کشته و زخمی شدن حدود ۳۵۰۰ نفر از مردم افغانستان در نیمه نخست سال ۲۰۲۰

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد نزدیک به ۳۵۰۰ نفر از مردم افغانستان در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ کشته و یا زخمی شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل متحد امروز دوشنبه اعلام کرد بیش از یک هزار و ۲۸۰ شهروند افغانستان در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ در میان افزایش درگیری‌ها و با وجود توافق میان سازمان ملل و طالبان کشته شدند.

«هیئت کمک رسانی سازمان ملل در افغانستان» (یوناما) امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد خشونت میان دولت افغانستان و طالبان سبب کشته شدن هزار و ۲۸۲ نفر و زخمی شدن دو هزار و ۱۷۶ نفر در شش ماه نخست سال جاری میلادی شد که با این حساب، در مجموع سه هزار و ۴۵۸ شهروند کشته و زخمی شدند.

همچنین در گزارش شش ماهه نخست سازمان ملل تأکید شده: واقعیت این است که افغانستان همچنان یکی از مرگبارترین مناطق برای شهروندان در جهان به شمار می‌رود.

با وجود کاهش ۱۳ درصدی شمار قربانیان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، سازمان ملل اعلام کرد طالبان مسئول ۴۳ درصد از خسارت‌های وارد شده به غیرنظامیان است؛ همچنانکه نیرو‌های دولتی ۲۳ درصد دیگر را شامل می‌شوند و آن شامل حملات هوایی و آتش‌های غیر مستقیم در خلال عملیات می‌شود.

در گزارش سازمان ملل آمده است که ۱۳ درصد از عملیات نیرو‌های بین المللی کاهش یافته؛ همچنانکه حملات شبه نظامیان داعش نیز رو به کاهش رفته است.

در ماه فوریه، آمریکا و طالبان توافقنامه‌ای را در دوحه، پایتخت قطر امضا کردند که در آن طرح‌هایی برای خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان در مقابل ارائه تضمین‌های امنیتی از سوی شبه نظامیان تدارک دیده شده است.

با این وجود در هفته‌های اخیر، درگیری‌ها بر سر تبادل زندانی میان طالبان و دولت افغانستان افزایش یافته است. این در حالی است که کابل تمایل چندانی برای آزادی صد‌ها شبه نظامی زندانی را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار