روابط دیپلماتیک امارات و اسرائیل راه را برای فروش تسلیحات آمریکا به ابوظبی هموار می‌کند

کارشناسان معتقدند عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی سبب خواهد شد تا راه آمریکا برای فروش تسلیحات بیشتر به ابوظبی هموار شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، کارشناسان می‌گویند عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی که روز پنجشنبه مقامات ابوظبی و تل‌آویو آن را اعلام کردند سبب خواهد شد تا راه برای فروش بیشتر تسلیحات آمریکایی به امارات هموارتر شود.

روز پنجشنبه مقامات ابوظبی و تل آویو اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را علنی می‌کنند و روابط جدید و گسترده‌ای را طبق توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، واسطه آن بوده است از سرمی‌گیرند.

با این توافق ابوظبی سومین کشور عربی خواهد بود که پس از مصر و اردن با رژیم صهیونیستی روابط عادی دیپلماتیک برقرار کرده و دسترسی ویژه‌ای به فروش تسلیحات آمریکا یافته است. دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی، روز گذشته در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت «هرچه دوستی امارات و اسرائیل بیشتر شود، هرچه (این کشور) شریک نزدیک تری به اسرائیل شود، به یک متحد منطقه‌ای آمریکا تبدیل می‌شود. فکر می‌کنیم این مسئله به روشنی ارزیابی تهدید منطقه‌ای را تغییر می‌دهد و می‌تواند در فروش آتی سلاح به نفع ابوظبی عمل کند.»

واشنگتن تضمین کرده است که اسرائیل در مقایسه با سایر کشور‌های عربی سلاح‌های پیشرفته بیشتری که ساخت آمریکا هستند را دریافت کند، که آن را تحت عنوان «سیاست لبه کیفیت نظامی» می‌نامند. 

دیوید ماکوفسکی، مدیر پروژه روابط «عرب-اسرائیل» اندیشکده موسسه واشنگتن در سیاست خاور نزدیک در این خصوص به رویترز گفت «بدون شک این توافق برای امارات یک پیروزی محسوب می‌شود و به این ترتیب می‌تواند به شرایط فروش نظامی دست یابد که پیش‌تر به واسطه محدودیت‌های « سیاست لبه کیفیت نظامی»نمی‌توانست به آن دست یابد، زیرا این نگرانی وجود داشت که این فن‌آوری‌ها علیه اسرائیل مورد استفاده قرار بگیرند.»

رژیم صهیونیستی و امارات روز پنج‌شنبه از توافقی به اصطلاح تاریخی خبر دادند، که براساس آن روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و تل‌آویو وضعیتی کاملا عادی را تجربه خواهد کرد. به گفته رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای در توافق مذکور داشته است.

بر اساس توافق مذکور، هیأت‌های صهیونیستی و اماراتی طی هفته‌های آتی با یکدیگر دیدار خواهند کرد و تفاهم‌نامه‌هایی را با محوریت توریسم، امنیت، سرمایه‌گذاری، برقراری پرواز‌های مستقیم، بهداشت، انرژی، فناوری، مخابرات، محیط زیست و ... امضاء خواهند کرد. از جمله دیگر بند‌های مهم مورد توافق، تاسیس سفارتخانه است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار