نظارت نامحسوس مأموران فدرال آمریکا بر جنبش‌های اعتراضی

نشریه نیوزویک از افزایش نگرانی‌ها درباره نقض حریم خصوصی شهروندان آمریکایی به دنبال انتشار اسنادی از نظارت نامحسوس مأموران فدرال بر جنبش‌های مخالف نژادپرستی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه نیوزویک نوشت اسنادی که نشان دهنده سطح گسترده نظارت فدرال بر اعتراضات جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» و همچنین ناآرامی‌های مدنی در پی مرگ جورج فلوید، تبعه سیاه پوست آمریکایی است، باعث بروز نگرانی‌هایی در این خصوص شده است که دولت تا چه اندازه می‌خواهد برای جاسوسی علیه معترضان پیش برود.

صد‌ها ایمیل و اسنادی که به واسطه قانون آزادی اطلاعات به دست پایگاه اینترنتی بازفید نیوز افتاده است، نشان می‌دهد مأموران فدرال چگونه رسانه‌های اجتماعی را برای به دست آوردن «اطلاعات» در ارتباط با تظاهرات برنامه ریزی شده جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» در مینیاپولیس، واشنگتن دی سی، لس آنجلس و دیگر شهرها، زیرا نظر گرفته اند.

یک مورد از این اسناد نشان می‌دهد که مقامات در تلاش برای شناسایی معترضانی که ممکن است شاهد پرتاب شدن کوکتل مولوتف به سوی تأسیسات اداره مهاجرت و گمرگات آمریکا بوده باشند، از مطالب قرار داده شده در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده اند.

بر اساس نامه روز ۲۸ ماه مه به اداره خدمات حفاظتی فدرال، مأمور حفاظت از زیرساخت‌های فدرال شد.

این نهاد پس از اشاره به یک ویدئو در توئیتر که نشان می‌داد از کوکتل مولوتف استفاده شده و همچنین صورت شماری از معترضان در این تصاویر مشخص است، برای حفاظت از زیرساخت‌های فدرال انتخاب شد.

در این نامه آمده است: «یک هشتگ موجود در مطالب قرار داده شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد این اعتراضات در حمایت از جورج فلوید برگزار شده است.»

در حالی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای جمع آوری اطلاعات طی تحقیقات امری غیرمعمول نیست، این نظارت سبب ایجاد نگرانی‌هایی در ارتباط با شیوه استفاده از این اطلاعات شده است.

دیوید گرین، مدیر بخش آزادی‌های مدنی در بنیاد الکترونیک فرانتیر در گفتگو با بازفید اذعان کرد: «از برخی جهات تحقیق از منابع اطلاعاتی رسانه ها، یک فعالیت معمول برای پلیس محسوب می‌شود. از اینرو زمانی که آن‌ها در حال تحقیق در ارتباط با یک جرم هستند این امری غیر منتظره نیست. ما نمی‌خواهیم از این روش برای جاسوسی از شرکت کنندگان در اعتراضات استفاده شود. ما نگران خواهیم شد اگر شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد آن‌ها در حال جمع آوری تصاویر و اطلاعات موجود در رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با اعتراضات صلح آمیز هستند، زیرا آن‌ها برای معترضان پرونده ایجاد می‌کنند تا از آن پرونده‌ها در آینده برای تحقیقات غیرمشخص یا اعلام جرم احتمالی استفاده کنند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار