در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه فرهنگی جهاد دانشگاهی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه فرهنگی جهاد دانشگاهی در ۴۰ سال اخیر است.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دستاورد‌های جهاد دانشگاهی  طی ۴۰ سال اخیر اظهار کرد: سابقه فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی به مرداد سال ۱۳۵۹ یعنی همزمان با تاسیس خود برمی گردد.

او افزود: با توجه به اینکه فضای کشور متاثر از انقلاب اسلامی بود و قسمتی از انقلاب هم در فرهنگ نمود پیدا می‌کرد؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ مصوبه تشکیل جهاد دانشگاهی را صادر کرد و در آن زمان دامنه فعالیت‌ها به این صورت بود که در فضای فرهنگی، نیروی انسانی، برنامه‌های فرهنگی و در برخی کتب منابع دانشگاه‌ها تغییراتی به وجود می‌آمد و به همین ترتیب جهاد دانشگاهی در این حوزه نقش‌های مختلفی ایفا کرد.

عملکرد مثبت جهاد دانشگاهی نسبت به فعالیت‌های فرهنگی

علیزاده تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به تناسب فعالیت‌های فرهنگی خود نسبت به تشکیل ساختارها، تعریف رویدادها، اتفاقات فرهنگی متعدد، تعریف نیروی انسانی و شبکه سازی دانشجویان عملکرد‌های مثبتی نشان داد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ۴۰ سال از عملکرد جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها گذشته است، تاکید کرد: در طی این ۴۰ سال، ۸ سازمان و مرکز تخصصی زیر نظر معاونت فرهنگی وجود داشته است که هرکدام از آن‌ها به صورت ساختاری و شبکه‌ای در سطح کشور تکرار می‌شوند. دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا و یک مرکز افکار سنجی را داریم که به صورت وجه تمایز فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی با سایر مجموعه‌ها دیده می‌شود، یعنی داشتن دو خبرگزاری، یک مرکز افکار سنجی، یک سازمان انتشارات، شبکه جدی دانشجویان و رویداد‌های متعدد فرهنگی که خیلی از این‌ها سابقه‌ای بیش از ۲۰ دوره دارند.

علیزاده ادامه داد: جهاد دانشگاهی به برگزاری ۲۶ دوره از برگزاری کتاب سال دانشجویی اقدام کرد و این کار با تاخیر از کتاب سال جمهوری اسلامی انجام شد همچنین ۱۸ دوره مراسم پایان نامه سال دانشجویی از طرف جهاد برگزار شد؛ اردو‌های متعدد ایران مرز پر گوهر و حدود ۲۵ دوره جشنواره ملی قرآن دانشجویان از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بود که در طی این ۴۰ سال برگزار شدند و همه این کار‌های تعریف شده نشان دهنده فعالیت‌های مسئله محور و مبتنی بر نیاز بود.

نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه فرهنگی جهاد دانشگاهی در طی ۴۰ سال اخیر

تاثیرات مثبت مراکز جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها

او گفت: هر کدام از سازمان‌ها و مراکزی که در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دارند در دانشگاه بسیار تاثیر گذار هستند، یعنی تنوع محصول ما که در حوزه فرهنگ ارائه می‌شود باعث شده است تا دانشجویان با هر ذائقه و هر فضای فرهنگی بتوانند از محصولات ما نهایت استفاده را بکنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جذب اصلی نیروی انسانی و اعضای جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پژوهش و آموزش در ابتدا از حوزه فرهنگی تاثیر گرفت، تاکید کرد: دانشجویان ابتدا با حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی و سپس با حوزه‌های دیگر آن آشنا شدند؛ بنابراین وجه تمایز فعالیت‌های ما با سایر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در این است که اگر نیروی انسانی را مهم‌ترین سرمایه فرهنگی بدانیم، سرمایه نیروی انسانی خوب، کارآمد و کاربلدی در اختیار ما قرار دارد؛ یعنی نیروی انسانی ما بسیار دغدغه مند، متخصص و علاقه‌مند به حوزه فرهنگ هستند و به همین علت عملکرد خوبی در این حوزه از خود به نمایش گذاشته اند.

علیزاده ادامه داد: فعالیت هر کدام از سازمان‌ها در جهاد دانشگاهی توانسته است رشد چشمگیری داشته باشند و ارتباط خوبی با مجموعه‌های همکار جهاد دانشگاهی، شورا‌های اصلی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی برقرار کنند. در کل برآیند فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در این ۴۰ سال فعالیت‌های قابل توجهی بوده است، اگر چه لزوم بازنگری، آسیب شناسی در بعضی از فعالیت ها، توجه به بعضی از فعالیت‌های جدید با توسل به بیانیه گام دوم انقلاب ضروری است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.