گزارش/

بحران؛ خانواده ایرانی کوچک‌تر از خانواده غربی

طبق آمار موجود تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی کمتر از یک خانواده اسرائیلی، انگلیسی و آمریکایی است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  براساس گزارش و آمار‌های جهانی تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی کمتر از یک خانواده اسرائیلی، انگلیسی و آمریکایی است. نرخ فرزند آوری در ایران بیست پله از آمریکا پایین‌تر است و اسرائیل دو برابر نرخ فرزندآوری ایران را در اختیار دارد. نرخ باروری در ایران نیز پایین‌ترین مقدار در میان کشور‌های مسلمان است و آلبانی با رقم ۱.۵ رقیب اروپایی ایران محسوب می‌شود.

براساس گزارشی که سازمان جاسوسی ایالت متحده آمریکا در سال ۲۰۰۹ منتشر کرده و در آن پیش بینی‌های جمعیتی ایران در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۵ را تحلیل نموده است، تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی کمتر از تعداد فرزندان در یک خانواده اسرائیلی و تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی حتی کمتر از خانواده‌های انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی است.


بیشتر بخوانید: کشور‌های جهان چگونه با «بحران جمعیت» دست و پنجه نرم می‌کنند؟


در واقع سیاستمدران غربی با دقت، فاجعه کاهش جمعیت در ایران را زیر نظر دارند و خوب می‌دانند که این روند طی بیست سال آینده کشورمان را به سمت پیر شدن خواهد برد. ذوق زدگی آمریکایی‌ها به این جهت است که نرخ باروری ایران از حدود ۴.۶ فرزند در اوایل دهه شصت شمسی به کمتر از ۱.۷ فرزند در سال‌های اخیر رسیده است.

این درحالی است که محمد اسماعیل اکبری مشاور سازمان جهانی بهداشت؛ در اولین نشست تخصصی که بهمن ماه سال جاری  برگزار شد اظهار کرد: اصلاح ساختار جمعیتی باید هدف قرار گیرد و این نسبت‌ها اصلاح نمی‌شود مگر با فرزند آوری.

او در ادامه بیان کرد: لزوما تشویق ازدواج به نتیجه نمی‌رسد، زیرا سه تا ۶ سال طول می‌کشد تا یک زوج صاحب فرزند شوند.

اکبری با بیان اینکه حتما باید اعلام کرد که در هر خانواده ۴ فرزند هدف است، گفت: جمعیت سالمند باید زیر ۶ درصد باشد و جامعه سالمندی در کشور ما رشد کرده است که این یعنی یک خلاف دارد اتفاق می‌افتد.

متاسفانه برخی از کارشناسان جمعیت در کشور ما به سادگی از همه مسائل مهم و واقعیت‌های موجود دنیا در مبحث مدیریت جمعیت چشم پوشی کرده اند و کنترل جمعیت، تنظیم خانواده و بهداشت فرزند آوری را دقیقا در همان الگوی غربی و با همان دلایل، راهبرد‌ها و منابع را پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۱ دی ۱۳۹۹
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
نرخ فرزند آوری در ایران کمتر از کشور های دیگر است زیرا که کیفیت زندگی و رفاه در ایران کمتر از کشور های دیگر است. خیلی وضعیت اقتصادی خوبی داریم فرزند هم بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
کسانی که قصد ازدواج دارند بااین تجملات هزینه ی گزاف والدین جوانان واقعا بی خیال ازدواج میشوند و طبیعیه فرزندآوری زیاد کم میشه .
مسئولان باید کمک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
مردم پول ندارند.تو این وضعیت اقتصادی بچه دار شدن برای بیشتر اغشار جامعه دشواره. اون موقع دهه شصت هم به خانواده ها گفتند بچه دار شید که الان حال و روز ما دهه شصتیا اینه.نه شغلی نه درآمد درست و حسابی و ....
با این قیمتا حتی حسرت یه پراید به دل خیلی از ما جوونا مونده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
درست گفتی. واقعا نباید اشتباهی که در دهه شصت اتفاق افتاد دوباره تکرار شه، یه نسل سرگردون و آویزون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
آدم بیکار چطوری ازدواج کند و فرزند بیاورد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
روی درمان زوجهای نابارور باید جدی کار بشه
به نظر من حتی مردم بیان از اونها حمایت کنن ودر قالب کار خیر برای درمان اونها هزینه بدن...
متاسفانه کسی به دادمون نمیرسه جز خود ما مردم
ی روزی میفهمیم که دیگه خیلی دیده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جدی میگی
آخرین اخبار