وال استریت ژورنال: عربستان به دنبال استخراج کیک زرد است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از همکاری عربستان و چین برای ساخت کارخانه استخراج کیک زرد در قلمروی امپراتوری شن خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: عربستان سعودی با همکاری چین ساخت کارخانه‌ای برای استخراج کیک زرد – سوخت راکتور هسته ای- آغاز کرده است.

این تسهیلات در نزدیکی شهر کوچک العُلا واقع در استان مدینه و نزدیک منطقه باستانی مداین صالح راه اندازی شده است.

وال استریت ژورنال به نقل از برخی مقامات غربی که با این موضوع در ارتباط بودند اعلام کرد این تاسیسات هنوز به صورت عمومی و از رسانه‌ها مورد تایید قرار نگرفته است و همین امر باعث شده است آمریکا و برخی از متحدان اروپایی آن در خصوص شکل گیری فعالیت‌های اتمی در امپراتوری شن ابراز نگرانی کنند.

ریاض پیشتر گفته بود گزینه‌ای را برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای باز نگه می‌دارد.

افشای تأسیسات پردازش کیک زرد احتمالاً باعث نگرانی کنگره آمریکا در مورد جاه طلبی‌های هسته‌ای عربستان سعودی و هشدار محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور که در سال ۲۰۱۸ گفته بود «اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد، ما در اسرع وقت از آن پیروی خواهیم کرد» می‌شود.

وزارت انرژی عربستان با قاطعیت گزارش وال استریت ژورنال را درباره اینکه این کشور تأسیسات استخراج سنگ معدن اورانیوم و فرآوری کیک زرد  ساخته است، تکذیب اما اعلام کرد که با شرکت‌های ایتالیایی و چینی برای اکتشاف اورانیوم در عربستان سعودی قرارداد بسته است.

سفارت چین در واشنگتن، به تماس‌های وال استریت ژورنال در این خصوص پاسخ نداد.

کیک زرد از سنگ معدن اورانیوم طبیعی فرآوری می‌شود و می‌تواند برای ایجاد سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای و سلاح‌های هسته‌ای غنی سازی شود.

عربستان سعودی به دنبال پیمان سال ۲۰۱۲ میان ریاض و پکن برای همکاری در زمینه توسعه صلح آمیز انرژی هسته ای، موافقت نامه‌هایی با شرکت ملی هسته‌ای چین و گروه مهندسی هسته‌ای چین به امضا رسانده است.

کنگره آمریکا گزارشی را در ماه مه ۲۰۱۹ منتشر کرد و هشدار داد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نباید به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد بدون داشتن مجوز عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در عربستان سعودی، فناوری‌های هسته‌ای را عربستان سعودی ارائه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
وای اگه بمب اتم بیفته دست بن سلمان دیوانه چه می کند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
برای امریکا و اسراعیلی ها ، عربستان از خود حساب میشه و با گرفتن کمی دلار نفتی از گاو شیرده ، چشمشان را میبندند ،
تا هم سعودی ، مانند صدام جلو ایران بایسته
و هم دستورات امریکا را بهتر انجام بده
آخرین اخبار