گزارشی از وضعیت انتشار کتاب در مرداد ۹۹/ روند کاهش انتشار عناوین کتاب متوقف نشد

میزان انتشار کتاب در مرداد ماه امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان انتشار کتاب در مرداد ماه امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است؛ امسال ۳ هزار و ۴۰۲ عنوان کتاب در مرداد ماه منتشر شد، در حالی که در مرداد ماه سال گذشته ۸ هزار و ۲۸۱ عنوان کتاب منتشر شد. این آمار نشان می‌دهد، میزان انتشار کتاب در مرداد ماه امسال به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.


بیشتر بخوانید


شیوع بیماری کرونا، قیمت کاغذ و سایر ملزومات چاپ به همراه وضعیت اقتصادی نشر باعث شده است، ناشران بیش از پیش میزان انتشار کتاب هایشان را کاهش دهند و روند کاهش عناوین کتاب که از سال ۹۶ خود را نشان داده بود، تاکنون متوقف نشود و هرساله شاهد این وضعیت در بازار نشر باشیم.

۲ هزار و ۲۸۶ عنوان کتاب تألیفی و هزار و ۱۱۶ عنوان کتاب ترجمه در مرداد ماه امسال منتشر شد. در این میان ۲ هزار و ۷۶ عنوان کتاب چاپ اولی و هزار و ۳۲۶ عنوان تجدید چاپ هستند. این مسئله نشان می‌دهد، بیشتر کتاب‌های منتشر شده تألیفی و چاپ اولی هستند و تعداد کمتری از کتاب‌های منتشر شده در زمره کتاب‌های ترجمه و تجدید چاپ قرار می‌گیرد.

نگاهی ساده به کتاب‌های منتشر شده در برخی انتشاراتی های باسابقه نشان می‌دهد، مولفان مشهور این انتشاراتی‌ها در سال جاری کتابی منتشر نکرده اند و بیشتر کسانی که کتاب منتشر کردند یا در دسته افراد گمنام در حوزه خودشان یا کتاب اولی قرار می‌گیرند.

۲ هزار و ۹۰۴ عنوان کتاب در انتشاراتی‌های تهران و ۴۹۸ عنوان کتاب در انتشاراتی‌های شهرستان‌ها منتشر شده است. جدای از اینکه بیشتر ناشران کشور در تهران فعالیت می‌کنند، همین آمار ساده نشان می‌دهد وضعیت انتشار کتاب در شهرستان‌ها خوب نیست و وضعیت بد نشر را در تهران و شهرستان‌ها نشان می‌دهد.

کتاب‌ حوزه‌های کودک و نوجوان، دین و کمک آموزشی نسبت به حوزه‌های دیگر با تیراژ‌های بالاتری منتشر شدند. متوسط تیراژ کتاب‌های کودک و نوجوان هم به کمتر از دو هزار جلد می‌رسد؛ البته در این میان میزان تیراژ کتاب‌های حوزه ادبیات به طور متوسط به ۹۸۷ عنوان می‌رسد درحالی که متوسط تیراژ کتاب‌های ادبیات در مرداد ماه سال گذشته ۹۲۲ عنوان بود. این مسئله افزایش اندک تیراژ کتاب‌های ادبیات را نشان می‌دهد.

کتاب‌ حوزه‌های کلیات، علوم طبیعی و ریاضیات و علوم اجتماعی نسبت به کتاب‌های دیگر با تیراژ‌های کمتری منتشر شدند. کمترین تیراژ کتاب هم به ۶۴۴ عنوان می‌رسد، آمار تیراژ‌ کتاب در مرداد ماه نشان می‌دهد نشر ما بیشتر کتاب هایش را به صورت دیجیتال منتشر می‌کند و کمتر سراغ انتشار کتاب به صورت افست می‌رود. درحالی که در گذشته میزان انتشار کتاب‌های افست بیش از دیجیتال بود.

تیراژ‌های کمتر از هزار نسخه به صورت دیجیتال منتشر می‌شوند و چاپ افست تنها برای کتاب‌هایی استفاده می‌شود که در تیراژ هزار نسخه و بالاتر از آن منتشر می‌شوند. ادامه این وضعیت در بازار نشر باعث رکود بیش از پیش بازار نشر خواهد شد؛ از آنجا که انتشار کتاب الکترونیک به بستر‌هایی نیاز دارد و ناشران برای ایجاد آن باید سرمایه زیادی داشته باشند، احتمال استقبال ناشران از انتشار کتاب الکترونیک کمتر است و تنها ناشرانی می‌توانند در این مسیر گام بردارند که سرمایه هنگفتی دارند و بیشتر ناشران کشورمان چنین سرمایه‌هایی ندارند. برای همین احتمال دارد ناشران بیشتری به سمت تعطیلی یا تغییر شغل بروند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار