برندسازی یا برند کشی؟/ جان بخشیدن برند‌های ایران به بازار‌های جهانی

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به موانع و چالش‌های موجود، امروز به نظر می‌رسد که بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برند‌های برتر خراسان رضوی گفت: چه بسا برند‌های موفقی بوده اند که در برهه‌ای جایگاه خوبی در عرصه اقتصاد و تولید کشورمان داشتند، اما امروز دیگر اثر و نشانی از آن‌ها نمی‌بینیم و این روند ما را نگران می‌کند.

او با اشاره به اینکه چرا برخی نام‌های بزرگ تجاری دیگر فعال نیستند افزود: در حوزه برندینگ مهم‌ترین مسئله یافتن «رمز ماندگاری برند» است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: متاسفانه کمتر به این مقوله توجه می‌شود و زمینه ها، الزامات و اقتضائات این ماندگاری مدنظر مدیران بخش خصوصی و متولیان اجرایی قرار می‌گیرد. 

شافعی با بیان اینکه نطفه اولیه بنگاه اقتصادی چیزی جز «برند» آن‌ها نیست، بیان کرد: هیچ کالایی بدون نام تولید نمی‌شود و همه بنگاه‌های اقتصادی باید به دنبال آن باشند.  

او تصریح کرد: آنچه برندی را ماندگار می‌کند، نحوه حرکت آن با زمانه است، اینکه آیا برند از تغییر و تحولات علمی و تکنولوژی روز در طول زمان بهره می‌گیرد یا خیر و آیا به نیاز‌های روز جامعه توجه دارد یا نسبت به آن‌ها اغماض می‌کند. همه این‌ها مولفه‌هایی بسیار موثر در ماندگاری برند‌ها هستند. باید به این نکته توجه کنیم که اگر روزی در زندگی ما کالایی رواج داشت آیا آن محصول به تناسب توسعه تکنولوژی، رشد یافته و مشتری خود را از ظرفیت‌های جدید بهره مند می‌کند یا از سرعت رشد عقب مانده است؟


تاثیر ثبات اقتصادی در برندینگ

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: آنچه به نظر من در مسئله برند در کشور ما بسیار اثرگذار است، مقوله ثبات و همچنین پیش بینی پذیری اقتصاد است. جرات و جسارت داشتن برای سرمایه گذاری به این دو فاکتور پیوند خورده است و این دو موضوع در توسعه آینده هر اقتصادی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، اما متاسفانه ما در هر دو مولفه با مشکلاتی جدی مواجه هستیم.

شافعی اظهار کرد: در سال‌های گذشته شاهد بوده ایم که برند‌هایی از همین استان خراسان رضوی در بازار کشور‌های همسایه حضور و نفوذ خوبی پیدا کردند، اما اخذ تصمیمی یکباره و ممنوعیت در صادرات فلان محصولی موجب شد تا روند کار و سرمایه گذاری آن برند‌ها نیز پایان پیدا کند و از سرگیری دوباره مسیر سرمایه گذاری و توسعه نیز کاری دشوار و چه بسا ناممکنی شود. اگر قرار باشد به موضوع برند در برنامه‌های اصلی اقتصادمان توجه نکنیم، با نابودی برند‌ها روبه رو خواهیم شد و در حوزه برندسازی نیز چالش‌هایی جدی دامنگیر ما می‌شود، لذا برنامه ریزان کشور باید به این مهم توجه داشته باشند.
بیشتربخوانید


او اشاره‌ای به اهمیت توجه به واحد‌های کوچک و متوسط و جایگاه آن‌ها در توسعه زنجیره تولید داشت و افزود: بعضی از برند‌های بزرگ و سرشناس بین المللی، صاحب کارخانه‌های تولیدی عظیم نیستند، چون در کنار آن‌ها زنجیره‌ای از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته که تامین کننده نیاز این بخش است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ادامه داد:، اما در کشور ما این واحد‌های کوچک و متوسط به مثابه فرزندان کوچکی هستند که به تعداد انبوه زاده، اما در ادامه به حال خود رها شده اند؛ لذا برای رسیدن به جایگاه امروز کشور‌های توسعه یافته در این حوزه، باید چاره‌ای اساسی برای این بخش اندیشیده شود.

چالش در مسیر برنامه ریزی برای توسعه صنعتی در ایران

شافعی در تبیین روند توسعه و پیشرفت برند‌ها در ایران، به صنعت خودروسازی اشاره و بیان کرد: برای عبور از شرایط موجود باید حرکتی متفاوت داشته باشیم و به تناسب قابلیت واحد‌های موجود و نیرو‌های انسانی و مدیرانی که در ایران فعالیت دارند، می‌توانیم روزی به آنچه می‌خواهیم در این حوزه دست پیدا کنیم.

او تصریح کرد: مدیران بنگاه‌های اقتصادی ما، تلاش‌های بزرگی را نظر به موانع موجود رقم زده اند. تاب آوری آن‌ها در بحران‌ها و چالش ها، قابل تقدیر است. امروز اگر یک مدیر بسیار موفق ژاپنی به اداره یک واحد تولیدی در ایران گماشته شود؛ شاید تنها دو هفته تاب بیاورد و این در حالی است که فعالان اقتصادی ما سال‌ها با دشواری ها، دست و پنجه نرم کرده اند و اگر همین امروز به آن‌ها میدان داده شود، نتایج ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.