سنگینی سایه رکود بر صنعت نشر/ کاهش عناوین کتاب؛ گرهی که هنوز باز نشده است

انتشار کتاب نسبت به سال قبل به شدت کاهش یافته و سایه رکود بر صنعت نشر بیش از سالهای گذشته به شدت سنگینی می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان انتشار کتاب در چهارده روز آغازین تیرماه امسال نسبت به سال قبل به شدت کاهش یافت.

در چهارده روز آغازین تیرماه امسال ۳۵۸ عنوان کتاب منتشر شد درحالی که این میزان در سال گذشته ۳ هزار و ۱۹۳ عنوان بود. این اعداد و ارقام رکود شدید بازار نشر را در سال جاری نشان می‌دهد رکودی که از سال ۹۷ در میزان انتشار عناوین کتاب نشان می‌دهد و هرسال با شدت بیشتری بر این بازار سایه می‌افکند گویا قرار نیست سایه رکود از سر بازار نشر کم شود.


بیشتر بخوانید



یک سوال مهم در اینجا مطرح می‌شود مقصر اصلی رکود شدید در بازار نشر کیست به سمت چه کسی باید اشاره کرد و گفت که او مسبب اصلی این ماجراست؟ واقعیت این است که رکود بازار نشر تدریجی ایجاد شد. از روزی که ناشران به دلیل کاهش استقبال مخاطبان از کتاب، تیراژ‌های کتابشان را کاهش دادند و تیراژ‌های ۵ هزارتایی کتاب به خاطره‌ای خوش از سال‌های دور تبدیل شد؛ زنگ خطر صنعت نشر به صدا درآمد.

از روزی که قیمت کاغذ به شدت افزایش یافت و در مقطعی به بندی بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید توان صنعت نشر برای انتشار کتاب کمتر از گذشته شد و زنگ خطر صنعت نشر با شدت بیشتری نواخته شد.الان چند سالی است که آمار میزان انتشار عناوین کتاب این رکود را فریاد می‌زند و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

روزی که مجوز احداث انتشاراتی داده می‌شد باید برای افزایش سرانه مطالعه کشور چاره‌ای می‌اندیشیدند تا امروز تعداد زیادی از ناشران با مشکلات عدیده‌ای در این بازار دست و پنجه نرم نکنند.۱۶ هزار مجوز نشر در کشور صادر شد الان حدود ۲ هزار ناشر فعال داریم حدود ۲ هزار ناشر فعال در کشور روز‌های رکود صنعت نشر را تجربه می‌کنند و تلاش می‌کنند در این بازار به حیات خود ادامه دهند و سرنوشت ناشرانی را پیدا نکنند که مجبور شدند انتشاراتی را تعطیل کنند و دیکر در این بازار فعالیت نداشته باشند.

۲۶۴ عنوان کتاب تالیفی و ۹۴ کتاب ترجمه در ۱۴ روز آغازین تیرماه منتشر شد. سهم ناشران تهرانی از انتشار کتاب در این مدت ۳۰۹ عنوان و ناشران شهرستانی ۴۹ عنوان بود؛ ۲۷۹ عنوان کتاب چاپ اولی و ۷۹ کتاب تجدید چاپ در این مدت چاپ شدند. همچنین تیراژ کتاب‌ها در مجموع به ۲۹۳ هزار و ۴۸۰ نسخه رسید؛ بیشترین تیراژ کتاب در حوزه‌های کودک و نوجوان، ادبیات و تاریخ و جغرافیا و کمترین میزان تیراژ کتاب در حوزه‌های کلیات، زبان و علوم اجتماعی دیده می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار