وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بیش از ۲۳ هزار واحد مسکونی در اختیار افراد حقوقی

اسلامی گفت: در سامانه ملی املاک و اسکان کشور بیش از ۲۳ هزار واحد مسکونی به نام بسیاری از شرکت‌های حقوقی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آغاز به کار سامانه ملی املاک و اسکان کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز به یاری خداوند و همت همکاران به صورت شبانه روزی توانستیم یکی از مطالبات کهن و مهم که شناسایی واحد‌های خالی برای مدیریت بازار مسکن بود را عملیاتی کنیم گفت: ما تا این لحظه برای کسانی که بیش از یک واحد مسکونی دارند پیامک ارسال کرده‌ایم.

او توضیح داد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خالی از سکنه در کشور شناسایی شده‌اند که برخی از این واحد‌ها برای افراد حقیقی بوده به طوری که بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی به نام یک فرد ثبت شده است.

اسلامی بیان کرد: شرکت و بانک‌های زیادی دارای واحد‌های خالی از سکنه هستند که تا پایان شهریور ماه در صورتی که این واحد‌ها عرضه نشوند فهرست آن‌ها ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های حقوقی بیش از ۲۳ هزار واحد مسکونی به نام خود در این سامانه ثبت کرده‌اند افزود: ۱۵ دستگاه به این سامانه مرتبط می‌شود که مجوز قانونی دارند و ما در همین راستا از سال گذشته با همکاری این دستگاه‌ها توانستیم سامانه جامع املاک و اسکان را امروز بارگذاری کنیم.

اسلامی با بیان اینکه با ۱۶ دستگاه و هماهنگی با آن‌ها توانستیم مجوز قانونی برای ارتباط با سامانه اسکان و املاک دریافت کنیم، گفت: امروز این سامانه رونمایی شد و اولین سری از پیامک‌ها به متقاضیان خانه‌های خالی ارسال شد.

او با اشاره به اینکه ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ روز فهرست نهایی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، گفت: ما سعی داریم احتکار و سرمایه‌گذاری‌هایی جهت ایجاد ثروت در بازار مسکن را رفع کنیم و اجازه نخواهیم داد که مسکن، محل ثروت و تولید سرمایه شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما در این شرایط مهم‌ترین کارمان ایجاد ثبات و تثبیت در بازار مسکن است و این اقدام خود باعث هجوم واحد‌های خالی از سکنه به بازار مسکن جهت اجاره و فروش خواهد شد.

او گفت: یک گام مهم‌تر آن است که در طرح اقدام ملی مسکن مجتمع‌های مسکونی را ارائه خواهیم داد و ما به تمامی سازندگان و انبوه‌سازان اعلام کرده‌ایم که اگر واحد خالی دارند در طرح اقدام ملی مسکن عرضه کنند و ما به سازندگان زمین شهری مرغوب ارائه می‌دهیم تا آن‌ها با تولید و ساخت واحد‌های مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن کمک کنند، مهم‌ترین نهادی که بیشترین نقش را در تهیه اطلاعات سامانه اسکان و املاک داشت، سامان ثبت اسناد و املاک کشور بود که مصوبات در این طرح باعث شده که معارض‌های قانونی را از بین ببرند.

اسلامی گفت: شرکت ملی گاز و همچنین وزارت نیرو هم در ارائه آمار برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک تا اسکان همکاری بسیار زیادی داشته‌اند.

او تأکید کرد: ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در تهران با اطلاعاتی که کسب کرده‌ایم خالی است و امروز به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی پیامک برای شناسایی واحد‌های ارائه شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا ۱۰ روز آینده به بیش از یک میلیون مالک واحد مسکونی پیامک ارسال می‌شود و در صورتی که واحد آن‌ها خالی باشد باید هرچه سریعتر برای فروش و یا اجاره اقدام کنند و در صورتی که واحد خود را اجاره داده باشند مستنداتی برای اثبات آن‌ها باید ارائه کنند.

