خبرگزاری فرانسه مطرح کرد؛

عربستان برای علنی کردن روابط با صهیونیست‌ها منتظر نتیجه انتخابات آمریکاست

تحلیلگران معتقدند پس از عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، عربستان نیز به فکر تعمیق روابط خود با این رژیم است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تحلیلگران سیاسی معتقدند تصمیم امارات برای علنی کردن روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند عربستان را نیز به تعمیق روابطِ تا به امروز پنهانی خود با این رژیم ترغیب کند، زیرا ریاض خیال جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای تامین بودجه بلندپروازی‌های اقتصادی خود را در سر دارد.

خبرگزاری فرانسه در نوشتاری به عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو و پیامد‌های آن در آشکار کردن روابط پنهان عربستان با رژیم صهیونیستی پرداخت. در این نوشتار از امارات به عنوان سومین کشور عربی یاد می‌شود که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی می‌کند. اما سکوت دولت سعودی در قبال این توافق ناشی از عدم رضایت مقامات این کشور نیست، زیرا ریاض خود سالهاست روابط مخفیانه با تل‌آویو را دنبال می‌کند.

بنا به نوشته خبرگزاری فرانسه، هر چند به نظر نمی‌رسد که عربستان به این زودی‌ها برنامه‌ای برای آشکار کردن روابط خود با صهیونیست‌ها داشته باشد، اما توافق امارات-اسرائیل قطعا ریاض را به سمت تعمیق روابط پنهانی با تل‌آویو و در نهایت علنی کردن آن سوق خواهد داد.

ناظران سیاسی امارات و توافق ننگین آن را به منزله پلی میان ریاض و تل‌آویو می‌بینند که دیر یا زود عربستان و اسرائیل را به هم وصل می‌کند. هر چند عربستان به دلیل خادم حرمین شریفین بودن برای علنی سازی روابط با صهیونیست‌ها ملاحظات بسیاری بر سر راه دارد، اما روابط پنهانی دو طرف با ولیعهدی محمد بن سلمان بیش از پیش عمیق شده است. حتی این نظریه مطرح می‌شود که بن سلمان برای علنی کردن این ارتباط پنهانی نیازمند پادشاهی است.

از سوی دیگر ولیعهد جاه طلب سعودی‌ها به دلیل دشمنی مشترک با ایران و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی برای تامین برنامه اقتصادی بلندپروازانه ۲۰۳۰ بهانه‌های زیادی برای نزدیک شدن به صهیونیست‌ها دارد. تحلیلگران سیاسی پیش بینی می‌کنند پس از امارات و عربستان، احتمالا کشور‌های عربی دیگری تمایل به علنی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی داشته باشند. برای برخی از آن‌ها دستیابی به جنگ افزار‌های صهیونیست‌ها می‌تواند دلیلی برای چنین اقدامی باشد.

خبرگزاری فرانسه پیش بینی می‌کند شاید عربستان برای علنی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی تا زمان انتخابات آمریکا دست نگه دارد. پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و ابقای او در کاخ سفید احتمالا شرایط مناسب را در اختیار ولیعهد سعودی‌ برای برملا کردن روابط پنهانی با صهیونیست‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
لعنت برآل سعود وآل نهیان
آخرین اخبار