واکنش ترامپ به تبدیل ایاصوفیه به مسجد

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد تبدیل کلیسای ایاصوفیه به مسجد نقض آزادی اقلیت‌های مذهبی از سوی ترکیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از النشره، دونالد ترامپ نارضایتی خود از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد از سوی دولت ترکیه را اعلام کرد.

رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با اسقف اعظم ارتدکس این کشور نارضایتی خود را از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد ابراز و مقامات ترکیه را به نقض آزادی اقلیت‌های مذهبی در این کشور متهم کرد. همچنین مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرد آمریکا در کنار کلیسای ارتدکس یونان ثابت قدم باقی خواهد ماند، تا ایاصوفیه در دسترس بوده و منبع الهام و تامل برای هر فردی با هر آئین و مذهبی باشد.

مسجد ایاصوفیه استانبول تا فتح این شهر در سال ۹۱۶ میلادی به عنوان کلیسا و از زمان فتح استانبول از سوی سلطان محمد فاتح عثمانی به عنوان مسجد و در نهایت از سال ۱۹۳۴ بنا به تصمیم هیئت دولت وقت به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دیوان عالی ترکیه پنجشنبه (۱۹ تیر) برای بررسی طرح تغییر کاربری موزه ایاصوفیه تشکیل جلسه داد و روز جمعه مصوبه هیئت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ را که بر اساس آن مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد. اردوغان به دنبال صدور این حکم، اعلام کرد: ایاصوفیه به مسجد تبدیل و ۲۴ ژوئیه (جمعه ۳ مرداد ۹۹) برای نخستین بار در ۸۶ سال گذشته فریضه نماز در این بنا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
اينكه طرفدار و رفيق فابريك اردوغان بود
آخرین اخبار