اسلامی تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که سرمایه‌های بی حساب و کتاب به بازار مسکن وارد شوند و با اصلاح قانون مالیات سعی خواهیم کرد که نرخ‌های مالیات را بیشتر  افزایش دهیم تا قدرت بازدارندگی را برای ورود دلالان ایجاد کند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که رییس کل بانک مرکزی مدعی شده بانک‌ها هیچ خانه خالی ندارند، گفت: ما پیکره واحدی هستیم و برد و باختی در بین دستگاه‌های دولت وجود ندارد مهم این است که سرمایه‌های بی‌حساب وارد بازار مسکن نشود تا نتواند قیمت مسکن را افزایش دهد.

اسلامی در ادامه با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی هرگونه اطلاعاتی که لازم دارد را از این سامانه دریافت می‌کند گفت: تعامل دوستی با سازمان امور مالیاتی داریم و سازمان امور مالیاتی اطلاعاتی را که می‌خواهد ما برای آن‌ها فراهم کنید والبته در یک بازه زمانی دو ماهه تمامی اطلاعات و به‌روزرسانی‌های اطلاعات صورت گرفته است.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر پایین بودن نرخ‌های مالیات هم گفت: نرخ‌های که پیش از این در قانون پیش‌بینی شده بود بازدارنده نبود به همین دلیل میزان جدید مالیاتی در قانون جدید اعلام شده و انتظار داریم که این نرخ‌های جدید بتواند موثر و قدرت دارندگی لازم را داشته باشد.

وزیر راه  و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره امضا فروشی و نظارت بر مهندسان هم گفت: نظام مهندسی با همان کیفیت در حال فعالیت است و مسئولیت مشخصی در حوزه نظام مهندسی وجود دارد.

اسلامی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی نظارت بر این موضوع دارد و شورای انتظامی هم به صورت کامل بر تخلفات مهندسی رسیدگی می‌کند که این متاثر از قدرت وزارت راه و شهرسازی بوده است.

او یادآور شد: ما این روند را نهادینه کرده ایم تا اگر مورد تخلفی بود در یک فرآیند بررسی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی بوده که تمامی آن‌ها در قالب و طرح اقدام ملی مسکن و عرضه می‌شود گفت: پیمانکاران در حال تکمیل واحد‌های مسکن مهر در قالب طرح اقدام ملی مسکن هستند و تمامی آن‌ها بر اساس شاخص‌ها و اعتباری است که سازمان برنامه و بودجه تعیین کرده است.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره افزایش یافتن قیمت واحد‌های مسکن ملی هم گفت: قرار داد ما با پیمانکاران برای ساخت مسکن ملی بر اساس فهرست بها و شاخص تعدیل اعلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه بوده و تمام تدابیر اندیشیده شده تا تجربه تلخ مسکن مهر را تکرار نکنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته تورم اخیر بر قیمت تمام شده ساخت مسکن ملی اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۹:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام این یعنی دزدی و احتکار دولتی . وقتی رهبر معظم می فرمایند : هنوز به دولت اسلامی نرسیده ایم یعنی این دزدی های آشکار را می داند ولی گوش شنوا نیست و افراد نفوذی پست های کلیدی را در اختیار دارند . و الا دولت باید این املاک را به مزایده گذاشته و با ارائه در سایت مسکن اولویت با افراد بی مسکن و مستاجران آن خانه ها باشد . سپس برای عموم به فروش اینترتی گذاشته شود و در آمد حاصل صرف توسعه کارخانجات تولید لوازم و مصالح ساختمانی گردد تا قیمت مسکن به حداقل برسد و دیگر کسی بدون خانه در کشور نداشته باشیم . البته شعور می خواهد ( شرع ،تدین - علم ، تخصص --وارستگی ، تواضع --رشادت ، شجاعت ) پس کدام مسئول با شعور این کار را پیگیری خواهد کرد .
آخرین اخبار