آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از اما و اگر‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی مدارس تا تهیه سیم‌کارت دانش آموزی

آموزش و پرورش هفته گذشته با اخباری درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده و پیشنهاد تهیه سیم‌کارت دانش‌آموزی گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  «اما و اگرهای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس»، «زمان‌بندی توزیع کتاب‌های درسی دانش آموزان» و «پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای ارائه سیم کارت دانش آموزی» سپری شد.

اما و اگرهای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس با توجه به هشدارهایی که اخیرا ستاد کرونا در برخی مناطق از جمله تهران برای خطر بازگشایی این اماکن داده است، اظهار کرد: اصل موضوع بازگشایی مدارس، مصوبه ستاد ملی کروناست و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود.

او ادامه داد: بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور قطعی است، اما شکل و نحوه بازگشایی با سه سناریو متفاوت در شرایط سفید، زرد و قرمز در نظر گرفته شده است و در وضعیت قرمز بازگشایی نداریم.

مدیرکل دفتر سلامت با بیان اینکه در مناطق عشایری و روستایی به دلیل جمعیت کمتر امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درس وجود دارد، گفت: به طور کلی در مناطق سفید و زرد بازگشایی فیزیکی با کنترل مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود و دانش آموزان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده باید در مدرسه حضور داشته باشند همچنین نظارت بر حسن اجرای کار هم مورد توجه است.

پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای ارائه سیم کارت دانش آموزی

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی معلمان معتقدند که تولید محتوای مجازی وقتگیر است، گفت: برای همه دروس محتوای مجازی تولید شد و همه افراد امکان استفاده از آن را دارند، امتیازی که این روش دارد این است که محتوای فعلی در دورترین مناطق آموزشی کشور هم در دسترس است. البته بخشی از موارد نظیر پهنای باند خارج از دسترس آموزش و پرورش است.

او افزود: تمام مدارس ما طبق قانون ب نامه تا اول شهریور به سامانه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و تلاش داریم شرایط را هموار‌تر کنیم البته همچنان پیش بینی می‌کنیم برخی دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند نداشته باشند؛ جامعه آگاه است که با شرایط غیرمنتظره مواجهیم و هر خدمتی سعی می‌شود به گونه‌ای باشد که حداکثر بهره مندی را داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با اینکه در شبکه شاد محیطی ایمن فراهم کردیم خانواده‌ها از دسترسی به اینترنت دانش آموزان خود نگران بودند، بنابراین سعی داریم سیم کارت دانش آموزی از اپراتور‌ها درخواست کنیم و طرح موضوع شد؛ همچنین درباره هزینه اینترنت بحث‌ و بررسی‌های لازم انجام شد.

جذب در دانشگاه فرهنگیان متناسب با ظرفیت‌های موجود است

جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره تمهیدات لازم برای افزایش جذب در دانشگاه فرهنگیان و اظهارات رئیس این دانشگاه مبنی بر اینکه امکان جذب بیشتر نیرو را دارند، گفت: کسی که این حرف را زده است خیلی با برنامه ریزی نیروی انسانی آشنایی ندارد؛ آمار خروجی آموزش و پرورش مشخص است و مجوز‌های داده شده متناسب با جایگزینی خروجی است. اینکه کسی وارد شود و بگوید ۱۰۰ هزار نفر مجوز بدهید، نیروی انسانی را فله‌ای به جایی نمی‌دهیم در واقع متناسب با خروجی و شاخص‌هایی که آموزش و پرورش با ما به توافق رسیده است نیرو‌ها را تامین می‌کنیم و متناسب با ظرفیت و توانایی دانشگاه فرهنگیان مجوز می‌دهیم.

او ادامه داد: از نظر ما این دانشگاه ظرفیت آموزش بیش از ۲۵ هزار نیرو در سال را ندارد که جمعا در یک دوره چهار ساله ۱۰۰ هزار دانشجو می‌شود. به هرحال متناسب با ظرفیت نیرو می گیرند و مابقی آن هم از طریق ماده ۲۸ این دانشگاه خواهد بود و این‌ها آموزش‌های تکمیلی خودشان را در این مجموعه می‌بینند.

بررسی گزینه‌های مختلف برای تعیین تکلیف اینترنت شبکه شاد

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش درباره وضعیت اینترنت شبکه شاد برای سال تحصیلی آینده بیان کرد: گزینه‌های مختلفی برای تعرفه اینترنت شبکه شاد در حال بررسی است که تا آخر این هفته بعد از توافق با شورای عالی فضای مجازی نهایی می‌شود.

او از جمله گزینه‌های پیشنهادی برای این شبکه را تعیین الگوی مصرف برای کاربران، رایگان شدن اینترنت و کاهش میزان تعرفه نسبت به شرایط عادی برشمرد که این موضوع نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای دیگر کاربران شبکه شاد از جمله همه معلمان اعم از دولتی و غیردولتی مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وضعیت مدارس و دانش آموزان در اولین سال تحصیلی کرونایی

تب داغ کرونا در تابستان امسال با وجود همه دغدغه‌ها و بلاتکلیفی‌هایی که در عرصه‌های مختلف زندگی و از جمله روند آموزش محصلان داشت، در نهایت منجر به این شد تا دانش آموزان از ۱۵ شهریور راهی کلاس درس خواه حضوری و خواه غیرحضوری شوند و آنچه در این میان مبهم مانده است وضعیت رفت و آمد، تامین کتاب درسی و محتوای آموزشی، چگونگی تامین نیروی انسانی، ساماندهی نوآموزان پیش دبستانی و مواردی از این قبیل است.

موضوعات و ابهاماتی که برخی از آن‌ها با وجود سال تحصیلی کرونایی ایجاد می‌شود و برخی مسائلی که همواره وجود داشته اند و دغدغه همیشگی شروع سال تحصیلی دانش آموزان بوده‌اند که به برخی از این موضوعات در این بسته خبری پرداختیم.

زمان‌بندی توزیع کتاب‌های درسی دانش آموزان

اسداله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره نحوه توزیع کتاب‌های درسی که از روز گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: روند توزیع کتاب‌های درسی از منطقه به مدرسه از ۲۰ مرداد شروع شده بود و از ۲۵ همین ماه هم توزیع کتاب به مدرسه و دانش آموزان آغاز شد.

او ادامه داد: روند توزیع کتاب‌های درسی از ۲۵ مرداد برای متوسطه اول آغاز شده است و برای سایر پایه‌ها و رشته‌ها از ۱۰ تا ۱۵ شهریور آغاز خواهد شد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان با توجه به اعلام زمان بندی مدارس برای دریافت‌های کتاب‌های خود باید اقدام کنند، گفت: این اقدام به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع صورت می‌گیرد همچنین توزیع صرفا از طریق مدارس صورت خواهد گرفت.

ترمیم حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره تغییر وضعیت معلمان خرید خدماتی اظهار کرد: برای تبدیل وضعیت این معلمان همچنین معلمان غیردولتی نه قانون و نه مجوزی داریم همچنین دولت هم هیچ تعهدی نسبت به این موضوع ندارد.

او تاکید کرد: اما برای ترمیم حقوق آن‌ها برنامه ریزی داریم که این گروه از معلمان در میزان دریافتی اختلاف معناداری نداشته باشد و در حال برنامه ریزی برای این کار هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار