Iran (Islamic Republic of)
یک مادر شاغل
۱۰:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
شما وقتی این نظر رو بیان میکنید باید بدونید که خانواده ها برای تامین معیشت خودشون مجبورن کار کنن و وقتی یه مادر شاغل باشه نمیتونه بیشتر از یه فرزند رو حتی بهش رسیدگی کنه اکثر اونایی که فرزند بیشتری دارند مادران خانه دار دارند و متاسفانه با حداقل درامد زندگی میکنند و فرزند اوریشون هم فقط بخاطر سنتهایی هست که دارن ایا میشه فرزندی بدنیا اورد و اون رو با عقده داشتن یه زندگی خوب بزرگ کرد این چه افزایش جمعیتی هست. کشورهای دیگه برای تشویق فرزند اوری به خانواده برای رفع نیازهاشون حقوق میدن ولی آیا اینجا از خانواده های پر جمعیت حمایت میشه. با حرف که نمیشه بچه بزرگ کرد، بچه نیاز به رسیدگی داره و وقتی نشه تامینش کرد بچه داری افتخار نیست بلکه ظلم در حق اوناست که مجبورن با بدبختی زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
فقر؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
رخسار
۰۹:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
که متاسفانه برخی بهانه های اقتصادی را به زبان می آورند! بهانه نیست حقیقته! بهانه هم باشه فعلا در این مملکت آسایش روانی واسه جوانانی که قراره فرزندآوری کنن نمونده، وقتی خودشون در مشکلات غوطه ورن، از خودشون میپرسن چرا باید یکی دیگه مثل خودمون رو به دنیا بیاریم! شما برین مشکلاتتون رو با دنیا حل کنین، اونوقت مردم خودشون بچه رو میارن!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
به نظرمیرسدعلت مهم ان راحت طلبی جوانان وعدم مسئولیت پذیری باشدسرگرمیهای مختلفی که وجودداردباعث شده کمتربه فکر بچه باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
چون فقر علتش هست تو بگو از 100درصد 80درصد همینه 20درصد بقیه رو بزا برا ثروتمندانی که حوصله بچه رو ندارن ، اما امثال من نبود امنیت شغلی و اقتصادی باعثش هست میفهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
چه انتظاراتى داريدا وقتى پدرومادر ميبينن كه خودشون اينده مبهم وتيره دارن چرا بايد بچه بيارن كه اونم بى اينده و بدبخت شه وبعدا پدر و مادرشونو لعن ونفرين كنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
بچه نان میخواد رسیدگی میخواد پول میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
31 سالمه هر روز بدتر از دیروز با این وضع اوضاع مگه میشه ازدواج کرد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
دوست عزیز..وای جی سی...ب مسئولین بگو فقر رو ریشه کن کنن...تورم کم بشه...کار مناسب باشه ..ارزش پول ملی بالا بره...خونه ارزون بشه...دزدی و اختلاس کم بشه .. ..بعدش من ازدواج میکنم و اون موقع دوس دارم صاحب ۸ تا بچه بشم....چیزی عوض داره گله نداره...با این اوضاع مملکت همون بهتر که بچه نیاریم...هر چقدم بیاین زیر پست من حرف بزنین شعار دادین.......
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
شما اول یه فکری بخاطر مجرد بودن جوانها بکنید بعد به فکر فرزند آوری،
*هر کی قبول داره لایک کنه*
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
والا همینو بگو همه بی زن هستیم بچه کجا بود دیگه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی موسوی
۰۹:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
یه بچه ۲ساله دارم که نه یارانه بهش دادن نه معیشتی
به خودمون میدن ولی به بچه تعلق نگرفته، خخخ
قیمت پوشک،شیر خشک،لباس بچه و،،، وضعیت بیکاری، بازم انتظار دارین فرزند آوری بشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اشتباه کردی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
آخه برادر وقتی که می خوای آمار بدی چیزی به اسم جمعیت اون استان هم در نظر بگیر .
این که نوشتید فلان استان دارای کمترین میزان ولادت با این قدر تولد و استان فلان بیشترین میزان ولادت با این قدر تولد هست که نشد آمار
ببین به نسبت جمعیت جوان میزان ولادت چند درصد است .
الان استان چهار محال و بختیاری نسبت به استان تهران وضعیت خیلی بهتری داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
فقط مشکلات اقتصادی مگه مریض داریم تو این مملکت بچه بیاریم آینده خودمون چی شد؟ آینده ای برای اونا نمیمونه فقط آواره میشن مثل الان ما
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۹:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام
کاهش زادولد را به مسئولین تبریک میگم.
آقازاده ها هر روز چاق تر و مردم عادی وبدون سهمیه هر روز لاغرتر میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۸:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
ازدواجی انجام بشه تا بعداً بچه ای متولد بشه؟ اینقدر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و معیشتی مردم ایران خوب است که جوانان ایران قصد ازدواج داشته باشند؟ دل خوش کیلویی چند است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
بابا همه چی گرونه نون نداریم بخوریم....به گرونیها و بیکاری توجه کنین
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۰۸:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
تا اقصاد حل نشه کسی به فکر ازدوازجو فرزند اوری نمیوفته
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۳۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
من یه جوونم که الان 3 ساله ازدواج کردمه هر چی دوندگی میکنم و تلاشو کار میکنم که فقط بتونم قسطامو بدم بازم نمیرسم صبح از 7 میرم سرکار تا 2 ظهر غروب از 7 میرم تا 1 شب دوباره سرکار ....بازم نمیرسم ...کل حقوقم به زور میرسه به 3 تومن حالا شما بگید واقعا عاقلانست بچه دار بشیم و اون طفل معصوم رو همه بدبخت کنیم ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ازدواجت هم اشتباه بود !
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
فقر
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
حالا حالا مونده تا مسئولیت تبعات فاجعه بار این تورم و گرانی و ظلمی که بر مردم شد رو ببینن
روزی برسه که شیب منفی جمعیت کشور به نقطه بحران برسه
حالا ببین
و این هیچ دلیلی جز ب مسئولین نداره
Iran (Islamic Republic of)
MOSTAFA
۰۱:۴۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
ما که دیگه نمیتونیم تشکیل خانواده بدیم سنمونم دیگه داره میره خیلی بالا با این مخارج سنگین فکر نمیکنم حتی بتونم برای خودم قبر بخرم.هرچی کاشتیم به صدقه سر دولت محترم پنبه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
فکر کنم ثروت عامل عدم فرزند آوری است خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
بله چون ثروتمند میخواد تک خوری کنه
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
فقرررررررر...ففففققققرررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
لعنت به من اگر ازدواج کنم و صد لعنت اگر بچمو اینجا دنیا بیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
نه که تو بقیه کشورا جنابعالی رو حلوا حلوا میکنن رو سر شون...؟؟؟!!! کویت با اون جمعیت کم و درامد مفت نفت امروز اعلام کرد حقوق کارمنداش رو هم نمیتونه بده! اروپا و آمریکاشم که چیزی عیان است ....!! هر جای دنیا بری پول داشتی جلوت خم میشن .نداشته باشی باید بری کمپ آواره ها.....!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ببین رفیق . هر جای دنیا پول داشته باشی برات همه کار میکنن . چه ایران چه آفریقا چه کانادا چه فرانسه ... ولی اگه پول نداشته باشی ، حتی توی بهترین کشور جهان هم چیزی حسابت نمیکنن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
سریع بچه بیارین که سی سال آینده برای مسولین برده و نوکر نداریم بجنبید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
رزمنده برای جنگ میخوان
آخرین اخبار