دلیل اصلی بی تفاوتی دانشجویان به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها چیست؟

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره دلیل اصلی بی تفاوتی دانشجویان به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بی توجهی دانشجویان به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: تفاوت نسلی در دانشگاه‌های کشور تفاوت‌های نسلی ۱۰ یا ۱۵ ساله نیست، یعنی تفاوت‌های نسلی کنونی از نظر نگرش، علاقه مندی‌ها و باور‌ها به ۳ الی ۵ سال رسیده است.

او افزود: مراکزی مانند ایسپا یا خبرگزاری‌هایی که انعکاس دهنده اخبار هستند به جهاد دانشگاهی کمک زیادی در جهت نشان دادن نبض جامعه و رویکرد جوانان می‌کنند تا متناسب با آن‌ها بتوانیم برنامه ریزی کنیم که شاید این موضوع نکته مثبت ما نسبت به خیلی از مجموعه هاست.

علیزاده با بیان اینکه نیازمندی‌های نسل جدید باید متناسب با اوقات فراغت دانشجویان باشد، تاکید کرد: دغدغه ها، نیازمندی‌ها و فضای مجازی عجین شده با اوقات فراغت دانشجویان ایجاب می‌کند تا جهاد دانشگاهی فعالیت‌های متناسب با این نسل را در فضای فرهنگی دانشگاه‌ها به وجود آورد. البته این فعالیت‌ها ممکن است با شخصیت‌های فردی دانشجویان تفاوت داشته باشد، اما برنامه‌های مهارت محور، برنامه‌های اجتماعی، برنامه‌های گفتگو محور، کسب مهارت و علاقه مندی هم برای تمامی دانشجویان برگزار خواهد شد و آنان می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تفاوت برنامه‌های فرهنگی برای نسل امروزی با نسل گذشته اظهار کرد: رویداد‌های مناسبتی یا رویداد‌های موردی که در سال‌های گذشته مورد قبول دانشجویان بود امروزه دیگر دانشجویان به انتخاب این برنامه‌ها واکنش نشان نمی‌دهند، همچنین توسعه فضای فرهنگی جامعه هم یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باعث ایجاد این تفاوت‌ها شده است.

ایجاد فرصت فضای مجازی برای استفاده دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی خارج از دانشگاه‌ها

علیزاده گفت: شاید در گذشته خیلی از دانشجویان برنامه‌های هنری، اجتماعی و فرهنگی را در دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند، اما در حال حاضر فضای اجتماعی این اجازه را به آنان داده است تا بسیاری از علایق و دغدغه‌های خود را در محیط بیرون از اجتماع دنبال کنند.

او با بیان اینکه در چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی باید ۲ کار انجام شود، تاکید کرد: نقاط ضعف و قدرت فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را که جهاد دانشگاهی از همان ابتدا انجام داده است بایستی بسنجیم تا برای پیشرفت برنامه‌ها تعیین تکلیف کنیم و دومین کار این است که با توجه به نیاز‌های نسل جدید به تعریف فعالیت‌های جدید بپردازیم تا این فعالیت‌ها را جایگزین فعالیت‌هایی کنیم که رغبت کمتری برای ادامه راه یا پیشرفت در حوزه خود دارند.

دلیل اصلی بی تفاوتی دانشجویان به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها چیست؟

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: درحال حاضر دانشجویان در حوزه کتاب، معنویت، اخلاق، توجه به مسائل و آسیب‌های اجتماعی، توجه به مسائل خیریه، کمک به هم نوعان و مسائلی که بر اساس گفتگو مانند مناظرات دانشجویی صورت می‌گیرد وضعیت مناسبی دارند، اما لازم است تا جهاد دانشگاهی از ظرفیت علاقه مندی دانشجویان استفاده کند و متناسب با انگیزه آنان به تشکیل برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اقدام کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.